ID : 18790099
حداکثر و حداقل مهریه در یزد؛

میزان مهریه از نظر بانوان یزدی/ مهریه ام مطابق نظر امام خامنه ای است


یکی از بانوان جوان یزدی گفت: سخن پیامبر(ص) که فرموده اند :« بهترین زنان امت من کم مهریه ترین آنهاست» و اینکه امام خامنه ای بیشتر از 14 سکه بهار آزادی خطبه عقد نمی خوانند دلایل من برای مهریه کم بود

به گزارش یزدرسا به نقل از یزدندا؛  یكى از حقوق زن در اسلام، مهریه‌اى است كه مرد براى او قرار می دهد. قرآن کریم در آیه چهارم سوره نساء از مهریه با تعبیر «نَحلَة» یاد کرده و می فرماید: «وَ آتُواْ النِّسَاءَ صَدُقَاتهِِنَّ نِحِْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَى‏ْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِیأً مَرِیأً» ؛ و مهریه زنان را (به طور كامل) به عنوان بخشش (بدون عوض) به آنها بپردازید و اگر آنها از روى رضایت قلبى چیزى از آن را به شما بخشیدند براى شما حلال و گواراست.

پدر بزرگم هنگام جاری شدن خطبه عقد بنده حاضر نبود بعد که علت را جویا شدم گفتند قهر کرده و رفته و دلیلش هم «مهریه » من بوده است؛ خانم دهقان بانوی جوان یزدی این مطلب را در گفتگو با خبرنگار یزدندا عنوان کرد و گفت: به درخواست خودم و موافقت پدرم 14 سکه بهار آزادی به عنوان مهریه در مراسم به اصطلاح « صداق طی کنی» این شد مهریه من اما پدربزرگم به بهانه اینکه مهریه کم است و نظر من را دخالت نداده اند قهر کرد و رفت اما بعدها من را برای همه مثال می زد.

دهقان اظهار کرد: من به دلیل اینکه پیامبر(ص) فرموده اند :« بهترین زنان امت من کم مهریه ترین آنهاست» و اینکه امام خامنه ای بیشتر از 14 سکه بهار آزادی خطبه عقد نمی خوانند دلایل من برای مهریه کم بود که با توجه به نرخ مهریه های سنگین در خانواده و اقوام ما این مهریه برای اولین بار و خیلی غیر منتظره بود من دوست نداشتم مانند کالا با من برخورد شود و برایم نرخ تعیین شود، یعنی عموی بزگ من بگوید 200 سکه، دایی داماد بگوید 180 سکه، البته پدر نیز خیلی با من هم عقیده و اگر موافقت ایشان را نداشتم هرگز موفق نمی شدم.

خانم ها شیوایی و قاسمی از بانوان یزدی عقیده دارند مهریه باید طبق عرف جامع باشد مثلا 180 تا 200 سکه و همچنین دو یا سه دانگ خانه و دلیلشان هم این بود که مهریه پشت وانه زن است.

زارع یکی دیگر از دختر خانم های یزدی اذعان کرد: مهریه باید سنگین باشد، مثلا در فامیل ما بیشتر از 500 سکه باید مهریه باشد در غیر اینصورت همه مسخره می کنند و من خودم هم عقیده دارم مهریه باید سنگین باشد تا خوشبختی زن تامین شود.

« اقدس خاتم الحسینی» معاون فرهنگی حوزه علمیه حضرت زینب(س) یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد ندا گفت: نظر مراجع تقلید در خصوص مهریه دختران بر اساس شانیت اقتصادی خانواده است یعنی دختری که قصد ازدواج دارد مهریه اش می تواند طبق شانیت خانوادگی و قومی اش باشد برای مثال عروس می تواند مهریه اش نزدیک به دختر عمویش باشد که او نیز به تازگی ازدواج کرده است.

خاتم الحسینی میزان مهریه عرف و میانگین در یزد را سه یا دو دانگ خانه به اضافه 14 سکه بهار آزادی عنوان کرد.

در قانون اساسی نیز تا 110 سکه قابل وصول است و در صورت اعسار زوج، قانون او را مجاب به پرداخت بيش از 110 سکه نمي‌کند.

باتوجه به بخشنامه رئيس قوه قضاييه براي عدم حبس زندانيان اين بخشنامه و اين قانون در جهت کاهش جمعيت کيفري زندان‌ها صورت گرفته است و با   اجرايي شدن اين بخشنامه 5000 زنداني از زندان آزاد شده‌اند و اين مهم روند بهبودي در دستگاه قضا داشته است.

طبق اين قانون، مهريه زنان هرچقدر باشد مرد مکلف به پرداخت 110سکه است و باقي مهريه درصورتي قابل وصول است که زوج بتواند ثابت کند   همسرش ملاعت مالي دارد و اگر مالي از زوج شناسايي نشد طبق ماده 2 نحوه اجراي محکوميت‌هاي مالي عمل مي‌شود و اگر مرد اثبات کند که توان پرداخت ندارد، مهريه همان 110سکه خواهد بود.

در پرداخت مهريه مازاد بر 110 سکه،‌ حکم جلب صادر نمي‌شود و در صورت استطاعت مالي زوج اموال وي توقيف خواهد شد و مطابق اين لايحه تا 110 سکه طلا از مهريه تعيين شده ضمانت اجرايي براي اعمال ماده دو نحوه اجراي محکوميت هاي مالي را دارد، يعني زوجه مي‌تواند در صورت پرداخت نکردن مهريه تا اين ميزان با اعمال ماده 2، حکم جلب زوج را بگيرد.

انتهای پیام/
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.