ID : 35312529
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در همایش بانوان عاشورایی:

معرفت عاشورایی از مسلط شدن ظالم بر مردم جلوگیری می‌کند


کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه معرفت عاشورایی از مسلط شدن ظالم بر مردم جلوگیری می‌کند، گفت: بر اساس آیات قرآن، سرنوشت ما به دست خودمان است.

به گزارش یزدرسا؛ دکتر منصوره معصومی اصل در همایش بانوان عاشورایی که به همت موسسه قرآنی، فرهنگی بیت‌النور در خیمه‌گاه شهدای نینوای قاسم‌آباد یزد برگزار شد، در رابطه با ضرورت بالا بردن معرفت خود نسبت به امام حسین (ع) و واقعه عاشورا اظهار کرد: معرفت عاشورایی باعث جلوگیری از مسلط شدن ظالم می‌شود.

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید سرنوشت ما و خوب و بدی که به سر ما می‌آید، به دست خودمان است. اگر با خیل مشکلات و آسیب‌ها روبرو می‌شویم، به خاطر انتخاب خودمان است.

معصومی اصل با بیان اینکه برخی عزاداری را صرفاً برای آرامش خود انجام می‌دهند، نه آنچه خداوند به آن راضی است، تصریح کرد: عاشورایی که ما را به ظهور نزدیک نکند، عاشورا نیست.

مدیرعامل موسسه قرآنی و فرهنگی بیت النور استان البرز خاطرنشان کرد: مدل حرکتی آخرالزمان با همه زمان‌های معصومین متفاوت است؛ در آخرالزمانی زندگی می‌کنیم که از یک‌جهت داناترین مردم زمان تاریخی خودمان هستیم؛ یعنی از زمان پیامبر تاکنون مدل به مدل تجربه و الگو به ما رسیده است و این تجربه خیلی راه ما را روشن و تکلیف را بر ما آسان می‌کند.

وی افزود: چراکه تجربه زمان حضرت زهرا (س) را داریم؛ تجربه نافهمی مردمی را داریم که این مردم با امام حسن (ع) کاری کردند که امام وادار به صلح شدند؛ تجربه مردمی را داریم که از امام خود سر می‌بریدند؛ تجربه ملتی را داریم که امامانشان را تبعید شدند؛ تجربه مردمی را داریم که امامشان را به اسب می‌بندند و در کوچه‌ها می‌کشند. تجربه امتی را داریم که این امت امامشان را در یک کمپ سربازخانه‌ای نگه می‌دارند که این مردم به آن‌ها دسترسی ندارند.

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ادامه داد: البته از سویی دیگر می‌بینیم علیرغم این تجربه‌ها درزمانی واقع‌شده‌ایم که به قول پیامبر (ص) «بدترین تیرهای سمی از زمین و زمان به سمت مسلمانان آخرالزمان می‌رسد».

آنانی که امام حسین را به شهادت رساندند، کفار نبودند

معصومی اصل در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید عوام گری را کنار گذاشته و بیشتر درزمینهٔ معرفت بکوشیم، خاطرنشان کرد: یاران اباعبدالله کسانی بودند که دین و سیاست آن‌ها یکی بود؛ و به همین دلیل عده آن‌ها کم بود؛ وجود خود را محو امام کرده بودند و زندگی خود را بر پایه «هیهات من الذله» بنا کردند.

این بانوی قرآنی اذعان کرد: اغلب یعنی چند هزار نفر از یاران عمر سعد در جریان واقعه عاشورا را مؤمنانی تشکیل داده بودند که خودشان هم نمی‌دانستند چرا و به چه چیزی مؤمن هستند و صرفاً یک سری اعمال عبادی را یاد گرفته و به خدا، پیامبر و کتاب ایشان ایمان آورده بودند؛ منتها نمی‌دانستند این ایمان تا چه میزان باید عمیق باشد.

وی با بیان اینکه لشکر عمر سعد از کفار نبودند، ادامه داد: خیلی از مؤمنان ایمانشان سر در قلب است و به قلب آن‌ها نفوذ نکرده است؛ مثل لشکر عمر سعد و لشکر صفین که و 18 ماه در جبهه جنگ بودند.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته البرز با اشاره به فرموده پیامبر خدا (ص) مبنی بر اینکه «اسلام به‌جز از مسلمان ضربه نخواهد خورد»، اظهار کرد: الآن هم همین است؛ اسلام به‌جز از مسلمان ضربه نخواهد خورد؛ در لشکر عمر سعد افرادی بودند که نماز می‌خواندند و قرآن تلاوت می‌کردند؛ آنانی که امام حسین را به شهادت رساندند، کفار نبودند.

وی خاطرنشان کرد: عاشورا، محرم و عزاداری آن باید به‌گونه‌ای باشد که ما را به شناخت امام زمان خودمان بیدار کند.

معصومی اصل افزود: اگر برای حسین (ع) عزاداری می‌کنیم، پس باید بیدار شویم؛ در لشکر عمر سعد عده‌ای آمده و جنگیدند که حسین نشناس بودند؛ آن‌قدر ولی نشناس بودند که تشخیص نمی‌دادند چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ می‌گوید.

وی ادامه داد: باید بیندیشیم که چرا بااین‌همه عزاداری ظهور رخ نمی‌دهد؟ باید به‌گونه‌ای عزاداری کنیم که درنتیجه آن حق را از باطل تشخیص دهیم؛ حسین زمانمان را تشخیص دهیم؛ خود امام زمان فرمودند «درزمان غیبت من به فقیه جامع‌الشرایط رجوع کنید»؛ کیست آن فقیه؟

باید عمر و عاص‌های زمان خود را بشناسیم

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث با تأکید بر اینکه باید علی و عمر و عاص های زمان خود را بشناسیم، اظهار کرد: وقتی علی زمان خود را نشناخته و به صحبت‌های راهبردی او گوش نمی‌دهیم، نباید انتظار داشته باشیم که وضعیت مملکت بهتر از این باشد.

وی اذعان کرد: باید در پرتو عزاداری برای اباعبدالله (ع) معرفت را به دست بیاوریم؛ بیشترین افراد لشکر عمر سعد را کسانی تشکیل داده بودند که حتی نمی‌دانستند امام کیست و حق امام چیست؟

معصومی اصل با بیان اینکه مؤمن عاشورایی دارای فهم و تحلیل سیاسی بالایی است، تصریح کرد: یکی از دلایل صلح امام حسن ع نداشتن قدرت تحلیل سیاسی مردم زمانشان بود. مردم! وقت آن است که شعور سیاسی خود را بالاتر برده و به راهنمایی‌های امام گوش فرا دهیم.

وی اذعان کرد: علامه حسن‌زاده کسی است که کشور انگلستان لقب فلسفه دان معاصر را به او داد. گفت گوشتان به زبان رهبر باشد که این رهبر گوشش به زبان امام زمان (عج) است.

این خادم قرآن خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) زهرایی نبودند که فقط در محراب به نماز ایستاده باشند؛ بله در محراب نماز هم می‌ایستادند اما زهرا (س) همان زهرای دینی بودند که سیاست اوج مرام ایشان است برای دفاع از حاکم اسلامی؛ برای دفاع از امامشان به شهادت می‌رسند و در راه امام خون می‌دهند.

انتهای پیام/3857

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.