ID : 22592801
رئیس اداره آب منطقه ای ابرکوه:

مصرف 100 درصدی آب ابرکوه بدون ذخیره سازی زنگ خطر جدی است/ شارژ کنتورهای کشاورزی از زمستان 95


رئیس اداره آب منطقه ای ابرکوه باز هم زنگ خطر بحران کم آبی را به صدا در آورد و گفت: اگر روند بی رویه برداشت و مصرف آب ادامه داشته باشد، برای حیات ابرکوه فاجعه بار است.

به گزارش یزدرسا؛ در ادامه پیگیری وضعیت بحران کم آبی شهرستان و چرایی قرار داشتن ابرکوه در زمره دشت هایی که وضعیت خطرناک دارند، خبرنگار سرو ابرکوه، گفتگوی اختصاص با محمد حسین باقری رئیس اداره آب منطقه ای شهرستان ترتیب داد که طی آن پیامدهای ادامه روند کم آبی و راهکارهای مقابله با آن ارائه شد.

چرا ابرکوه در زمره دشت های بحرانی کشور است؟
محمد حسین باقری در رابطه با علت بحرانی تلقی شدن وضعیت دشت ابرکوه، اظهار کرد: از سال 63 تا کنون کل کسری تجمعی در کل کشور 120 میلیارد متر مکعب است که سهم ابرکوه از این میزان 1 و یک دهم میلیارد می باشد. بر همین اساس دشت ابرکوه از میان 609 دشت کشور از جمله دشت های بحرانی است.

علت ایجاد بحران کم آبی در دشت ابرکوه
باقری گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی از منابع آب های زیرزمینی؛ باتوجه به اینکه بخش اعظم منابع آبی در شهرستان به مصرف کشاورزی می رسد، هدر رفت و اسراف در کشاورزی و پایین بودن راندمان این بخش نقش مهمی در ایجاد این بحران داشته است.

وی تصریح کرد: وضعیت اقلیمی نامناسب شهرستان، کاهش میزان نزولات جوی، وقوع خشکسالی در دشت های بالادستی و توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارندگی و متعاقباً افزایش شدت خشکسالی از دیگر عوامل علت بحران کم آبی می باشد.

پیامدهای ادامه این روند
رئیس آب منطقه ای ابرکوه افزود: استانداردهای جهانی تأکید بر ذخیره 60 درصدی منابع آب و فقط برداشت40 درصدی آن دارد، متأسفانه بر میزان برداشت آب در ابرکوه 100 درصد بوده و این یعنی فاجعه ای که حیات و ممات شهرستان را تهدید می کند.

باقری خاطرنشان کرد: اگر روند فوق ادامه داشته باشد، ابرکوه شاهد نابودی کشاورزی، افزایش فروچاله ها و نشست زمین، مهاجرت مردم كه منجر به بروز ناهنجاري هاي اجتماعي، سیاسی و امنیتی می شود، اختلال در سیستم تأمین آب شرب و بهداشت و بسیاری از پیامدهای نامطلوب دیگر خواهد بود.

راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با این بحران
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 95 درصد آب شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود، با رعایت الگوی کشت مناسب (کاهش کشت گیاهان پرآب خواه)، تجهیز چاه ها به ابزار کنترل و پایش برداشت آب(نصب کنتور هوشمند)، پیاده سازی سیستم آبیاری نوین(کم فشار و پر فشار)، مصرف آب در این بخش را کاهش داد.

این مقام مسئول تأکید کرد: بسیج عمومی مردم، مسئولین و کشاورزان در راستای درک واقعی بحران کم آبی و پیاده سازی راهکارهای لازم در جهت صرفه جویی هر چه بیشتر در بخش های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی از جمله ضروری ترین اقدامات می باشد.

باقری بیان کرد: در بخش صنعت ضروری است با استفاده از سیستم چرخشی آب، در مصرف آن صرفه جویی کرد. همچنین علی رغم اینکه درصد پائینی از مصرف آب در بخش شرب و مصارف خانگی می باشد، عدم صرفه جویی در این بخش موجب کاهش کیفیت آب خواهد شد.

اقداماتی که تا کنون در ابرکوه انجام شده است
رئیس اداره آب منطقه ای ابرکوه اذعان کرد: بر اساس طرح احیاء و تعادل بخشی در منطقه دشت چاهگیر کنتورهای هوشمند، نصب و از ابتدای سال 95 راه اندازی شده است. در دشت ابرکوه نیز تا کنون بالغ بر 80 درصد کنتورها نصب و از زمستان امسال عملیات شارژ آن انجام خواهد شد.

باقری تأکید داشت: تقویت گروه گشت و بازرسی شبانه روزی در شهرستان و برخورد با 25 مورد حفر چاه و بهره برداری های غیرمجاز از ابتدای سال گذشته که به انسداد، پُر و یا مسلوب المنفعه شدن، منجر شده است.

وضعیت شورای حفاظت منابع آب شهرستان
وی افزود: فرماندار، دادستان، فرماندهی نیروی انتظامی، اداره منابع طبیعی، اداره برق، جهاد کشاورزی، محیط زیست و دیگر مسئولین شهرستان، اقدامات مطلوب و نقش کلیدی در راستای حفاظت از منابع آبی شهرستان داشته اند که شایسته تقدیر می باشند.

رئیس اداره آب منطقه ای ابرکوه یادآور شد: شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تا کنون حدود 80 مصوبه به تصویب رسانده که به جرأت می توان گفت 100 درصد این مصوبات اجرایی شده است.

وی در خاتمه از تمامی مسئولین نامبرده درخواست کرد تا حمایت های خود را در راستای حفظ اراضی ملی، قطع  انشعابات غیر مجاز در چاه های کشاورزی و رعایت میزان مجاز برق تعیین شده از سوی آب منطقه ای، اطلاع رسانی و آموزش کشاورزان و مدیریت و پایش توسعه فضای سبز در سطح واحدهای دامداری، صنعتی و ... ادامه دهند.

انتهای پیام/م.ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.