ID : 15440091
دانستنی های پیش از ازدواج؛

نشانه های آمادگی و عدم آمادگی برای ازدواج


ازدواج برای همه آدم ها مناسب نیست، پیش از ازدواج کردن باید خصوصیات آمادگی برای پذیرفتن این مسئولیت و وارد شدن به مرحله ی جدید زندگی را در خود بیابیم.

یزد رسا؛ در بیشتر افرادی که تشکیل خانواده می دهند میل به ازدواج احساس می شود؛یعنی زمانی که این احساس در آن ها به وجود آمد تشکیل خانواده می دهند؛ اما همواره برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی و شکست این پیوند مقدس، باید خصوصیات آمادگی برای ورود به این مرحله زندگی را در خود بیابیم و آن ها را تقویت کنیم؛در ادامه عوامل آمادگی یا عدم آمادگی ازدواج آورده شده است.

بحران روحی

در رابطه ای شکست خورده اید،هنوز یک ماه از اتمام رابطه قبلی تان نگذشته است،هنوز زخم هایی که از ارتباط ناموفق قبلی خورده اید، خوب نشده است و هنوز غم وغصه دارید و به حال و هوای عادی زندگی تان برنگشته اید؛ در این شرایط اصلا فرصت مناسبی برای تصمیم گیری در مورد ازدواج نیست.

سرخوشی و هیجان

هیجانات مثبت همانند هیجانات منفی بسیار خطرناکند.اگر با فردی روبرو شدیم و احساس کردیم این فرد همان نیمه گمشده ما در زندگی است،در همان لحظه نباید تصمیم به ازدواج بگیریم به این حالت فرد "جوزدگی" میگویند.در این مواقع باید مدت زمانی همچون سه الی چهار ماه صبر کرد تا اندکی از آتش هیجانات بخوابد سپس تصمیم گیری کند.

عدم خودشناسی

حتما اصطلاح تفاهم یا عدم تفاهم را در بین زوج ها شنیده اید، در صورت عدم خودشناسی جدا از ازدواج بپرهیزید.یکی از عوامل اصلی ازدواج موفق و پایدار داشتن تفاهم زوجین بایکدیگر است.قدم اول در برسی داشتن و یا نداشتن تفاهم زوجین، خودشناسی است.یکی از زوایای مهم خودشناسی شناخت شخصیت است. اگر فرد شخصیت خود را بشناسد و بفهمد که با چه شخصیت هایی سازگار است، می تواند پیوند خوبی را تشکیل دهد.

مرد به این امید با زن ازدواج میکند که زن هیچگاه تغییر نکند، زن به این امید با مرد ازدواج میکند که روزی مرد تغییر کند و همواره هر دو نا امید می شوند."آلبرت انیشتین"

اعتماد

اعتماد یکی از ضروری‌تری فاکتورهای ازدواج است. اما بعضی‌ها فکر می‌کنند که نمی‌توان به طور کامل به هیچکس اعتماد کرد، همسر آینده هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما هم همینطور فکر می‌کنید، خودتان را برای یک رابطه و ازدواج پردغدغه آماده کرده‌اید. اعتماد یعنی باور داشتن به اتحاد فرد مقابل با شما. هیچ رابطه‌ای بدون اعتماد پایدار نمی‌ماند.

با زني ازدواج کنيد که اگر «مرد» بود، بهترين دوست شما مي شد. "بردون"

عدم توافق در مسائل حیاتی‌

مسائل حیاتی ازدواج، ارزش‌های شما، تیپ شخصیتی‌تان و مسائل غیرقابل توافق است. این ها همه چیزهایی هستند که باید بدانید و هیچوقت آنها را برای کسی تغییر ندهید. مسائل مهم و حیاتی شما اهمیت زیادی دارند زیرا کلید یک رابطه موفق ارتباط و گفتگو و حل اختلافات است.

پيش از ازدواج چشم هايتان را باز کنيد و بعد از ازدواج آنها را روي هم بگذاريد. "فرانکلين"

تحت‌ فشار  اطرافیان

ازدواج باید آزادانه و با عشق و احترام از طرف هر دو نفر انتخاب شود. اگر کسی برای ازدواج مجبورتان کرده یا تحت فشارتان گذاشته است، بهتر است که یک بازنگری در مورد اساس و بنیاد رابطه‌تان داشته باشید.

