ID : 34751379
یک کارشناس کشاورزی تاکید کرد

لزوم تغییر الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی نقاط مختلف کشور


دهشیری گفت: باید مشخص شود که چه الگوی کشتی جایگزین الگوی کشت قدیمی شود که هم آب مصرفی پایین بیاید و هم حداقل یا محصول استراتژیک تولید شود و یا اگر محصول استراتژیک تولید نمی شود، حداقل سود اقتصادی خوبی داشته باشد.

به گزارش یزدرسا، ابوالفضل دهشیری ضمن اشاره به وضعیت آب و هوای استان یزد گفت: استان یزد از نظر اقلیمی گرم و خشک بوده و میزان بارندگی در آن پائین است. متوسط سالیانه بارش نزولات جوی در یزد تا چند سال گذشته 75 میلیمتر بوده اما از آنجا که در سال های اخیر که خشکسالی به صورت بحرانی نمود پیدا کرده این میزان به 45 میلیمتر رسیده است.

وی افزود: علاوه بر اقلیم گرم و خشک و آب کم دمای هوا نیز در یزد تقریباً تا 48 درجه هم می رسد. دلیل اصلی این گرما هم از بین رفتن پوشش گیاهی و باغات و نیز ایجاد صنایع بوده که باعث گرم شدن بیش از حد استان شده است.

این کارشناس کشاورزی عنوان کرد: حال این سوال مطرح می شود که با این وضعیت کشاورزان یزدی باید چه بکنند. آن هم در رابطه با کم آبی و اقلیم خشک که نه فقط یزد بلکه کل کشور را درگیر خود کرده است. در این جا چندین راه حل در سطح راهبردی و همچنین در سطح استراتژیک وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از راه های در سطح راهبردی تغییر الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه است. باید پیشنهاد شود که چه الگوی کشتی جایگزین الگوی کشت قدیمی شود که هم آب مصرفی پایین بیاید و هم حداقل یا محصول استراتژیک تولید شود و یا اگر محصول استراتژیک تولید نمی شود، حداقل سود اقتصادی خوبی داشته باشد.

دهشیری تاکید کرد: نباید اینطور باشد که صرفاً کشاورز یک محصولی را بکارد که علاوه بر اینکه آب زیادی مصرف می کند توجیه اقتصادی آنچنانی هم برای تولید کننده نداشته باشد. تنها مزیتی که باعث می شود کشاوز به دنبال کشت چنین محصولاتی باشد بازار خوبی است که محصول دارد. مثلا خیار گلخانه ای و یا محصولات جالیزی که در استان یزد کشت می شود عمدتاً محصولاتی هستند که در واقع آب زیادی نیاز دارد. اینکه ادعا می شود این محصولات در گلخانه کشت می شود و مصرف آب برای آن پائین می آید تا حدودی قابل قبول است اما بحث ما بر روی لزوم کشت خود محصول است.

وی اظهار کرد: برای حل این معضل باید برنامه کلی امنیت غذایی در کشور داشته باشیم. خود این امنیت غذایی یک سری برنامه و اطلاعات و آمار می خواهد که به وسیله آن می توانیم نیاز کشور را تجزیه و تحلیل کنیم و بر این اساس تصمیم بگیریم هر اقلیمی متناسب با آب و شرایطی که دارد کدام یک از محصولات کشور ا می تواند تولید کند. در این زمینه خیلی از کشورها بحث هوشمند سازی اراضی کشاورزی را انجام داده اند و کاملا آمار و اطلاعات دقیق از همه اراضی کشور خود اعم از زراعی و باغی دارند و بر اساس عملکرد هر کشاورز می توانند میزان دقیق تولیدات را تخمین بزنند.

دهشیری بیان داشت: اما یک کاری که باید صورت بگیرد و یک حرکت جهادی هم از طرف مسئولین و هم از طرف کشاورزان می طلبد ایجاد سامانه مدیریت جامع و کامل در زمینه کشاورزی است. تا زمانی که این کار انجام نشده در واقع تمام کارها حرکت جزیره ای خواهد بود و تحول آنچنانی ایجاد نمی کند. متاسفانه در این زمینه از کشورهای که وضعیت خوبی هم ندارند عقب هستیم. کشورهای عربی منطقه و حتی کشور افغانستان در زمینه کشاورزی اولین کاری که انجام دادند همین بحث بوده است.

وی اذعان داشت: متاسفانه در کشور ما شاید به دلیل نبود روحیه جهادی و همکاری نکردن خود کشاورزان و همچنین وجود برخی از افرادی که منافعشان به خاطر این کار به خطر می افتد این سامانه جامع تا کنون پا نگرفته است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.