ID : 9241872
وزیر پیشنهادی از نظر نمایندگان نباید از فعالان فتنه باشد

ملت نمي‌خواهد دانشگاه باشگاه سياسي باشد


ايجاد تقابل ميان دولت و مجلس، ماه‌هاست كه در دستور كار تجديدنظرطلبان قرار گرفته است، شايد اگر بگوييم اين تلاش‌ها از فرداي انتخابات رياست جمهوري در سال 92 كليد خورد سخني به گزافه نگفته‌ايم.

به گزارش یزدرسا ،ايجاد تقابل ميان دولت و مجلس، ماه‌هاست كه در دستور كار تجديدنظرطلبان قرار گرفته است، شايد اگر بگوييم اين تلاش‌ها از فرداي انتخابات رياست جمهوري در سال 92 كليد خورد سخني به گزافه نگفته‌ايم. جرياني كه با فتنه سال 88 و حوادث پس از آن توسط مردم از صحنه سياسي كشور حذف شدند، اكنون اميدوارند با پنهان شدن پشت دولت اعتدالي دكتر روحاني، فرصت دوباره‌اي براي تنفس مصنوعي خود فراهم سازند. از اين رو آنها مترصد هر فرصتي هستند تا با بهره‌گيري آن به اختلافات دامن بزنند. گويي حيات اين جريان در ايجاد درگيري و تقابل ميان قواي كشور نهفته است. يكي از حوزه‌هايي كه تجديدنظر‌طلبان همواره كوشيده‌اند نفوذ كنند، دانشگاه است.

در حالي كه انتظار مي‌رود محيط دانشگاه فضايي توأم با آرامش داشته باشد و اولويت اول آن رشد علمي باشد اما تجديد‌نظر‌طلبان از دانشگاه انتظار دارند باشگاه سياسي آنها باشد. هدف ديگري كه آنها دنبال مي‌كنند تلاش براي پاك كردن سابقه خود در فتنه 88 است. از اين رو با بهره‌گيري از بازوي رسانه‌اي خود مي‌كوشند اين مسئله را از حافظه افكار عمومي حذف نمايند. ماجراي رأي عدم اعتماد نمايندگان ملت به سومين وزير پيشنهادي علوم و واكنش‌هاي رسانه‌اي اين جريان بار ديگر استراتژي آنها را براي ايجاد تقابل قوا و القاي اين مسئله را كه دولت اصولگرا مانعي در راه دولت است، آشكار‌تر ساخت تا با استفاده از اين تاكتيك ذهن افكار عمومي را براي انتخابات آينده مجلس بيش از پيش مخدوش سازند. انتخاب تيترهايي جهت‌دار در فرداي روز بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي علوم در قالب گزارش و يادداشت مانند: اين افكار عمومي است كه قضاوت خواهند كرد، اصلاح‌طلبان نياز به يك فراكسيون سراسري دارند و مردم لجبازي را نمي‌پسندند نمونه‌هايي از اين تلاش‌هاست. اما نمايندگان اصولگرا ملت كه در ادوار مختلف مجلس ثابت كرده‌اند حاضر نيستند بر سر اصول كوتاه بيايند و فتنه همچنان خط قرمز آنهاست در اين باره چه مي‌گويند؟

 

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه عدم رأي به نيلي تقابل با دولت نيست، گفت: ما دلمان مي‌خواهد دولت موفق شود و در كارش پيشرفت كند ولي مجلس افراد حاشيه‌ساز را قبول نمي‌كند.
قاسم جعفري در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عدم رأي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي علوم گفت: مجلس بارها نشان داده كه اهل معامله نيست و به افرادي كه صلاحيت نداشته باشند رأي نخواهد داد. مردم به مجلس اعتماد كرده‌اند و اگر نمايندگان بدون در نظر گرفتن شرايط و توانايي‌هاي يك وزير به وي رأي دهد، كار درستي نكرده‌است. وي افزود: رئيس‌جمهور بايد در معرفي وزير علوم به مجلس، انتظارات نمايندگان، مردم و دانشجويان را در نظر بگيرد. دانشگاه در اين زمان نيازمند آرامش است و روحاني بايد كسي را براي وزارت علوم در نظر بگيرد كه بتواند آرامش را در دانشگاه حاكم كند.


جعفري تصريح كرد: مسلماً افرادي كه در وزارت علوم تصدي را برعهده بگيرند و مشكل داشته باشند به سرنوشت فرجي‌دانا دچار خواهندشد. وزارت علوم نهاد حساسي است و همه تلاش‌ها بايد به اين سمت باشد كه توليد علم پيشرفت كند.


عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: نمايندگان مجلس فردي را كه به دنبال حاشيه باشد، قبول نمي‌كنند. آنها نگران جوانان و دانشجويان اين كشور هستند و بايد تلاش كنند شرايطي فراهم شود تا دانشجويان در آرامش و به دور از تشنج به تحصيل بپردازند. جعفري در خاتمه با بيان اينكه عدم رأي به نيلي به هيچ وجه تقابل با دولت نيست، گفت: روحاني مطمئن باشد كه ما دلمان مي‌خواهد دولت موفق شود و در كارش پيشرفت كند، زيرا در اين صورت به مردم هم كمك شده است. دولت بايد بدون در نظر گرفتن فشارهاي احتمالي فردي را به مجلس معرفي كند كه بتواند رأي قاطع نمايندگان را كسب كند.


   مجلس منفعل نمي‌شود


عضو هيئت‌رئيسه مجلس نيز با تأكيد بر اينكه مجلس بنا ندارد در برابر پـافشاري نـاحـق و غيرمنطقي منفعل شود، گفت: اگر ردّ پاي فرد معرفي‌شده به عنوان وزير در فتنه‌ها پيدا شود، مجلس قطعاً او را رد مي‌كند.


محمد دهقان، با اشاره به دلايل عدم رأي‌آوري محمود نيلي‌احمدآبادي وزير پيشنهادي علوم تحقيقات و فناوري در جلسه علني روز چهارشنبه پارلمان اظهار داشت: قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به گونه‌اي طراحي شده كه مجلس و رئيس‌جمهور در انتخاب وزرا با يكديگر مشاركت داشته باشند، يعني اين تصور كه دولت بايد خودش فردي براي تصدي يك وزارتخانه تعيين كند و مجلس هم بايد به نظر دولت تمكين كند، اين خلاف قانون اساسي است.


وي با بيان اينكه اختيار معرفي و پيشنهاد وزرا به رئيس‌جمهور و اختيار تأييد و اعتماد به وزير پيشنهادي به مجلس واگذار شده است، افزود: سياق و متن قانون اساسي به گونه‌اي است كه رئيس‌جمهور بايد كسي را به مجلس معرفي كند كه زمينه رأي در پارلمان داشته باشد كه هم وقت مجلس و دولت بيهوده تلف نشود و هم همكاري قوا كه هدف قانون اساسي است، تحقق يابد.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس در ادامه تصريح كرد: همكاري قواي مقننه و مجريه به اين معنا نيست كه هر كه را آقاي رئيس‌جمهور به مجلس معرفي كرد، نمايندگان حتماً به او رأي دهند، بلكه آقاي رئيس‌جمهور بايد فردي را به مجلس معرفي كند كه در مجلس زمينه رأي‌آوري داشته باشد.


وي با بيان اينكه بسيار طبيعي است كه دولت قبل از معرفي وزرا بايد فضا را در مجلس براي گزينه خودش فراهم نمايد، اضافه كرد: اما آقاي روحاني و ساير مسئولان دولتي در مورد معرفي آقاي نيلي به مجلس، حتي يك نفر را هم در جريان نگذاشته بودند، دولت حتي با رئيس مجلس كه در قضيه استيضاح آقاي فرجي‌دانا، براي رأي نياوردن استيضاح وي، سنگ‌تمام گذاشته بود و حتي از سوي تعدادي از نمايندگان مورد اعتراض نيز قرار گرفته بود، گفت‌وگو و مشورتي در مورد معرفي آقاي نيلي انجام نداده بود، اين چه تدبيري است كه در نحوه معرفي وزير مشاهده مي‌كنيم؟!


اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس متذكر شد: مجلس انتظار دارد گزينه‌هاي آقاي رئيس‌جمهور با گزينه‌هاي يك دولت اصلاح‌طلب فرق كند، اين همه رؤساي دانشگاه‌ها هستند كه تجربه طولاني دارند كه شايد حتي 10‌درصد آنها هم احمدي‌نژادي نباشند، يعني اصلاً‌به آقاي احمدي‌نژاد رأي هم نداده باشند، اين افراد از جنس افراد معتدل هستند كه به تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم رسيده‌اند، شما اين افراد را رها كرديد و سراغ رئيس يك دانشكده كه ابهامات مختلفي در مسائل مديريتي و سياسي دارد رفته‌ايد، كسي كه فقط چهار ماه در دانشگاه تهران سرپرست بوده كه آن هم زمينه رأي‌آوري‌اش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي وجود نداشته است.


