ID : 21978723
مظلومیت بانک ها!

نقدی بر دفاعیات جهانگیری از سیستم مستهلک بانکی


چندی پیش معاون اول رئیس جمهور در جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در اظهار نظری جالب بانک‌ها را از مظلوم‌ترین بخش‌های کشور دانسته‌ و انتقادهای وارده بر بخش بانکی را به دلیل اهمیت فراوان آن در اقتصاد امری طبیعی برشمرده است.

به گزارش یزدرسا به نقل از آوای اقتصاد، چندی پیش معاون اول رئیس جمهور در جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در اظهار نظری جالب بانک‌ها را از مظلوم‌ترین بخش‌های کشور دانسته‌ و انتقادهای وارده بر بخش بانکی را به دلیل اهمیت فراوان آن در اقتصاد امری طبیعی برشمرده است.

در رابطه با دفایات جهانگیری از بانک ها باید به چند نکته توجه کرد:

بزرگترین فسادهای انجام شده از دهه های گذشته تا به امروز، بر خواسته از همین نظام بانکی مظلوم بوده که هر چند وقت یکبار خبر آن اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار داده است؛ نظام بانکی که ظهور و رشد خاوری‌ها و مردان سرخه‌ای را در کارنامه خود دارد. متاسفانه فسادها و رسوایی‌های متعدد انجام شده دربخش بانکی کشور در حافظه تاریخی مردم وجود دارد و کارنامه سیاه شبکه بانکی کشور را یادآوری می‌کند؛ در جدیدترین مورد می‌توان به کشف یک باند سازمان یافته فساد بانکی توسط سپاه اشاره کرد. همچنین از دیگر افتضاحات ادامه دار سیستم بانکی، دادستان تهران از بدهی 600 میلیاردی دو زن متواری نزدیک به باند حسین فریدون به سیستم بانکی خبر داده است.

برخی از کارشناسان معتقدند ساختار موجود در نظام بانکی ایران یکی از راه‌های اصلی تبدیل شدن سرمایه داران ایرانی به مفسدان اقتصادی است و این فساد از انحراف سراسری موجود در نظام بانکی ایران نشات می‌گیرد. در واقع این نظام به محل و مامنی برای بروز فسادهای بزرگ اقتصادی بدل شده و عدم نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط در حسن اجرای قوانین نیز بر عمق فاجعه افزوده است.

بانکداری اسلامی یا ربوی

علاوه بر وجود شبکه‌ فساد گسترده در ساختار نظام بانکی کشور، نحوه عملکرد این سیستم نیز انتقادات وسیعی را از سوی کارشناسان اقتصادی و حتی علماء در پی داشته است که در این خصوص آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از عملکرد سیستم بانکداری کشور، بیان کردند: « که بانکداری ما نه تنها اسلامی نیست بلکه محاسن بانکداری غرب را نیز ندارد».

در سیستم بانکی ایران قانونی که قرار بود ربا را از نظام بانکی حذف کند؛ کنار گذاشته شده و با تغییر نام ربا و بهره به سود علی الحساب همان کار قبلی انجام شده و آنچه که اجرا می شود همه مسائل ربوی را دارد در حالی که اسم آن بانکداری بدون ربا است. این درحالی است که در نظام سرمایه داری به علت انسجامی که وجود دارد نرخ بهره از یک تا 2 درصد است اما در کشور ما به علت شرایط اقتصادی موجود نرخ های بهره ارقام بالایی دارد و معامله بسیار پر منفعتی برای تاجران پول شده است.

مظلومیت تولید یا بانک‌ها

نعمت‌زاده، وزیر صنعت نیز با انتقاد از کاهش شدید سهم صنعت از تسهیلات پرداختی بانکی عملکرد بانک ها را تاسف بار خوانده و  بیان کرده است که صنعت، تنها 30 درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به خود اختصاص داده است و حتی در طرح "تأمین مالی بنگاه های تولیدی کوچک، متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد در راستای اقتصاد مقاومتی" علی رغم ضرورت حمایت از این صنایع، بانک ها همکاری لازم را نداشته اند.

عملکرد بانک‌ها در چند سال اخیر به گونه‌ای بوده است که از مسیر اصلی و تعریف شده خود فاصله گرفته و به جای بانکداری و تامین منابع مالی فعالان اقتصادی به سمت بنگاه‌داری رفته و به رقیب بخش خصوصی بدل شده اند.

 شبکه بانکی در هرکشوری باید در خدمت تولید باشد اما در اقتصاد ایران این تولیدکنندگان هستند که در خدمت بانک‌ها هستند و هر چقدر هم که تلاش کنند نمی‌توانند جوابگوی سودهای هنگفت بانک ها باشند و نهایتا کارخانه و سایر اموال تولیدکننده است که به تملک بانک ها در می آید.

وام ازدواج و شانه خالی کردن بانک‌ها

از دیگر نکات قابل ذکردر خصوص نظام بانکی کشور امتنا و بهانه جویی بانک ها، در خصوص پرداخت وام 10 میلیونی ازدواج است. براساس بررسی‌های کارشناسی و دقیق انجام شده در مجلس، منابع لازم برای پرداخت تسهیلات 10 میلونیدر بانک‌ها وجود دارد اما در نتیجه عملکرد نادرست این سیستم بانکی مدیران بانک‌ها ترجیح می‌دهند منابع موجود ارزان قیمت را در محل‌های خاص صرف کنند. در این خصوص می‌توان به پرداخت وام‌های بلاعوض و کم بهره به کارمندان بانک و افراد خاص اشاره کرد، بر اساس آمارهای رسمی، بانک‌ها تا پایان بهمن 94 مبلغ 8 هزار و 750 میلیارد تومان را در قالب وام‌های کلان به کارمندان نظام بانکی پرداخت کرده اند و در مدت شش روز 3 هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید 110 هزار خودرو برای تقویت خودروسازان به متقاضیان اعطا کرده‌اند اما همین نظام بانکی به بهانه نبود منابع کافی زیر بار پرداخت وام ازدواج نمی‌رود و اعطای وام 10 میلیونی را غیرقابل پرداخت می‌دانند.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.