ID : 21356294
با حضور مسئولین؛

مسجد بازسازی شده کچیب اردکان رونمایی شد+تصاویر


از مسجد تاریخی کچیب شهرستان اردکان که با همت شهرداری و شورای اسلامی شهر، پایگاه میراث فرهنگی و همت اهالی منطقه و کمک های خیرین مورد بازسازی قرار گرفته بود، رونمایی شد.

به گزارش یزدرسا به نقل از اردکان گویا؛ در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی، با حضور جمعی از مسئولین، از مسجد تاریخی کچیب که با همت شهرداری و شورای اسلامی شهر، پایگاه میراث فرهنگی و همت اهالی منطقه و کمک های خیرین مورد بازسازی قرار گرفته بود، رونمایی شد.

در این مراسم، جاوید عیدانی با بیان گزارش عملکرد رونمایی از مسجد تاریخی کچیب به بیان صحبت پرداخت و سپس سید اسماعیل شاکر، امام جمعه ی اردکان، ضمن تشکر از تمامی فعالیت های مردم و مسئولین در این امر، با اهدای لوح تقدیر ازدست اندرکاران و استادکاران بازسازی طرح تشکر کرد.

حال، نگاهی به تاریخچه مسجد کچیب اردکان می اندازیم:

«مسجد کچیب» یکی از محوطه های تاریخی و باستانی شهرستان اردکان است که بر اساس مطالعات تاریخی، منابع تاریخی موجود و پژوهش های باستان شناختی، قدمت این محوطه به دوره آل مظفر مربوط می شود.

اولین شواهد شکل گیری این محوطه و وجه تسمیه آن به حفر و آباد کردن قناتی موسوم به کچیب که توسط زنی زرتشتی موسوم به شیرین است که این منطقه را معمور و آباد می کند، مربوط می شود.

بعدها با احداث مسجدی در این منطقه احتمالا تبدیل به یک مرکز تجمع در دوره آل مظفر شده است. منابع تاریخی از وجود یک زیلوی تاریخ دار مربوط به قرن نهم در این مجموعه خبر داده اند.

بنای فعلی این مجموعه به اواخر دهه 40 خورشیدی بر می گردد که احتمالا بر روی خرابه های مسجد نخستین یا در محلی نزدیک به آن ساخته شده است.

پژوهش های باستان شناختی در سال 82 در این محل بخش هائی از ساختار های معماری را برملا ساخت که نشانگر قدمت و دیرینگی این منطقه هستند. در جدید ترین پژوهش های صورت گرفته در نزدیکی این مسجد که توسط پایگاه میراث فرهنگی به انجام رسید شواهد متعددی از پایاب ها و راه های دسترسی به منابع آبی به دست آمدند که نشان می دهد این محوطه نیازمند پژوهش های بیشتر و موثرتری است تا به ابهام ها و ناگفته های تاریخی این کهن مسجد و استقرار های احتمالی پیرامون ان پرداخته شود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.