ID : 18893190
بازاریابی شبکه ای؛ حلال یا حرام؟

نظر اجماع مراجع عظام بر «جایز نبودن بازاریابی شبکه ای» است


مدتی است بازاریابی شبکه ای به روش جدید رواج یافته است و مشکلاتی را برای مردم ایجاد به وجود آورده است که نظر برخی مراجع، در این خصوص خواندنی است.

به گزارش یزد رسا، مدتی است بازاریابی شبکه ای به روش جدید رواج یافته است و مشکلاتی را برای مردم ایجاد به وجود آورده است که نظر برخی مراجع، در این خصوص خواندنی است.

سؤال:

دریک شرکت اینترنتی که کارش فروش اجناس ایرانی است به مشتری هایش گفته شده درازای معرفی دو نفر به شما ازسود حاصله از شرکت پورسانتی می دهم وشما می توانید جنس خود را ازما باتخفیف درقبال معرفی اعضای بیشتر خریداری کنید ودرضمن همین پورسانت درقبال معرفی مشتری برای عده زیادی ایجاد شغل شده است درضمن بیان می دارند که کارمارا مجلس وقوه قضاییه تایید کرده وحتی برای جواب گویی مشتری دراین شرکت ها روحانیت حضور دارند، درآمد حاصله چه حکمی دارد؟

پاسخی که کارشناسان سایت پاسخ داده اند بدین شرح است:
 

آیات عظام نوری و سیستانی: کسب درآمد از این طریق جایز نیست.
 

آیات عظام مکارم و صافی : کسب درآمد فقط برای واسطه اول حلال است و برای دیگران بنابراحتیاط واجب کسب درآمد از این طریق جایز نیست.
 

آیت الله خامنه ای: این کار(بازاريابي شبکه اي) صورت شرعی ندارد ولی اگر شورای نگهبان آن را تایید کرده است حلال است.
 

آیت الله وحید: بازار یابی شبکه‌ای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.

آیت الله شبیری زنجانی: اگر معامله واقعی باشد و سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری پرداخت شود و خلاف قانون هم نباشد مانعی ندارد. اخذ پورسانت برای کار حلال اگر خلاف مقررات نباشد، اشکال ندارد


انتهای پیام/م ز




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.