ID : 7949470
رییس محیط زیست تفت خواستار شد

منطقه شکار ممنوع شیرکوه به حفاظت شده ارتقا یابد/ 100 گونه گیاهی منطقه شیرکوه در لیست قرمز


منطقه شیرکوه شهرستان تفت در استان یزد، منطقه‎ای مهم و حساس و در عین حال فاقد امکانات چندانی برای حفاظت است و به همین دلیل نیز مسئولین شهرستان معتقد هستند که منطقه شکار ممنوع شیرکوه باید ارتقا یابد و به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.

به گزارش یزد رسا، منطقه شیرکوه شهرستان تفت در استان یزد، منطقه‎ای مهم و حساس و در عین حال فاقد امکانات چندانی برای حفاظت است و به همین دلیل نیز مسئولین شهرستان معتقد هستند که منطقه شکار ممنوع شیرکوه باید ارتقا یابد و به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.

"محمد رضا خواجه" رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تفت در گفت‏‎وگو با ایسنا، در مورد شرایط مناطق شکار ممنوع می‎گوید: مناطق شکار ممنوع، زیستگاه‌هایی با ویژگی‌های بارز است که جمعیت جانوری آنها به دلیل شکار بی‎رویه رو به کاهش است و از این رو به حمایت نیاز دارند، لذا برای مدتی محدود و به طور معمول بین ۳ تا ۵ سال به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام می‎شوند.

وی ادامه می‎دهد: چنانچه جمعیت جانوری منطقه‌ای در این دوره ترمیم شود، می‌توان آن را با توجه به سایر معیارها، به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران تعیین کرد.

به گفته وی، راهکار تعیین مناطق شکار ممنوع را می‌توان پشتوانه‌ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور و نوعی آزمون برای بررسی قابلیت‌های مناطق، برای پیوستن به مجموعه مناطق حفاظت شده دانست.

خواجه عنوان می‎کند: اولین اقدام حراستی منطقه شکار ممنوع شیرکوه بنا به قابلیت‎‌ها و نقش مهمی که در استان کویری یزد ایفا می‎کند، در سال 1352 آغاز شد ولی از سال 1357 تا 1359 در قالب منطقه آزاد فعالیت کرد و از سال 1379 رسماً به منطقه شکار ممنوع تبدیل شد.

 

وجود دو سوم گونه‎های گیاهی استان در منطقه

این مسئول اضافه می‎کند: این منطقه به وسعت 475 هزار مترمربع در ارتفاعات شیرکوه و سلسله جبال مرکزی ایران واقع شده است و از نظر اکولوژی و گونه‎زایی این منطقه دارای اهمیت خاصی است به گونه‌ای که به لحاظ تنوع گیاهی، شامل 680 گونه گیاهی شناسایی شده است که این تعداد بیش از دو سوم گونه‎های گیاهی استان را شامل می‎شود.

وی ادامه می‎دهد: البته از مجموع 680 گونه گیاهی این منطقه، 100 نمونه در فهرست قرمز و در حال انقراض قرار گرفته‏اند که براساس طرح‎های تحقیقاتی و مطالعات پهنه‎بندی پوشش گیاهی، حتی برخی از این گیاهان در حال نابودی، تنها مختص رشد و نمو در این منطقه هستند.

وی با بیان این که در برخی نقاط از مناطق شیرکوه شاهد تخریب زیستگاه هستیم که بر اثر چرای بی‎رویه دام و خشکسالی بوده است، می‌گوید: 20 هزار هکتار از منطقه شیرکوه تحت تاثر مستقیم بحران خشکسالی قرار گرفته است و در صورتی که کمبود منابع گیاهی و آبی شرایط را سخت کند، جانوران این منطقه قطعاً به سمت روستاهای اطراف رانده می‎شوند و توسط اهالی مورد شکار قرار می‎گیرند و حیات آنها به خطر می‎افتد.

 

تهدید زیستگاه آهو در منطقه شکار ممنوع شیرکوه

خواجه در این مورد به تهدید زیستگاه آهو در این منطقه اشاره و اضافه می‎کند: در منطقه شیرکوه شاهد یک زیستگاه منحصر به فرد آهو هستیم که به دلیل کم‎آبی این زیستگاه تهدید می‎شود چرا که این مشکل آهوان را به سمت آبادی‎های اطراف سوق می‎دهد و خطر شکار، آنها را تهدید می‎کند.

وی در ادامه تصریح می‎کند: منطقه شیرکوه از پتانسیل‏های بالایی برخوردار است و تنها منطقه‏ای است که توانسته خود را در برابر خطرات خشکسالی حفظ کند و دارای شرایط حداقل زیستی برای حیات جانداران است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تفت ادامه می‎دهد: به لحاظ تنوع گونه‎ها و با توجه به وجود گونه‎های بعضاً نادر و در معرض خطر انقراض که در این منطقه از استان وجود دارد، نیاز به قوانین محکم‏تری برای حفاظت از این منطقه داریم، در حالی که مدیریت منطقه شیرکوه تنها در قالب منطقه  "شکار ممنوع" است که با توجه به این ویژگی‎ها، ارتقای منطقه به "حفاظت شده" باید در اولویت قرار بگیرد.

وی تاکید می‌کند: البته علاوه بر مسئولین استانی، درخواست ارتقای منطقه شکار ممنوع شیرکوه را به مسئولین کشوری هم ارائه کرده‏ایم که تقاضا در حال بررسی است.

این مسئول اظهار می‎کند: در حال حاضر منطقه شیرکوه با وجود توپوگرافی و شرایط ژئومورفولوژیکی خاص که از نظر استراتژیکی مهم است، حداقل امکانات لازم برای حفاظت از این منطقه وجود دارد و گشت و کنترل مستمر با حضور محیط‌بانان محیط زیست انجام می‌شود.

 

کشف گونه آندمیک جوندگان مختص شیرکوه

خواجه از کشف گونه آندمیک جوندگان مختص شیرکوه با عنوان «زیبا موش» خبر می‎دهد و اظهار می‎کند: منطقه شکار ممنوع شیرکوه دارای زیستگاه‏های متنوع گونه‎های گیاه‎خوار و گوشت‌خوار است که از جمله آنها می‎توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش یا گوسفند وحشی، شغال و روباه، گرگ و کفتار، کاراکال، پلنگ و گربه وحشی اشاره کرد.

وی می‎گوید: در برخی موارد به دلیل سخت شدن شرایط زندگی به دنبال خشکسالی‎های متعدد بعضی گونه‏های جانوری همچون گربه وحشی به سمت آبادی‎های اطراف حرکت کرده و منجر به ایجاد خسارت به دامداران شده‎اند، لذا برای مقابله با ایجاد خسارت از سوی این گونه جانوری، اقداماتی از جمله زنده‎گیری و متواری‏سازی از سوی ماموران محیط زیست انجام شده است.

این مسئول بیان می‎کند: البته برخی از این حیوانات مانند پلنگ به دلیل این که قلمروی خاصی برای خود دارند، از منطقه و قلمروی خود خارج نمی‎شوند و تا کنون گزارشی مبنی بر ورود پلنگ به آبادی‎های اطراف یا ایجاد خسارت نداشته‎ایم.






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.