وي با تأكيد بر اينكه دولت بايد اين پيام را از مجلس گرفته باشد كه مجلس در مواردي كه افراد معرفي‌شده از جنس اعتدال نباشند، به آنان رأي نمي‌دهد، اظهار داشت: همين مجلس به برخي وزرا مانند وزراي بهداشت، دفاع، اقتصاد و كشور رأي بالايي داده است، اين افراد نمونه‌هاي اعتدال هستند و دولت بايد بداند كه نبض مجلس همين است. مجلس اعتدال را قبول دارد، فردي كه سابقه خوبي در پايبندي به نظام و انقلاب داشته و كسي كه متانت لازم را براي مديريت و تخصص لازم را دارد و البته فرد معتدلي است.

 

  خط قرمزهاي مجلس


نماينده مردم اصفهان در مجلس هـم دربـاره ويژگـي‌هاي وزير علوم ايده‌آل مجلس گفت: قدرت‌علمي، عدم حضور در فتنه به هر شكل اعم از حضور، تأييد و حمايت و تبعيت عملي از ولايت و خط قرمزهاي مجلس براي رأي اعتماد به وزير علوم پيشنهادي است.
حجت‌الاسلام احمد سالك درباره ايده‌آل نمايندگان ملت براي وزير علوم اظهار داشت: نكته اول اين است كه وزير علوم بايد در تراز انقلاب اسلامي بوده و از قدرت علمي و بصيرتي و در عين حال عدم‌وابستگي به مسائل جناحي برخوردار باشد. سالك ادامه داد: خط قرمز مجلس دو نكته اساسي است؛ يكي مسئله فتنه 78 و 88 به هر شكل اعم از حضور، تأييد و حمايت از اين فتنه‌ها و مسئله بعدي نيز تبعيت عملي از ولايت است. نماينده مردم اصفهان در مجلس با بيان اينكه ممكن است خيلي‌ها در ولايتمداري شعار دهند ولي در عمل طور ديگري رفتاري كنند، افزود: مثلاً مقام معظم رهبري به لزوم توجه به جوانان مومن انقلابي تأكيد داشتند اما ما شاهد برخورد با آنها در دانشگاه‌ها هستيم.


وي تصريح كرد: اصلاح‌طلب بودن افراد به هيچ عنوان به معناي عدم ولايتمداري آنها نيست اما بايد از نيروهاي حزب‌اللهي استفاده شود چراكه دانشگاه، جولانگاه سياسي نيست. سالك با اشاره به هزينه‌هاي فتنه 78 و 88 براي كشورمان تأكيد كرد: مجلس در مقابل وزراي پيشنهادي علوم كاملاً منطقي برخورد مي‌كند، اما وقتي رئيس‌جمهور در زنجان عليه مجلس حرف مي‌زند و بحث بورسيه‌ها را مطرح مي‌كند و زماني كه آقاي آشنا حرف‌هايي را كه در شأن خودشان است به مجلس نسبت مي‌دهد نمايندگان نيز مي‌فهمند كسي كه معرفي مي‌شود در همين راستاست.


عضو جامعه روحانيت مبارز با تأكيد بر اينكه مجلس و دولت بايد بتوانند بار سنگين اداره كشور را بلند كنند و جلوي كساني را كه به دنبال رخنه در اين وحدت هستند بگيرند، گفت: نمايندگان ملت خواسته‌اي جز تعالي ملي و حركت دانشگاه در مسير ولايت ندارند.

   در كشور قحط‌الرجال نداريم


نماينده تهران در مجلس نيز تأكيد كرد: اگر چندين بار ديگر وزراي معرفي شده از اصول مورد توجه رهبري و مردم برخوردار نباشند، مجلس همان رويه‌ قبلي را در عدم رأي اعتماد به وزراي معرفي شده تكرار خواهد كرد.
زهره طبيب‌زاده، با اشاره به عدم رأي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي علوم اظهار داشت: با توجه به آرايي كه وزراي اخير مطرح شده در مجلس از جمله وزير ورزش آورده‌اند، مشخص است كه روال به چه صورت بوده است. طبيب‌زاده ادامه داد: استيضاح وزير علوم و عدم‌رأي اعتماد مجدد مجلس به وزير علوم پيشنهادي نشان داد نمايندگان ملت روي اصول مي‌ايستند و از اصولي كه مورد قبول مردم و رهبري است، تخطي نمي‌كنند.


