ID : 12400061
استاد برجسته حوزه ودانشگاه :

ماه رجب مقدمه درک شب های قدر است/بهترین آرزو در «شب آروزها» دعا برای فرج ولی عصر(ع)


استاد برجسته حوزه ودانشگاه بزرگترین آرزوی اغلب انسان ها را رفع گرفتاری های مختلف دنیوی نظیر برطرف شدن بیماری ها، مشکلات مالی، تهیه مسکن و .... برشمرد و خاطر نشان کرد: در روایات آمده است راه حل تمام گرفتاری های مادی بشر برطرف شدن بزرگترین گرفتاری عالم یعنی عدم دسترسی به امام معصوم است.

به گزارش یزد رسا، حجت الاسلام دکتر محمدرضا ابویی در مصاحبه با یزدامــــــروز درخصوص فضیلت ماه رجب المرجب گفت: دربین روزهایی که خداوند برای سعادت بشر تدارک دیده، ماه رجب مقدمه ای است برای ورود به ماه مبارک رمضان و بهره مندی از فیض عظیم این ماه که در آن قرار داده شده است.


رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد ادامه داد: ماه رجب ماه توبه و استغفار به درگاه ذات الهی و ماه آشتی کنان بندگان گناهکاروغافل با خداست
وی درخصوص تفاوت توبه و استغفار گفت:  استغفار به معنی طلب آمرزش و مقدمه آن توبه است چراکه استغفار بدون توبه، فایده ای نداشته و در روایات نیز آمده که  روزی امیرمومنان(ع) به شخصی که تنها به ذکر استغفار بسنده می کرد با عتاب فرمودند ابتدا توبه کن .


حجت الاسلام ابویی ماه رجب را بهترین فرصت برای تدارک یک سفرمعنوی دانست وافزود: اگر کسی بتواند موتور محرک خود را در این ماه روشن کند وسپس در ماه مبارک شعبان با وساطتت اهل بیت آماده اوج گیری به ملکوت شود درماه مبارک رمضان می تواند بهترین درک را از لیالی قدر داشته و بهره برداری کند.


وی ماه رجب و شعبان را مقدمه ای برای تمرین انس با خدا عنوان کرد و گفت: به همین دلیل بسیار به تضرع ، مناجات و روزه در این دوماه بسیار سفارش شده است.


دکتر ابویی درخصوص فضیلت لیله الرغائب (شب آرزوها) نیزگفت: در عظمت این شب همین بس که برای آن اعمال خاصی در نظر گرفته شده و مهمترین آن نماز لیله الرغائب بوده  که در بین نماز مغرب و عشا قرارداده شده و نتیجه اش آمرزش فرد و پدر و مادر اوست.


این کارشناس دینی ادامه داد: لیله الرغائب یعنی شب رغبت ها و این که انسان  در این شب به سوی حقیقت وجودی خود میل پیدا کرده و فطرت خفته انسانی او بیدار می شود.


وی بزرگترین آرزوی اغلب انسان ها را رفع گرفتاری های مختلف دنیوی نظیر برطرف شدن بیماری ها، مشکلات مالی، تهیه مسکن و .... برشمرد و خاطر نشان کرد: در روایات آمده است راه حل تمام گرفتاری های مادی بشر برطرف شدن بزرگترین گرفتاری عالم یعنی عدم دسترسی به امام معصوم است.


این استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: غیبت حضرت صاحب الزمان(عج) برای جهان یک خسارت است و اگر سکان اداره جهان به دست ایشان سپرده شود تمام مشکلات امروز بشر حل خواهد شد چراکه امام عصر(ع) گردن گردنکشان عالم  و دست متجاوزان به مال و جان انسان ها را قطع کرده و مظلومان عالم را در پناه خویش می گیرد.


وی  با اشاره به حدیث «و اکثرو الدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم . تعجیل در فرج و ظهور را از خداوند متعال زیاد درخواست کنید، چون این فرج و وسیله ی گشایش کار شماست» تاکید کرد: این حدیث شریف منسوب به خود حضرت می باشد وگواه این مطلب است که هرچند دعا برای سلامتی ورضایت قلبی ایشان بسیار نیکوست اما دعا برای تعجیل امر ظهور، برتر و والاتر است.

 

حجت الاسلام ابویی در باب شرایط دعا کردن و استفاده هر چه بهتر از این شب ارزشمند گفت: چه زیباست که انسان قبل از ورود به این شب باعظمت خود را از چنگال آلودگی هایی نظیر: خودخواهی، حرص، طمع، حسد، کینه، قهر و...... نجات داده و سپس خود را در دریای رحمت الهی رها سازد.


وی تاکید کرد: مردم مراقب باشند که تنها به شکل ظاهری اعمال امشب اکتفا نکرده و اگر واجبی بر گردن خویش دارند از آن غافل نشده و ادا کنند.


دکتر ابویی در پایان صدقه دادن برای سلامتی امام زمان و ذکر زیارت عاشورا و ادعیه و توسل به چهارده معصوم  را از آداب مطلوب این شب نامید وبیان داشت:  چه زیباست  که درشب آرزوها انسان به کم قانع نباشد و برای همه انسان های گرفتار در بند مادی گرایی، شهوت و امراض دنیاطلبی، شفای بیماران، رفع گرفتاری ازمومنان و به ویژه ممالک اسلامی مانند بحرین و یمن وعراق و.......دعا کرده وطلب بهترین آرزوها را از خدا داشته باشد.




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.