ID : 8051053
آ

مسائل فرهنگی از ارکان جمهوری اسلامی است


این مرجع تقلید در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه در قم اظهار کرد: فقه سنتی پایه مرجعیت است و باید حفظ شود/ نهادها یکی پس از دیگری مسئولیت فرهنگ را از دوش خود برمی‌دارند.

به گزارش یزدرسا به نقل از «نسیم»، آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به جایگاه والای علم و دانش در اسلام اظهار کرد: در روایتی آمده است که از همه مردم بخشنده‌تر بعد از خدا و پیامبر اکرم (ص) کسی است که علم و دانش فرا بگیرد و آن را در اختیار دیگران قرار دهد و از این روایت مشخص است علم و دانش چه قدر مقام و منزلت دارد.


وی ادامه داد: در زمان غیبت علما وظیفه دفاع از حملات دشمن به دین با دلائل قوی و آگاهی بخشی به مردم در برابر دشمن خارجی و داخلی را عهده‌دار هستند و به یاری مردم می‌شتابند و اگر این علما نبودند همه از دین خدا خارج شده و مرتد می‌شوند.


این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حافظین دین خدا در زمان غیبت علما و دانشمندان هستند گفت: البته یک شرط در روایت دیگر دارد امام صادق (ع) می‌فرمایند، علما کسانی هستند که عملشان سخنشان را تصدیق کند و آنچه می‌گویند اول خودشان عمل کنند و بعد دیگران را دعوت کنند. کسی که فعلش قولش را تصدیق نکند عالم نیست.


آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه در این زمان وظایف بسیار سنگینی بر عهده دارند بیان کرد: به طور کلی متاسفانه مسائل فرهنگی که رهبر انقلاب فرمودند یکی از ارکان و پایه‌های نظام است در حال کم رنگ شدن است و نهادها یکی پس از دیگری مسئولیت فرهنگ را از خود سلب می‌کنند. وقتی ما می‌گوییم جمهوری اسلامی، تقویت جمهوی و اسلامی بودن وظیفه همه نهادهاست. تمام نهادها بدون استثنا در مقابل مسائل فرهنگی مسئولیت دارند.


وی ادامه داد: یکی از وظایف سنگین حوزه‌های علمیه این است که فقه سنتی را باید حفظ کنند که فقه سنتی پایه مرجعیت است، پایه حلال و حرام، سیاست و اقتصاد است و مبادا به واسطه پرداختن به مسائل دیگر فقه سنتی کم رنگ شود.


این مرجع تقلید افزود: موضوع دوم مسئاله پاسخگویی به مسائل مستحدثه است و در این زمان مسائل مستحدثه فراوانی ایجاد شده و حوزه‌های علمیه باید موضوع شناسی کنند و پاسخ مسائل را بدهند تا کسی نگوید اسلام پاسخ فلان سوال را ندارد و عمرش تمام شده است. دفع شبهات از دیگر وظایف حوزه‌ها است . امروز از گوشه و کنار شبهات سرازیر است و دلیل آن گسترش اسلام است. طلاب باید زبان‌های روز دنیا را یاد بگیرند و پاسخ شبهات را با زبان مردم دنیا به آنها ارائه دهند.


آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه مفسران قران باید در حوزه‌های علمیه پرورش پیدا کنند گفت: محتوی قرآن بی پایان است و باید آن را استخراج کرد، خطبا و پژوهشگران لایقی باید در حوزه‌ها پروش یابند تا بتوانند اسلام را در جنبه‌های مختلف حفظ کنند و در این راستا باید از تمام ابزارهای نوین برای فرستادن پیام اسلام به جهان استفاده کنند.


وی راه‌اندازی سایت‌های قوی برای پاسخگویی به سوالات، تربیت استادان لایق، تربیت قضات لایق و متعهد و معتقد  و پر کردن خلاء عالم و دانشمند در شهرستان‌ها را از دیگر ضروریات حوزه دانست و اظهار کرد: اگر علمای حوزه‌ها در شهرستان‌ها قوی کار کنند مذاهب مختلف نمی‌توانند رخنه کنند و این مسئولیت الهی است و باید فکری برای شهرستان‌ها و اینکه خالی از عالم نشوند کرد.

انتهای خبر/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.