ID : 3711425
در نشست هم اندیشی مسئولین قضایی استان با اصحاب رسانه مطرح شد

مهریه بالا بیشتر از آمادگی جسمی و روحی دختران یزدی در ازدواج اهمیت دارد/ طلاق دومین آسیب اجتماعی استان


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان یزد« طلاق» را به عنوان دومین آسیب اجتماعی استان یزد اولویت بندی کرد و گفت: برخی خانواده های یزدی بدون اطلاع از وضعیت جسمی و روحی دخترانشان در پذیرش مسؤولیت یک خانواده به فکر بالابردن مهریه هستند.

به گزارش یزدرسا به نقل از خبرنگار یزدبانو، علی اصغر رفاهی به مناسبت هفته روابط عمومی ها در نشست هم اندیشی رسانه با مسؤولین عالی قضایی استان در جمع خبرنگاران با یاداوری نامگذاری سال با شعار" اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" اظهار داشت: برخی آمارها در خصوص جرم و جنایت در استان یزد محرمانه نیست و این اطلاع رسانی صادقانه و شفاف در خصوص برخورد با متجاوزان و اخلالگران در نظم جامعه یکی از راههای پیشگیری از جرم محسوب می شود.

*طرح استان یزد در کاهش طلاق کشوری شد

وی با اعلام این خبر که طرح استان یزد درتشکیل مرکز تحکیم بنیان خانواده با هدف  پیشگیری از وقوع طلاق بزودی از سوی بهزیستی استان یزد در سطح کشور فراگیر خواهد شد و از حجم پرونده های ورودی به دادگستری کاسته می شود افزود: ما باید پیشگیری های فرهنگی اجتماعی را قوت ببخشیم که دادخواست طلاق صورت نگیرد .

*دغدغه خانواده برای مهریه بیشتر از اطلاع از امادگی مسؤولیت پذیری دخترانشان است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با ابراز تأسف از اینکه اکثر طلاق ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد اظهار کرد: واقعا دختران امروز چقدر آموزش های لازم را برای زندگی مشترک فراگرفته اند؟ در حالی که دغدغه برخی خانواده ها مهریه است باید این سؤال را پرسید که چقدر این دختر از نظر جسمی و رونی و اجتماعی آمادگی پذیرش مدیریت یک خانواده را دارد؟

*مواد مخدر در ردیف اول جرایم استان یزد/توهین و خشونت خانگی در ردیف پنجم جرایم و آسیب های اجتماعی

وی پنج جرم اول استان یزد را شامل برخی جرایم مواد مخدر، سرقت، تصادفات، ضرب و جرح(کتک کاری)، و توهین برشمرد.

* اعتیاد در ردیف اول آسیب های اجتماعی استان یزد/ خشونت خانگی در ردیف پنجم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد پنج آسیب اجتماعی اول استان یزد را نیز شامل اعتیاد، طلاق، انحرافات اخلاقی، اتباع بیگانه و خشونت خانگی اعلام کرد.

*لایحه پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص مصلحت نظام

رفاهی با بیان این مطلب که لایحه پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیگیری است با بیان این مطلب که با خلأ قانونی مواجه نیستیم گفت: یکی ار اتفاقات خوب سال ۱۳۹۰ راه اندازی شوراهای پیشگیری از وقوع جرم استان بود که مدیران بیش از ۱۵ دستگاه دولتی اعم از نیروی انتظامی، سپاه،معاون سیاسی امنیتی، اطلاعات، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد و…عضو این شورا هستند و با حضور این مدیران، کارگاههای علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی شکل گرفت.
وی به چاپ کتابی هفت جلدی در زمینه آسیب ها و جرم های هر استان اشاره کرد و گفت: در بحث پیشگیری مطالبی که در این کتاب آمده است بسیار ناب است.

*بررسی موضوع اتباع بیگانه انتخاب اول اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان

این مقام مسؤول در دادگستری استان یزد پنج اولویت کاری اعضای شورای استانی پیشگیری از وقوع جرم استان یزد را  به ترتیب برخی جرایم مواد مخدر، سرقت، تصادفات، به کارگیری اتباع بیگانه و طلاق عنوان کرد و افزود: اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان اولویت بررسی " به کارگیری اتباع بیگانه" را مورد بررسی قرار دادند و با یک برنامه ریزی ویژه مقرر شد به صورت ویژه در این زمینه کار شود که نیازمند اطلاع رسانی رسانه هاست.

رفاهی با بیان این مطلب که در بحث پیشگیری از وقوع جرم در سه زمینه می توان کار کرد اظهار داشت: اولویت  اول:" پیشگیری فرهنگی اجتماعی "، دوم: " پیشگیری وضعیت امنیتی اجتماعی و مداخله در بحران" و سوم: " پیشگیری حقوقی قضایی وتکرار وقوع جرم" برشمرد.

* قانون اساسی درباره وظایف دادگستری چه می گوید؟

رفاهی اظهار داشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که یکی از مترقی ترین قوانین دنیاست در سال ۱۳۵۸ به تصویب رسید و برای قوه قضائیه اصل ۱۵۶ قانون اساسی پنج وظیفه را تعیین کرده است و گرچه با شنیدن نام دادگستری کلمات تعقیب متهمان، دادگاه و دستبند زدن در اذهان تداعی می شود ولی این یک پنجم وظیفه دادگستری است.

وی به تشکیل ستادهای پیشگییری و حفاظت اجتماعی از سال ۸۳ تا کنون اشاره کرد و گفت: نظر دستگاه قضایی این است که به همان میزان که به بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی بها می دهیم بیشتر به بحث پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان بپردازیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد تصریح کرد: در هر پرونده اعم از سرقت، طلاق و…که وارد دادگستری می شود می بایست علل وقوع آن نیز در بحث پیشگیری بررسی شود.

رفاهی نقش رسانه ها را در پیشگیری از وقوع جرم مهم خواند و حمایت همه جانبه رسانه ها را در این مهم خواستار شد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر رسیدگی به وضعیت فرهنگی و اجتماعی برخی آرایشگاههای زنانه گفت: سال گذشته حدود ۶۰۰ نفر از ارایشگران در دوره آموزشی ما شرکت کرده اند.

این مقام مسؤول در دادگستری یزد گفت: برخی از مردم یزد هنوز نسبت به آسیب های اتباع بیگانه و مهاجرپذیری یزد اطلاع چندانی ندارند که این وظیفه بر دوش رسانه هاست که اطلاع رسانی شود.

رفاهی در خصوص موفقیت طرح قاضی مدرسه و پاسخگویی به سؤالات قضایی دانش آموزان، برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از وقوع جرم ویژه خبرنگاران، برگزاری نشستی با ائمه جمعه در آینده ای نزدیک و…مطالبی را بیان کرد.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.