ID : 13776246
گزارش/

نصب 28دوربین نظارتی وکنترلی درمعابر یزد/ محل نصب دوربین ها کجاست؟


هوشمندسازی ترافیک با توجه به رشد روزافزون خودروها و ترافیک سنگین معابر شهر یزد، امری اجتناب‌ناپذیر است از این رو معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری این شهر قرار است 28‌دوربین نظارتی و کنترلی را در معابر شهر نصب کند.

به گزارش یزد رسا،هوشمندسازی ترافیک با توجه به رشد روزافزون خودروها و ترافیک سنگین معابر شهر یزد، امری اجتناب‌ناپذیر است از این رو معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری این شهر قرار است 28‌دوربین نظارتی و کنترلی را در معابر شهر نصب کند.

همشهری نوشت:یکی از عوامل بروز حوادث ترافیکی در شهر یزد سرعت بالای تردد خودروها در برخی از معابر از جمله در رینگ شهری از بلوار جمهوری تا بلوار استقلال است بنابراین شهرداری می‌خواهد با نصب دوربین‌های نظارتی و کنترلی، سرعت تردد خودروها در رینگ شهری را کنترل کرده و حوادث را کاهش دهد.


نقش موثر دوربین‌های کنترل سرعت در کاهش تصادفات
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد می‌گوید: شهرداری برای کنترل سرعت تردد خودروها در معابر اصلی شهر، نصب دوربین‌های کنترل سرعت را در دستور کار قرار داده و تاکنون 3دستگاه از این دوربین‌ها را در مبادی ورودی شهر و بلوارهای اصلی نصب کرده است.
«محمدرضا شفیعی» می‌افزاید: این دوربین‌ها در بلوار فقیه خراسانی در ورودی شمالی شهر بلوار جانباز در ورودی غربی شهر و زیرگذر میدان امام‌حسین(ع) نصب شده است که همگی به ویژه دوربین نصب شده در زیرگذر میدان امام‌حسین(ع)، تصادفات زنجیره‌ای این محور را به شدت کاهش داده است.
وی با اشاره به نصب 8 دوربین کنترل سرعت دیگر در معابر شهر، از نصب این دوربین‌ها در بلوار شهید پاکنژاد، بلوار آیت الله خامنه‌ای، بلوار دانشگاه، بلوار آیت‌الله مدرس، بلوار دهه فجر، بلوار امام جعفر صادق(ع) و میدان شهید آقابابایی در ورودی جنوبی شهر خبر می‌دهد.
این مسئول با بیان اینکه برای نصب این دوربین‌ها بیش از 600 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است، می‌گوید: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری همچنین برای نظارت تصویری بر تقاطع و میادین شهر، نصب دوربین‌های نظارتی را در دستور کار قرار داده است. شفیعی با بیان اینکه تاکنون 40 دوربین نظارت تصویری در تقاطع‌ها و میادین شهر نصب شده است، از نصب 20 دوربین نظارت تصویری دیگر در تقاطع‌های شهر با اعتبار 50 میلیون تومان خبر می‌دهد.


تاثیر هوشمندسازی ترافیک
یک دکترای مهندسی ترافیک و عضو هیات علمی دانشکده عمران  دانشگاه یزد درباره تاثیر هوشمندسازی ترافیک بر حل معضلات ترافیکی و کاهش حوادث رانندگی در شهر یزد می‌گوید: هدف از هوشمندسازی ترافیک، آگاهی بخشی به رانندگان و مدیریت ترافیک از وضعیت موجود و یا پیش روی ترافیک در شبکه معابر است.
«مهدی فلاح تفتی» می‌افزاید: به این ترتیب رانندگان می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تر و مناسب‌تری را در رابطه با نحوه رانندگی، انجام سفرهای روزانه و مدیریت و کنترل ترافیک شهر بگیرند.
وی ادامه می‌دهد: همچنین هوشمندسازی سیستم‌های کنترل ترافیکی باعث می‌شود که کنترل و تنظیم عبور و مرور خودروها  متناسب با وضعیت عینی و واقعی شرایط ترافیک در هر لحظه و هر محل صورت گیرد.
به گفته این کارشناس، به این ترتیب با بهبود عملکرد این سیستم‌ها می‌توان از زیرساخت‌ها و امکانات حمل و نقلی موجود بهتر استفاده کرد و تا حد زیادی مانع از ایجاد ازدحام و تراکم ترافیکی در سطح شهر شد و این خود به  بهبود ایمنی ترافیک در سطح معابر شهری نیز کمک می‌کند.
فلاح می‌گوید: سیستم‌های ترافیکی هوشمند متشکل از اجزای متعددی برای ثبت و اندازه‌گیری وضعیت ترافیک، خطوط مخابراتی ارسال اطلاعات به مرکز کنترل ترافیک، تجهیزات کامپیوتری برای پردازش اطلاعات در این مرکز و به کارگیری نرم افزارهای مناسب برای تعیین و ارسال فرامین و پیام‌های ترافیکی به تجهیزات کنترلی مانند چراغ‌های راهنمایی است.


