ID : 9563524
یادداشت/ منیره فتاحی

مراسم سوگواری در اردکان و اقدامی تأمل‌برانگیز!


خروش مردم دین‌باور اردکان در تعظیم حماسه حسینی(ع) چنان انقلابی و توفنده است که هر تازه‌واردی را در همان نگاه‌های نخست به إعجابی عمیق فرو می‌برد. تنها کافی‌است تعداد تکایا و حسینیه‌ها و مکان‌های کوچک و بزرگی را که مردم اردکان، در ایام محرّم برای عزاداری «ارباب» خوبی‌ها سیاه‌پوش می‌کنند، شماره کنی تا به جلوه‌هایی از مراتب پیوند عمیق آنان با سیدالشهدا(ع) پی ببری!

نهضت امام حسین(ع) پس از قرن‌ها همچنان در قلب‌های عاشقان جای دارد و سرد و گرم روزگار و گذشت قرن‌های متمادی نتوانسته است ذره‌ای از سوز و گداز حماسه عاشورا کم‌کند که هیچ، بلکه هر سال بر گستره و ابعاد این حماسه سترگ افزوده می‌شود و خیل عاشقان از سرتاسر گیتی به عشق بازخوانی این رخداد بی‌همتا در تاریخ بشر، به پا می‌خیزند ودر هر گوشه‌ای بیرق عزاداری و تجلیل از حماسه‌سازان عاشورا برافراشته می‌شود.

مردمان ایران اسلامی و به تبع آن، «دارالعباده» یزد نیز که به دلیل کثرت مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) و تعداد چشمگیر حسینیه‌ها و تکیه‌های عزاداری، «حسینیه ایران» لقب یافته، نقشی بسیار برجسته در کاروان سوگواران حسینی(ع) دارند.

عزاداری مردمان یزد همواره با درک و بصیرتی ستودنی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که در محرّم امسال تحسین ویژه کاروانسالار نهضت حسینی‌مان را هم برانگیخت و آن رهبر فرزانه در پیامی خاص، شیوه عزاداری یکی از هیئات یزد را ستودند؛ هیأتی که می‌توان آن را نمونه‌ای از انبوه هیأت‌های موفق عزاداری در استان برشمرد.

در این میان مردم متدیّن و فرهیخته شهرستان‌ اردکان نیز همپای دیگر مردم استان، با شور و شوقی مثال‌زدنی به برپایی مراسم عزاداری برای سیدالشهدا(ع) همت گمارده‌اند. خروش مردم دین‌باور اردکان در تعظیم حماسه حسینی(ع) چنان انقلابی و توفنده است که هر تازه‌واردی را در همان نگاه‌های نخست به إعجابی عمیق فرو می‌برد. تنها کافی‌است تعداد تکایا و حسینیه‌ها و مکان‌های کوچک و بزرگی را که مردم اردکان، در ایام محرّم برای عزاداری «ارباب» خوبی‌ها سیاه‌پوش می‌کنند، شماره کنی تا به جلوه‌هایی از مراتب عمیق آنان با سیدالشهدا(ع) پی ببری!

با همه این عشق و دلدادگی، قصوری از سر «غفلت» باعث شده تا برخی نگاه‌های عاشقان در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) به حاشیه رود. نصب تصاویری از برخی‌ مؤثرین در حوادث تلخ 88، اگرچه با کمی اغماض، می‌تواند بدون نگاه سیاسی و تنها روایتگر حس ‌همشهری‌ بودن باشد؛ اما نباید از یاد برد که همین قطعه‌های اندک‌ نیز گاه با انگیزه پاسداشت حماسه امام حسین(ع) و خاندان و اصحاب باوفایش ناسازگار است.

بی‌گمان درصد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در مراسم به دلیل ناآگاهی از عمق برخی مسائل، آن‌گونه که باید و شاید، در جریان حادثه خطرناک 88 و متاسفانه نقش مؤثر برخی همشهریان‌شان در آن نیستند. از همین رو حساسیت چندانی نسبت به نصب برخی تصاویر-که احتمالا از سوی افرادی خاص مدیریت می‌شود- از خود نشان نمی‌دهند. این در حالی است که چنان‌چه شرکت‌کنندگان در این‌گونه مراسم، اطلاعات کاملی از وقایع 88 و مسائل پشت پرده آن داشتند و می‌دانستند که نظام اسلامیِ برآمده از خون‌های مطهر شهدایی چون عاصی‌زاده اردکانی و همت علمایی چون «خاتمی بزرگ» را چه کسانی آن‌گونه در دست‌انداز قانون‌شکنی و حرمت‌شکنی‌ها انداختند و چه کسانی‌ چنان خون به دل رهبری معظم کردند که به رغم آن‌همه وسعت نظر و شرح صد ایشان، اجازه ملاقات نیافتند، در برابر این اقدام  در برخی مراسم سیدالشهدا(ع) تدبیری دیگر می‌اندیشیدند.

نویسنده: منیره فتاحی




summary-address :
Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.