ID : 16794927
مدیر عامل شرکت صنایع دستی خاتم:

مهمترین چالش صنایع دستی؛ پیدا کردن «بازار فروش» است/ لزوم حمایت جدی دولت از صنایع دستی خاتم


مدیر عامل شرکت صنایع دستی خاتم گفت: مهم‌ترین دغدغه هنرمندان صنایع‌دستی، پیدا کردن بازاری برای فروش است .

به گزارش یزدرسا، نوروزی مدیر عامل شرکت صنایع دستی در گفتگوی اختصاصی با سایت خبری طنین خاتم درباره قدمت صنایع دستی در شهرستان خاتم اظهار داشت: صنایع دستی در شهرستان خاتم قدمت چند صد ساله دارد ولی چند دهه از این صنعت غافل بودیم و روبه فراموشی بود ولی بیست سال پیش با همت مردم و مسئولین این صنعت دوباره در خاتم زنده شد .

نوروزی گفت: صنعت گلیم بافی یکی از صنایع دستی و باقدمت شهرستان خاتم است که در حال فراموشی بود ولی دوباره با راه اندازی کارگاه های، این صنعت را احیا کردیم.

وی افزود: یکی از شاخه های گلیم بافی به نام تاسه چنک با تلاش مسئولین به عنوان یک اثر تاریخی  ثبت کشوری شده است .

مدیر عامل شرکت صنایع دستی خاتم خاطر نشان کرد؛ گلیم را در سراسر کشور به نام خاتم می شناسند، این اثر سال گدشته  با دریافت مهر اصالت یونسکو، به عنوان بهترین سوغات استان یزد به کشور معرفی شد  .

 

نوروزی گفت : گلیم فرش و خود فرش بیشترین صنعت دستی هرات به شمار می آیند، البته سرمه دوزی، معرقه کاری و کیف دوزی نیز به جوانان آموزش داده می شود ولی نسبت به گلیم آنچنان شناخته شده و قابل ارزش نیست  .

وی در مورد مشکلات این صنعت در شهرستان خاتم گفت: مشکلات عمده این صنعت این است که خود به تنهایی نمی تواند حفظ شود و نیاز به حمایت های جدی دولت دارد  ،بودجه آموزش صنایع دستی باید بیشتر و به تناسب آن آموزش نیز تقویت شود  و شاید .یکی از بزرگترین مشکل در این صنعت نبود بودجه اختصاصی است .

 

مدیر عامل شرکت صنایع دستی افزود: دولت باید برای حمایت از این صنعت حداقل کادوها که برای مناسبت ها در نظر میگیرد از صنایع دستی خرید کند که تا حدودی به این صنعت کمک کرده باشد  ..

نوروزی خاطر نشان کرد : صنایع دستی در زمینه فروش محصولات با مشکلات زیادی روبه روست و این به تولید ضربه میزند ، البته  باید بگویم صنایع دستی در شهرستان خاتم با حمایت های فرماندار و اقای دهقان تا حدودی پیشرفت داشته است  .

وی در پاسخ به این سوال که برای رونق این صنعت در شهرستان چه کاری باید از طریق دولت صورت بگیرد ؟ گفت: برای رونق صنایع دستی در خاتم باید حمایت درزمینه تولید و تولید کننده افزایش پیدا کند . وام های که برای کارگاه های زود بازده میدهند در این زمینه بیشتر باشد، اگر به مربیان این صنعت ارزش قائل می شدند و آنان را در ردیف مربیان فنی و حرفه ای می سنجیدند خیلی خوب بود  .

 

نوروزی افزود: صنایع دستی خاتم برای حفظ صنعت گلیم در تلاش است که کارگاه گلیم بافی در سطح شهرستان راه اندازی کند و اگر مسئولین حمایت کنند صنعت جاجیم را نیز احیا خواهیم کرد  .

مدیر عامل شرکت صنایع دستی خاتم خاطر نشان کرد؛ ما در زمینه صنایع دستی رتبه های خوبی در سطح کشور به دست آوردیم ولی در این چند سال حمایتی انچنانی از طرف دولت به این صنعت در سطح شهرستان نشده است.

نوروزی در پایان گفت : هویت هر کشور و ملتی فرهنگ و زبان است و فرهنگ وزبان در صنایع دستی خلاصه می شود متاسفانه نگاه ها  نسبت به صنایع دستی کم است  و آنقدر که به رشته های فنی اهمیت میدهد یک درصد هم به صنایع دستی بها نمی دهد  .

انتهای پیام //




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.