وي تأكيد كرد: اگر چندين بار ديگر وزراي معرفي شده از اصول مورد توجه رهبري و مردم برخوردار نباشند، مجلس همان رويه‌ قبلي را در عدم رأي اعتماد به وزراي معرفي شده تكرار خواهد كرد. وي با اشاره به معرفي چندين وزير پيشنهادي براي وزارت ورزش و نهايتاً تحقق اصول مجلس در وزير پيشنهادي نهايي يادآور شد: بنابراين مجلس روي معيارهاي اصولي خود تأكيد دارد.
طبيب‌زاده عدم نقش‌آفريني وزراي پيشنهادي در فتنه‌هاي 78 و 88 را از خط قرمز‌هاي مهم نمايندگان ملت برشمرد و گفت: شما در آخرين رأي اعتماد ديديد كه چقدر نمايندگان بر اين خواسته مردم و رهبري پافشاري مي‌كنند، لذا اميدواريم رئيس‌جمهور نيز از وقايع اتفاق افتاده در مجلس نيز درس بگيرد چراكه وزارت علوم، وزارتخانه‌اي بسيار مهم است كه با نخبگان كشور ارتباط دارد.
نماينده مردم تهران در مجلس وزارت علوم را عقبه نظري و عملي جنگ اقتصادي دانست كه ملت ايران با آن درگير است و بر همين اساس گفت: وزارت علوم در اين زمينه نقش پشتيباني دارد از اين رو نبايد بده‌‌بستان‌هاي سياسي در معرفي وزير براي اين وزارتخانه حساس وارد شود و صرفاً مصالح كشور و انقلاب بايد مورد توجه باشد. وي با اشاره به اينكه ديدگاه‌هاي وزير علوم پيشنهادي بايد كمك‌كننده و تسريع‌كننده بحث اقتصاد مقاومتي باشد، يادآور شد: كسي كه معرفي مي‌شود بايد همه هم و غمش تربيت بنيه علمي لازم براي كشور و تحقق اقتصاد مقاومتي باشد چراكه اين وزارتخانه در اين زمينه نقش بسيار حائز اهميتي دارد.

 

 

عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه دولت كوچك‌ترين هماهنگي با مجلس در زمينه معرفي وزير پيشنهادي علوم نداشت، گفت: بهتر بود آقاي رئيس‌جمهور فردي كه شائبه رفتار سياسي در وزارتخانه حساس علوم را نداشت، به مجلس معرفي مي‌كرد. منصور حقيقت‌پور، نماينده مردم اردبيل با اشاره به دلايل عدم رأي‌آوري محمود نيلي‌احمدآبادي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري اظهار داشت: ادبيات آقاي رئيس‌جمهور طي يك هفته اخير در رابطه با مجلس و رأي اعتماد به وزير پيشنهادي علوم و صحبت‌هايي كه در زنجان يا مكان‌هاي ديگر داشت، ادبيات خوبي نبود و فضاي مجلس را در آستانه رأي اعتماد به نيلي‌احمدآبادي خراب كرد.
وي با بيان اينكه دولت براي معرفي وزير پيشنهادي علوم زمان خوبي را انتخاب نكرده بود، افزود: مسئولان و رابطان دولتي براي دفاع از آقاي نيلي ورود جدي نداشتند. ناگفته نماند كه ادبيات آقاي رئيس‌جمهور در مجلس در جريان دفاع از وزير پيشنهادي علوم، يكسري ايرادات و اشكالاتي داشت كه رأي‌آوري آقاي نيلي را سخت‌تر كرد.


عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بر همين اساس يادآور شد: بهتر بود آقاي رئيس‌جمهور فرد حرفه‌اي‌تر و با تجربه‌تري را براي تصدي سكان وزارت علوم به مجلس معرفي مي‌كرد، فردي كه شائبه رفتار سياسي در وزارتخانه حساس علوم، تحقيقات و فناوري را نمي‌داشت.


حقيقت‌پور همچنين متذكر شد: در جريان برگزاري جلسه رأي اعتماد به وزير پيشنهادي علوم در صحن علني مجلس، دفاع خوبي از آقاي نيلي انجام نشد و اميدواريم آقاي نيلي در سنگر ديگري در نظام اسلامي مشغول فعاليت شود.
وي در پايان نسبت به عدم‌مشورت و رايزني با نمايندگان مجلس درباره معرفي وزير پيشنهادي علوم پيش از ارسال نامه معرفي به هيئت رئيسه انتقاد و خاطر نشان كرد: دولت اصلاً كوچك‌ترين هماهنگي با مجلس در زمينه معرفي وزير پيشنهادي علوم نداشت، به نظر مي‌رسد ايرادي نداشته باشد دولت پيش از ارسال نامه معرفي يك وزير، نه با همه نمايندگان مجلس بلكه با رئيس مجلس و كميسيون تخصصي مربوطه مشورت و رايزني ابتدايي داشته باشد.
 