به خلوت و تنهایی احتیاج دارید

همه ما گاهی به تنهایی احتیاج داریم اما اگر شما همیشه تنهایی را به بودن در کنار دیگری ترجیح می دهید، برایتان سخت خواهد بود که وارد یک رابطه جدی مانند ازدواج شوید. اگر دوست ندارید هنگام کار در منزل یا زمانی که با خود خلوت کرده اید کسی مزاحم شما شود، نشانه این است که هنوز برای داشتن یک رابطه شاد و موفق آماده نیستید.

آمادگی خواستگاری رفتن ندارید

شما باید آنقدر احساس خوب و مثبتی نسبت به خود و رابطه با دیگری داشته باشید تا بتوانید طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهید.خجالتی بودن کاری از پیش نمی برد، برای این کار اعتماد به نفس و عزت نفس لازم است.

بیش از حد توانتان انرژی می‌گذارید

وصل شدن دو نفر، وصل شدن دو خانواده و دو گروه دوستان هم هست. فشار اجتماعی معمولاً یکی از مهمترین علت‌های طلاق است. باید از خودتان بپرسید، «من به چه قیمتی در این رابطه هستم؟» اگر قرار است از دوستانتان یا خانواده‌تان به خاطر طرف‌مقابل بگذرید، این قیمت بسیار بالایی است که باید بپردازید. دلیل آن این است که اگر همه چیز بین شما و طرف‌مقابل برهم بخورد، شما هم از نظر احساسی و هم اجتماعی شکست خواهید خورد.

ذهنتان هنوز سردرگم است

اگر به این دلیل نگران ازدواج هستید که احساس می‌کنید فردی بهتر ممکن است بعدها بر سر راهتان قرار گیرد، ازدواج هنوز مناسب شما نیست. وقتی ازدواج می‌کنید، باید اطمینان کامل داشته باشید که این فرد، بهترین برای شماست و بدون او قادر به زندگی کردن نیستید.

عدم شناخت آقایان

با شناخت کافی نسبت به  نقطه ضعفات، ویژگی ها و انتظارات آقایان  و روش های صحیح برخورد با آن ها ،باید توقعات را تعدیل و انتظارات را منعطف نمود.

هيچ چيز غرور مرد را به اندازه ي شادي همسرش بالا نمي برد، چون هميشه آن را مربوط به خودش مي داند. "جانسون"

استقلال و همبستگی

عشق سالم می گوید: تو را دوست دارم پس به تو مشتاقم. عشقی که مبتنی بر مفهوم وابستگی است می گوید: من به تو محتاجم پس عاشق تو هستم و به میزانی که محتاج ترم، بدبخت ترم، خالی ترم، تنهاترم، گرفتارترم و نگران ترم ظرفیت عشق بیشتری دارم و حال آنکه واقعیت این است که من به دنبال کسی هستم که نیاز مرا برآورده کند.

آدمی اگر فقط بخواهد خوشبخت باشد به زودی موفق میگردد ولی او میخواهد خوشبخت تر از دیگران باشد و این مشکل است زیرا او دیگران را خوشبخت تر ازآنچه هستند، تصور میکند."مونتسکیو"

ازدواج یعنی «تعهد» به یک نفر

اگر احساس می کنید مرد یا زن زندگی تان آمادگی تعهد را ندارد، بهتر است فکر ازدواج با او را از سرتان بیرون کنید.

خانم خدایی، کارشناس مشاوره، مهم ترین عوامل عدم آمادگی ازدواج را اینگونه بیان کرد: با توجه به اینکه از نظر روانشناسی فرد قبل از 20الی 22 سالگی به پختگی لازم نمی رسد، از نظر عقلانی در سنین پایین تر از این رنج سنی ، ازدواج مناسب نیست.

وی افزود: فردی که نتواند خود را با شرایط جدید سازگار کند و افرادی که انتقاد پذیر نباشند، همچنین کسی که تفکراتش از روی احساس است نه منطق، به هیچ وجه آمادگی لازم برای ازدواج را ندارند.

خدایی تاکید  کرد: مهم ترین اصل برای ازدواج، شناخت هدف خود از ازدواج است؛ فردی که شناخت درستی از شخصیت خود ندارد و ویژگی های مثبت و منفی خود را نمی داند، نمی تواند پاسخگوی هدف خود از ازدواج باشد.

احمد ترکمانی، کارشناس مسائل خانواده، رسیدن به بلوغ ها را عامل اصلی ازدواج بیان کرد و افزود: کسی که به بلوغ عاطفی رسیده باشد،‌قابلیت برقراری رابطه ی عاطفی با اطرافیان را دارد و می تواند احساساتش را کنترل ، ابراز و مدیریت کند.

به امید خوشبختی تمامی دختران و پسران ایرانی

نویسنده: مهدیه شکوفه




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.