ID : 25336940
آلودگی کارخانه آسفالت اردکان همچنان در هاله‌ای ابهام؛

مردم مزرعه آقا اردکان: جرأت خروج از خانه را نداریم/ محیط زیست: مردم آلودگی را تحمل کنند!


علی رغم گلایه مردم روستا مزرعه آقا از کارخانه آسفالت و جواب مسئولان شهرستان اردکان، آلودگی این کارخانه در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش یزدرسا به نقل از اردکان گویا، کارخانه‌ها و صنایع از مهم‌ترین آلاینده‌های هوا هستندو با انتشار ذرات معلق سمی، سلامت افراد را به خطر می‌اندازند. اردکان یکی از شهرستان های صنعتی کشور است که این روزها با آلودگی های ناشی  از صنایع مختلف دست و پنجه نرم می کند، در این راستا می توان به ایجاد کارخانه آسفالت در کنار روستای مزرعه آقا اشاره کرد که منجر به گلایه مردم این منطقه شده است.

تنگی نفس سوغات کارخانه آسفالت برای مردم روستای مزرعه آقا

جرئت خارج شدن از خانه را نداریم

دهقان از شهروندان روستایی با ابراز گلایه مندی از آلودگی های اخیر روستا اظهار کرد: بعد از تاسیس این کارخانه در نزدیک روستا، شاهد توده های عظیم خاک و دود بودیم که تا زمانی که این کارخانه کار می کند فضا را گرفته است. وی با اشاره به درختانی که از آلودگی سیاه شده اند افزود: همه ی محصولات ما با تاسیس این کارخانه نابود شد و حالا حتی خودمان جرئت خارج شدن از خانه را نداریم و همه تنگی نفس گرفته ایم و حالا کار به جایی رسیده است که حتی جرئت به چِرا بردن دام هایمان را هم نداریم و آنها را در آخور زندانی کرده ایم.

 وی ادامه داد: زمانی که جهت باد تغییر می کند با ماسک هم نمیتوانیم از خانه خارج شویم.

 

مجبور شدم فرزندم را به شهر بفرستم

خانم دهقان از بانوان ساکن این منطقه در حالی که به زحمت بغض خود را فرو می خورد گفت: هیچ کس به فکر ما نیست، از روزی که این کارخانه به اینجا آمده است شیر گوسفندانمان خشک شده است و حالا هم به جای شیر، خون می دوشیم.

وی به مریضی فرزندش اشاره کرد و گفت: فرزند من آسم دارد و با این وضعیت هوای روستا نتوانست دوام بیاورد و او را به شهر فرستادیم، من در اینجا و فرزندم جای دیگری است و همه ی این دوری ها بخاطر وجود این کارخانه است.

وی ادامه داد: سطح آب استخر از آلودگی سیاه شده است و آلودگی به نحوی است که اگر درختی را بتکانی بجای برگ یا خاک، دود روی سرت میریزد.

 

ماندن در اینجا برایمان سخت شده است

نفر سوم رحمانی، یکی از کهنسال ترین فرد روستا بود که در این باره گفت: ما اینجا قریب به 10 خانوار زندگی میکنیم و ماندن در اینجا برایمان سخت شده است. وی ادامه داد اگر کسی حرف ما را باور ندارد می تواند به اینجا بیاید تا خودش از نزدیک این آلودگی چرب و سیاه را که سطح آب استخر و برگ درختان را پوشانده است ببینند و خودش قضاوت کند.

 

از محیط زیست اصرار، از کارخانه آسفالت انکار!

 

هیچ آلودگی آبی و خاکی متوجه روستاهای اطراف نیست

روابط عمومی این مجموعه با بیان این که این شرکت آلودگی چندانی ندارد اظهار کرد: شرکت اسفالت اردکان شرکتی غیر انتفاعی و دولتی و یک پروژه ملی است. که برای طریق الرضا کار می کند و مشکلات مالی فراوانی دارد اما بخاطر موقعیتی که برای مسافران محترم مشهد و اهالی منطقه دارد، با تمام قدرت در پی انجام آن هستیم و میتوانم بگویم که این کارخانه سطح آلودگی بالایی ندارد.