بهره‌برداری نادرست از سیستم‌های هوشمند
این دکترای ترافیک می‌افزاید: مرکز کنترل ترافیک، ستاد فرماندهی هدایت و کنترل ترافیک شهری است. در این قبیل مراکز اموری از جمله کنترل هوشمند ترافیک تقاطع‌ها، مدیریت پارکینگ‌های عمومی، مدیریت سرعت خودروها، مدیریت حوادث و تصادفات، مدیریت عملیات مرمت راه‌ها و مدیریت ترافیک در شرایط جوی نامساعد و مناسبت‌های خاص انجام می‌گیرد.
به گفته او، سیستم‌های هوشمند ترافیکی وقتی می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر بهبود ترافیک یک شهر داشته باشند که به شکل جامع و هماهنگ به کار روند و قابلیت اعتماد و دقت بالائی داشته باشند.
این عضو هیات علمی دانشگاه یزد تاکید می‌کند: این سیستم‌ها همچنین باید بتوانند اعتماد عمومی را از حیث اینکه برای  کمک به آنها و تسهیل جابجائی و سفر به کار رفته‌اند، جلب کنند نه اینکه عمدتا به عنوان یک سیستم قهری، غافلگیرکننده و درکمین، در نقاط غیرایمن نصب شوند.
فلاح می‌گوید: در مواردی مشاهده می‌شود که در استفاده از دوربین‌های ثبت سرعت غیرمجاز، نگاه کسب درآمد بیشتر مورد توجه است از این رو به جای نصب این دوربین‌ها در نقاط حادثه‌خیز، آنها را در نقاطی که سرعت تردد رانندگان بالاست نصب می‌کنند.
این دکترای ترافیک تاکید می‌کند: چنین رویکردی اشتباه است چرا که بازتاب رفتاری مثبتی از سوی رانندگان نخواهد داشت و ممکن است آنها را به اتخاذ روش‌هایی برای مقابله و خنثی کردن اثربخشی این سیستم‌ها نیز ترغیب کند.


مشکلات ترافیکی شهر یزد
عضو هیات علمی دانشگاه یزد و دکترای ترافیک می‌گوید: مشکلات ترافیک شهر یزد را باید در اشکالات موجود در ساختار شهرسازی شهر، ناهماهنگی بین کاربری‌های اطراف معابر با نقش عملکردی ترافیکی این معابر، استفاده نامناسب از فناوری اطلاعات برای انجام غیرحضوری و خودرومحوری به جای انسان محوری در بین مدیران شهری جستجو کرد. «مهدی فلاح‌تفتی» می‌افزاید: از آنجا که در حال حاضر سیاست‌ها و اقدامات مدیریت شهری مبتنی بر  رویکرد و نگاه درستی نیست افق پیش رو متاسفانه حتی تشدید وضعیت بحرانی فعلی خواهد بود.  وی راه حل اصلاح وضع موجود را  حرکت به سوی انسان محوری در سیاست‌ها و طرح‌های شهری و تامین نیاز جابجائی افراد با اتکا هر چه بیشتر به سیستم‌های حمل و نقل عمومی مناسب و شایسته شهروندان عنوان می‌کند. این استاد دانشگاه همچنین تبلیغ و ایجاد بسترهای مناسب برای ارتقای سهم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در سفرهای روزمره شهروندان و بطور خلاصه بالا بردان مطلوبیت و جذابیت این شیوه‌های جابجایی و در مقابل پایین بردن مطلوبیت و جذابیت استفاده از خودروهای شخصی را نیز در این راه موثر می‌داند. فلاح می‌گوید: در غیر این صورت با ادامه وضع موجود، شاهد بلعیده شدن بخش بیشتری از فضاهای شهری از سوی وسایل نقلیه موتوری و در عین حال رفع نشدن نیاز جابجایی شهروندان به صورت اساسی و پایدار خواهیم بود.
انتهای پیام/ع



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.