ID : 20320098
واکنش کاخ سفید به نامه اعتراضی ظریف؛

نامه ظریف به بان‌کی‌مون پیش‌سناریوی اقدامات تلافی‌جویانه ایران!/نیویورک تایمز: آمریکا شکایت ایران علیه حکم دیوان عالی را رد کرد


مارک تونر، سخنگوی وزات خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام داشت که مقامات آمریکایی از نامه ظریف به بان‌کی‌مون مطلع شده‌اند، اما ایالات‌متحده شکایت ایران درباره حکم دیوان عالی را رد می‌کند.

به گزارش یزدرسا  به نقل از سناباد نیوز، در آخرین اقدام ایران در اعتراض به حکم صادر شده ضدایرانی دیوان عالی آمریکا ، وزیر امور خارجه ایران به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشت.

به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، ایالات‌متحده اتهام‌زنی ایران مبنی بر اینکه حکم دیوان عالی آمریکا ناقض قوانین بین‌الملل است و اینکه مصادره اموال بانک مرکزی ایران برای جبران خسارت قربانیان حملات تروریستی صورت گرفته است را رد کرد.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: نامه اعتراضی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نشان از امکان اقدام تلافی‌جویانه از سوی ایران دارد.

در این نامه از بان‌کی‌مون خواسته شد حکم ضد ایرانی دیوان عالی آمریکا متوقف شود. طبق این حکم، حدود 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران بین بیش از 1000 نفر از بازماندگان و خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی‌ای که آمریکا به ایران نسبت داده توزیع خواهد شد. ایران هرگونه دخالت در این حملات را رد کرده است و مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور را دزدی آشکار آمریکا می‌خواند.

در نامه ظریف به بان کی مون همچنین از دبیر کل سازمان ملل خواسته شد که نسبت به تعهد آمریکا در اجرای برجام اطمینان حاصل کند. ظریف پیش از این گلایه کرده بود که آمریکایی‌ها با مداخله در توانایی ایران در انجام تبادلات مالی توافق هسته‌ای شکل گرفته را نقض می‌کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام داشت که مقامات آمریکایی از نامه ظریف به بان کی مون مطلع شده‌اند، اما ایالات‌متحده شکایت ایران درباره حکم دیوان عالی را رد می‌کند.

تونر همچنین گفت: «قوانین ایالات‌متحده آمریکا و بکار گرفتن این قوانین در دادگاه‌ها مطابق قوانین بین‌الملل است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جواب به وزیر امور خارجه ایران نسبت به اجرای تعهدات ایالات متحده در برجام گفت: «آمریکا به تعهدات خود در برجام متعهد است؛ از زمانی که توافق هسته‌ای شکل گرفت ایالات‌متحده سر راه تجارت ایران قرار نگرفته است».

سخنگوی بان کی مون نیز دریافت نامه ظریف را تأیید کرده است.

انتهای پیام/ص
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.