معلمان به صورت شبکهای مسئله شناسی و هماندیشی کنند
به گزارش یزدرسا؛ یوسف نوری در نشست با جمعی از خیرین، فرهنگیان و مدیران شهرستان میبد با اشاره بر اهمیت اشراف معلم بر تمام عرصهها اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش ما برای دیروز است؛ بهگونهای که درس میدهیم و انتظار داریم که فرزندانمان در آینده و به زمان خودشان تربیت شوند.
وی با تأکید بر اینکه معلمها باید خودشان بهصورت شبکهای مسئله شناسی و هماندیشی کنند و برنامه خود را ارائه دهند تا در صورت کاربردی بودن آن را در کل نظام آموزش و پرورش پیاده کنیم، تصریح کرد: اینکه میگوییم نظام آموزش و پرورش برای دیروز است؛ تنها مشکل آموزش و پرورش نیست؛ بلکه در کل نظام تربیتی کشور این مشکل را داریم و باید تحولی در این زمینه رخ دهد.
نوری با اشاره به مصداق اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات آمد و بسیاری از بزرگترها از بچهها جا ماندند، ادامه داد: در حوزه نسلهای مدارس یا دانشگاهها عموماً در نسل اول هستیم و تنها بهصورت آموزش محور عمل میکنیم؛ فقط انگشتشمار مدارس بهصورت پژوهش محور کار میکنند؛ تعداد اندکی از دانشگاهها کارآفرین محور و بهندرت مسئولیت اجتماعی محور هستند.
وی با بیان اینکه مدیران مدرسه باید توجه و تمرکز خود را بر تعلیم و تربیت متمرکز کنند، گفت: سرویس ایاب و ذهاب، وضعیت مدارس در مسائل متفرقه از جمله بهداشت، مسائل عمرانی و ساختمانی و ... از تمرکز مدیران مدرسه بر مقوله تعلیم و تربیت میکاهد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش باید به تعلیم و تربیت بپردازد و مردم هم از آنها مطالبه کنیم؛ اینکه مسائل متفرقه اضافه شود، باعث میشود تا از گسترش تعلیم و تربیت جا بمانیم.
نوری ادامه داد: اگر بخواهیم آموزش و پرورش چرخش تحولآفرین داشته باشد، باید مطالبه تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شود.
وی تصریح کرد: باید از سواد اسمی به سواد چندبعدی برسیم سوادی که منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی شود؛ سواد از اسمی به مفهومی تبدیل شود و دانش آموزان به فهم و تحلیل کافی برسند و تنها به استنتاج کفایت نکنند.
نوری با تأکید بر اینکه وظیفه داریم کمبود معلم و کلاس را پیگیری کنیم، گفت: پیگیری میکنیم تا برای سال آینده کمبود معلم در کلاس درس را نداشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شهر میبد زمینه خوبی برای تربیت مدیران دارد و میتوان الگوی میبد در زمینه تربیت مدیران آموزش و پرورش، مدیرانی که بتوانند تعلیم و تربیت 6 ساحتی را راهبری کنند را برای کل کشور پیاده کنیم.
وی با اشاره به نظام رتبهبندی، اظهار کرد: معلمها نظام رتبهبندی را به عرصهای برای ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت تبدیل خواهند کرد.
نوری افزود: رتبهبندی نظام خاصی است و لازم است آییننامه و شیوهنامه را بهطور دقیق مطالعه کنند. رتبهبندی یکی از امتیازات نظام تعلیم و تربیت است. نظام تعلیم و تربیت 2 الگوی عملی داشت؛ یکی امور تربیتی که از بین برده شده است و تأکید مقام معظم رهبری است که جبران کنیم و دیگری خیرین مدرسهساز است که وضعیت خوبی دارد.
نوری گفت: خیرین مدرسهساز نماد بارز ایفای مسئولیت اجتماعی است و این مقوله در خیری تجلی یافته است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تلاش میکنیم تا از دغدغههای معلمان بکاهیم، ادامه داد: معلمان خرید خدمات نصف حقوق و نصف بیمه میگرفتند که در دولت سیزدهم حقوق و بیمه آنها کامل شد.
انتهای پیام/
Related Assets:
-
استقبال مثالزدنی عشایر یزدی از رئیسجمهور / وعدههایی از جنس آبادانی
-
یزد، الگوی توانمندسازی مدیران مدارس شود
-
سفر وزیر آموزش و پرورش به شهرستان اشکذر
-
۴ شهرستان استان یزد میزبان رئیسجمهور هستند
-
محدودیتهای ترافیکی در سفر ریاست جمهوری تشریح شد
-
مردم در میز ارتباطات مردمی باید رفع مشکلاتشان را لمس کنند
-
یزد کانون گردشگری کشور است
-
رهآورد سفر