ID : 27441882
پنج روز مانده به نوروز انجام می شد

مراسم «شب پنجه» از سنت های نوروزی مردم ابرکوه


مراسم شب پنجه یکی از سنت هایی زیبا و مرسوم بین مردم ابرکوه بود که برای نو عروسان برگزار می کردند.

به گزارش یزدرسا به نقل از سرو ابرکوه، یکی از سنت های جالب مردم ابرکوه، که یادآور خاطرات زیبا و دل انگیز است، مراسم شب پنجه است. معمولا پدر و مادر داماد این آیین را در اولین نوروز برای هر نوعروسی که وارد خانواده آنها می شد، برگزار می کردند.

حامد اکرمی محقق ابرکوهی در خصوص جزئیات این مراسم اظهار کرد: در شب پنجه خانواده داماد، پنج تکه ظروف نو و تازه خریداری شده را داخل یک سینی بزرگ می گذاشتند و سپس آن را همراه با گل و شیرینی و تزینات دیگر آراسته می کردند و به خانه عروس می بردند.

اکرمی ادامه داد: این ظروف که معمولا شامل سوچه خمیری، کاسه نائینی، کوزه سفالی، لیوان و قوری، از وسایل اولیه و لازم برای آغاز زندگی مشترک بود. به عبارتی این سنت نمادی از حمایت خانواده ها برای شروع زندگی زوج جوان بود.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که این مراسم پنج روز یا پنج شب مانده به نوروز برگزار می شد و شامل 5 تکه ظرف بود، به شب پنجه معروف است. هدیه دادن خانواده داماد به عروس، به بهانه اعیاد ملی و مذهبی مثل عید قدیر خم، عید فطر، نوروز و ... در طول یک سال اول ازدواج پسر و دختر انجام می شد.

محقق ابرکوهی در پایان عنوان کرد: این هدایا که شامل لباس، انگشتر، قند و یا هر چیز دیگر بود، بستگی به وضعیت مالی خانواده ها داشت.

انتهای پیام/ ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.