وی ادامه داد: میزان دودکش ها و تولیدات ما استاندارد و متناسب با نیاز است و با این که قابلیت تولید بالای1200 تن در روز را داریم اما به مقدار نیاز تولید و استفاده می کنیم.

مهندس کارخانه آسفالت اردکان با اشاره به خدماتی که به روستاییان ارائه می کنند ادامه داد: ما از همه ی روستاهای اطراف کارگر و مهندس داریم و قریب به 200 کارگر در این مجموعه فعالیت می کنند که ما بیش از همه باید به سلامتی آنها توجه کنیم و مطمئنا اگر آلودگی این کارخانه بالا بود خودمان اقدام می کردیم.

وی در خصوص عکس ارسالی شهروندان به سایت خبری ارکان گویا گفت: شاید در بعضی از روزها به علت سکون هوا و نوزیدن باد این آلودگی به چشم بیاید اما در بیشتر روزها آسمان آبی و هوا سالم است.

وی در پاسخ به این که ایا این کارخانه آلودگی برای سطح خاک و آب روستا دارد، گفت: این روستاها آب چندانی ندارند و ما آب مصرفی خود را از اردکان و دوراهی طبس تامین می کنیم و تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ آلودگی آبی و خاکی متوجه روستاهای اطراف نیست.

چاره ای جز تحمل این وضعیت نداریم

مرتضی عزیزی، رئیس اداره محیط زیست اردکان با اشاره به طرح دو بانده کردن مسیر یزد_مشهد افزود: تنها جای مناسب برای برداشت شن و احداث این کارخانه همین مکان فعلی است.

وی ادامه داد: آلودگی این کارخانه بالا است ولی به حدی نیست که بگوییم از استاندارد هوا بالاتر است.

عزیزی در پاسخ به این که مردم با تاسیس این کارخانه دچار مشکل و تنگی نفس شدند گفت: تنگی نفس ممکن است هزاران دلیل داشته باشد و نمیتواند فقط از آلودگی کارخانه آسفالت باشد.

 وی ادامه داد: این کارخانه صبح تا حوالی ظهر کار می کند و شبها خاموش است و نمیتواند آلودگی آنچنانی ایجاد کند.

رئیس اداره محیط زیست با اشاره به این که کارخانه فیلترهایی برای تصفیه هوا دارد افزود: ما چندین بار به این کارخانه تذکر دادیم و از آنها خواستیم تا سطح آلودگی را پایین آورده و یا عملیات راه سازی را متوقف کنند.

 وی ادامه داد: آلودگی این کارخانه در حد استاندار است و فقط گاهی بخاطر کثیف شدن فیلتر و یا سرد شدن هوا این آلودگی نمود بیشتری پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: مردم حق دارند، آنها در روستا زندگی می کنند و توقع هوای پاک و سالم را دارند، اما جاده ی مشهد_یزد هم از جاده های مهم و لازم کشور است و باید ساخته شود.

عزیزی ادامه داد: این طرح دارای مجوز موقتی هست و برای میزان آلاینده ای که تولید می کند عوارض پرداخت می کنند و با این کمبود اعتباری که اداره راه با آن مواجه شده است چاره ای جز تحمل این وضعیت نداریم، هرچند که تلاش خود را در جهت بهتر شدن اوضاع انجام می دهیم.

حال با توجه به گفته های مردم و مسئولین باید دید مسئولان شهرستان اردکان برای رفع ابهامات موجود در خصوص آلودگی کارخانه آسفالت و تنویر افکار عمومی چه اقدامی انجام می دهند.

انتهای پیام/ز.ق




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.