ID : 6881104
معرفی کتاب پزشک نمونه به مناسبت شهادت دکتر پاک نژاد؛

مشهورترین شعری که در فرهنگ دینی مردم یزد است/معرفی 40 جلد از کتاب«اولین دانشگاه و آخرین پیامبر»


شهید پاکنژاد با توجه به اینکه امین شهید صدوقی(ره) بودند، وی یک کانال ارتباطی بود که از این طریق آیت الله صدوقی ضمن ارتباط با رژیم پهلوی با درایت خود جلوی حرکت های تند رژیم پهلوی را می گرفتند. در واقع برخی از حرکت هایی در دوران های انقلاب در استان یزد صورت گرفت...

به گزارش یزد رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه الغدیر،  به مناسبت شهادت دکتر سید رضا پاک نژاد در عملیات ترور شهدای هفتم تیر، کتاب "پزشک نمونه"  که به همت مرکز حفظ و آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بسیج سپاه الغدیر و به نویسندگی محمد رضا کلانتری سرچشمه در خصوص ابعاد شخصیتی و تالیفات این شهید  تألیف شده است، گفتگویی با نویسنده این کتاب از سوی پایگاه اطلاع رسانی سپاه الغدیر صورت گرفته بود که وی در خصوص فصول این کتاب توضیحاتی ارائه کرده بود که در ادامه باز نشر می شود:

کتاب پزشک نمونه در هشت فصل تالیف شده است. در فصل اول به زندگی نامه شهید دکتر پاکنژاد اختصاص داده شده است. دکترسید رضا پاکنژاد اولین نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی  قبل از انقلاب مدیر کل اداره کار و تعاون امور اجتماعی بوده است که به خاطر مبارزه ای که با رژیم پهلوی داشته است از سال 51 تا سال 57 به مقام پزشک عمومی تنزل پیدا کرده است.

در "فصل دوم" کتاب به اخلاق پزشکی دکتر اشاره شده و حکایت های بسیار زیبایی از اخلاق و منش دکتر در این فصل نقل شده است برای نمونه بیمار های بسیار زیادی که پول ویزیت و دارو نداشتند که آقای دکتر ضمن نگرفتن پول ویزیت با نوشتن در زیر نسخه بیمار پول دارو را پرداخت می کردند. حتی مواردی نیز ذکر شده که آقای دکتر نه تنها پول ویزیت و دارو را پرداخت می کردند بلکه در مواردی کمک های مالی نیز به بیماران می کردند.

در "فصل سوم" کتاب به موضوع تحقیق و تالیفات دکتر پاکنژاد پرداخته شده است. آقای دکتر در رابطه با پایان نامه خود که  تمام برنامه های پزشکی  در اسلام  را در برمی گیرد  ضمن گسترش آن در 110 جلد تحت عنوان اولین دانشگاه و آخرین پیامبر نگارش شده که متاسفانه بعد از 31 سال از شهادت ایشان فقط 40 جلد منتشر شده است.

در "فصل چهارم" کتاب دیوان اشعار شهید پاکنژاد است .البته دیوان اصلی آقای دکتر  قبل از سال 1341 یکی ازدوستانشان امانت داده شده و گویا مفقود شده است و دیوان اصلی دکتر در حال حاظر در دسترس نمی باشد. فقط یکسری از اشعار این شهید که حدود 150 بیت  می باشد در یکی از نشریات و کتاب هایی که در گذشته چاپ شده جمع آوری شده است. 

جالب اینجاست که مشهورترین شعری که در فرهنگ دینی مردم یزد است مربوط به اشعار شهید پاکنژاد می باشد با عنوان  «شام غریبان » که کمتر کسی می داند که شاعر این شعر این شهید بزرگوار می باشد. «شام غریبان حسین امشب است/ اول رنج و مهن زینب است»

"فصل پنج کتاب" به مبارزات شهید پاکنژاد می پردازد وی با توجه به اینکه امین شهید صدوقی بودند این شهید یک کانال ارتباطی بودند که از این طریق آیت الله صدوقی ضمن ارتباط با رژیم پهلوی با درایت خود جلوی حرکت های تند رژیم پهلوی را می گرفتند. در واقع  برخی از حرکت هایی  در دوران های انقلاب در استان یزد صورت گرفت از طریق افراد درجه پایین و سرخود بود و این به خاطر کنترل مجموعه افراد در نهاد های مختلف توسط ایت الله صدوقی بوده است.

در "فصل ششم" کتاب به مبحث نمایندگی مردم یزد در مجلس شورای اسلامی می پردازد. این شهید در مدت  عمر کوتاه خود مبحث کمبود آب یزد را در  مجلس مطرح کردند و سه نطق با ارزشی  در این خصوص که در کتاب نقل شده را مطرح کردند از ویژگی های این شهید بزرگوار این بود که وی در سفر خود از یزد به تهران با اتوبوس دو صندلی می گرفتند تا در طول سفر با مردم ارتباط برقرار کرده و مشکلات مردم را جویا شوند.

در "فصل هفتم" به مرثیه هایی است که شعرای یزدی برای شهادت شهید پاکنژاد و برادر عزیزشان شهید دکتر سید محمد پاکنژاد که هر دو در فاجعه ی هفتم تیر به شهادت رسیدند تخصیص داده شده است.

"فصل هشتم" تصاویری از زندگی  دکتر آورده شده است که قابل توجهی از تصاویر ایشان در لابه لای فصول آورده شده است.

در پایان کتاب هم چند سند از اقدامات و مبارزات دکتر پاکنژاد آمده از جمله دست خط آیت الله عظمی میلانی که به ایشان توصیه کردند که در رابطه با اهل بیت و جد بزرگوارشان  کتابی بنویسند که بنا بر توصیه آیت الله میلانی، شهید دکتر پاکنژاد هفت جلد کتاب در رابطه با حضرت علی«ع» و سقیفه بنی ساعده  نوشتند و اسم آن را «مظلومی گم شده در سقیفه» نام نهادند.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.