شاخص‌هاي مجلس تغيير نمي‌كند


حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني نماينده مردم تهران نيز با بيان اينكه وقتي نتوانيم مسئله ساده‌اي مثل معرفي وزير علوم را حل كنيم چطور مي‌خواهيم مسائل اساسي را تدبير كنيم، گفت: اگر اينها اهل سياست باشند مي‌توانند به راحتي حدس بزنند كه چه وزيري در مجلس رأي نمي‌آورد. آقاتهراني درباره عدم رأي اعتماد مجلس به وزراي علوم پيشنهادي و وضعيت وزارت علوم اظهار داشت: يكي از نكاتي كه خطوط قرمز نظام محسوب مي‌شود و صريحاً در بيان مقام ولايت وجود دارد و مجلس نيز واقعاً نسبت به آن حساسيت نشان مي‌دهد، عدم فعال‌بودن افراد در فتنه است.
آقاتهراني با تأكيد بر اينكه مجلس نمي‌تواند به افرادي كه در فتنه حضور داشته‌اند اعتماد كند به يكي ديگر از تأكيدات نمايندگان ملت در رابطه به رأي اعتماد به وزير علوم جديد اشاره كرد و گفت: كارآمدي افراد براي وزارت علوم بسيار مهم است و يكي از نكاتي كه در وزير معرفي شده اخير بيشترين بحث درباره آن صورت گرفت، همين كارآمدي بود. نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: نكته قابل توجه اين است كه دولت در بحث دانشگاه‌ها از افراد كاري، فعال و پرتلاشي برخوردار است و بدون اينكه چنين ايراداتي به آنها وارد باشد مي‌تواند آنها را به مجلس معرفي كند اما نمي‌دانيم چرا افرادي را معرفي مي‌كند كه مجلس درباره آنها حساسيت دارد.


وي با بيان اينكه به نظر مي‌رسد برخي مي‌خواهند رابطه دولت و مجلس را خراب كنند اما ما درباره افراد نيت‌خواني نمي‌كنيم، تصريح كرد: به هر حال رئيس‌جمهور بايد شاخص‌هاي نمايندگان مجلس را در رابطه با وزير علوم پيشنهادي تمهيد كند و مجلس هم مي‌خواهد وزيري روي كار بيايد كه پاسخگوي مردم باشد.


حجت‌الاسلام آقاتهراني به لزوم تطبيق حرف و عمل اشاره كرد و گفت: با اينكه رئيس‌جمهور مي‌گويد ما نمي‌خواهيم دانشگاه به باشگاه سياسي تبديل شود بايد به همين حرف خود عمل كند.


نماينده مردم تهران در مجلس درباره فضاي خانه ملت پيرامون وزراي علوم پيشنهادي تصريح كرد: بين نمايندگان و حتي كساني كه به لحاظ سياسي مانند ما نيستند وحدت خوبي وجود دارد و كسي كه به عنوان وزير علوم پيشنهاد مي‌شود بايد مايه آبروي دولت و نظام باشد، چراكه در غير اين صورت رأي نخواهد آورد و اين كار با صحبت و آمدن رئيس‌جمهور به مجلس هم حل نمي‌شود. وي با بيان اينكه رئيس‌جمهور مي‌تواند در اين زمينه بهتر از اين عمل كند، يادآور شد: واقعاً جاي تعجب دارد كه اگر نتوانيم اين مسائل ساده را حل كنيم چطور مي‌خواهيم مسائل اساسي نظام را پيش برده و تدبير كنيم چراكه اگر اينها اهل سياست باشند مي‌توانند به راحتي حدس بزنند كه چه وزيري در مجلس رأي نمي‌آورد.


حجت‌الاسلام آقاتهراني در پايان نمايندگان را مورد اعتماد آحاد ملت و نماينده آنها دانست و اظهار داشت: وزارتخانه حساسي چون وزارت علوم نبايد با سرپرست اداره شود در حالي كه الان دوره مديريت سرپرستي بسيار طول كشيده است.

منبع:جوان آنلاین

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.