ID : 6653288
گفتگو با نویسنده کتاب« شیرزنان دو دل»

نقش زنان یزدی در هشت سال دفاع مقدس، فرهنگی و سازنده بود/ کمبود کتب خاطرات زنان یک خلأ فرهنگی


نویسنده کتاب "شیر زنان دو دل" نقش زنان یزدی در هشت سال دفاع مقدس زا فرهنگی خواند و گفت: خاطرات زنان ایثارگر و فعال در ستاد پشتیبانی جنگ باید نوشته شود و اگر همین حس ها تبلیغ و تشویق شود و نقش ها نشان داده شود در جامعه نقش شگرفی خواهد داشت.

به گزارش  یزدرسا به نقل ازخبرنگار یزدبانو، کتاب شیر زنان دو دل تألیف غلامعلی مدیح با موضوع جنگ ایران و عراق با صد عنوان موضوع در خصوص نقش زنان یزدی در ستاد پشتیبانی هشت سال دفاع مقدس در قطع رقعی دارای ۲۰۸ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به سفارش  و حمایت مرکز حفظ  آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه الغدیر یزد برای سازمان بسیج جامعه زنان و کنگره ملی شهدای زن به چاپ رسیده است .
چاپ اول این کتاب در بهار ۱۳۹۲ به همت مؤسسه آواز قلم سدید یزد و به شمارگان ۱۰۰۰ نسخه آماده سازی و صفحه آرایی شده است.
این کتاب ۲۰۸ صفحه ای مصور رنگی شامل ۲ بخش کلیات در چهار فصل با عناوین دفاع در اسلام، ویژگی های دفاع مقدس، نقش زنان در دفاع مقدس از زبان امام راحل و نقش زنان در دفاع مقدس از زبان مقام معظم رهبری و بخش دوم با عنوان نقش زنان استان یزد در دفاع مقدس و با عناوین امور فرهنگی ، مذهبی ومعنوی، مدیریت زندگی درشرایط بحران ، فعالیتهای سیاسی و اجتماعی، پشتیبانی جبهه وجنگ، امور بهداشت و درمان، نقش زنان در پاسداری از ارزش ها ، لاله های جاویدان و مروری بر خاطره ها است.
فصل هشتم کتاب مروری بر خاطرات شیرزنان این مرز و بوم در دفاع از اسلام از دریچه تصاویر منتشر شده  و شرح زندگینامه تعدادی از زنان شهید استان یزد و مروری بر خاطره ها آورده شده است.
مشابه این کتاب با اسامی متفاوت ولی با همین موضوع در ۳۱ استان کشور نگاشته شده است که در ششم اسفند ۹۱ همزمان با کنگره ملی ۷۰۰۰ شهید زن کشور رونمایی شد.

*گفتگو با غلامعلی مدیح مؤلف کتاب شیر زنان دو دل:
یکدلی و یکرنگی خواهران در پشتیبانی از جبهه ها، مکمل مجاهدت های رزمندگان در میان سنگرهای خونین و آتشین هشت سال جنگ تحمیلی بود و این کتاب می تواند سندی بر این ادعا باشد.
غلامعلی مدیح نویسنده کتاب " شیرزنان دو دل"  فارغ التحصیل دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد و علامه طباطبایی تهران است و قریب به ۲۰ سال در دانشگاه مشغول به تدریس و فعالیت فرهنگی بوده است.
وی صاحب تألیفاتی همچون پیام های ولایت ، صرف و نحو ویژه تدریس در دانشگاهها، روش تولید کتاب شامل موضوعات فنی نشر، مخزن النصایح شامل دیوان پندیات شعرای یزد است و مدتی رییس ناشران یزد بوده است.
مدیح سال ۶۲ وارد دبیرستان شد و سپس در سال های پایانی دبیرستان مدتی در جنگ حضور داشته است.


یزدبانو: آقای مدیح بفرمایید آیا این کتاب همه تلاش های زنان یزدی در هشت سال دفاع مقدس را به تصویر کشیده است؟
کتاب گویای همه مجاهدت ها نیست و زنان در انقلاب اسلامی و به دنبال آن در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد در تمام صحنه هایی که حمایت و حماسه برای انقلاب و نظام بوده است نقش برجسته و قابل توجهی داشته اند و دوشادوش مردان هم در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس حمایت کردند.
اگر رزمنده ای به جبهه ها می رفت از تشویق مادران و همسران آنان بود و ایننقش هدایتگرانه زنان یک نقش بی بدیل و حساس و مهمی بوده است.


یزدبانو: نقش زنان را در هشت سال دفاع مقدس چگونه معرفی می کنید؟
زنان دردوران دفاع مقدس و بعد از آن بیشتر نقش فرهنگی که یک نقش اساسی  بوده، داشته اند و به نظر می رسد در نقش فرهنگی زنان می بایست مطالبی اعم از پشتیبانی و تدارکات  و ریزه کاری ها به صورت قصه و خاطره گویی تدوین  شود  زیرا تصویر سازی در ذهن ایجاد می شود و جزئیات باعث می شوداشاعه فرهنگ صورت بگیرد.


یزدبانو: سبک زندگی زنان در دفاع مقدس چگونه بود؟
نقش خانم ها یک نقش فرهنگی بوده و برای جامعه سازندگی ایجاد می کرده است. آن موقع خانم قناعت می کردند. بیشتر از امروز ساده زیستی داشتند و در نبودن  پدر خانواده که به جبهه اعزام می شد حرمت خانواده را نگه می داشت و فرزندان خوبی را در نبود پدر تربیت می کرد.
با وجود اینکه هر روز شهید می آوردند به خاطر داریم که چه آرامشی توسط همین خانواده معظم شهدا در جامعه ایجاد می شد و به خانواده شهید بودن و پدر و مادر شهید بودن افتخار می کردند.


یزدبانو: وظیفه امروز مسؤولان فرهنگی چیست؟
خاطرات  زنان ایثارگر و فعال در ستاد پشتیبانی جنگ باید نوشته شود.اگر همین حس ها تبلیغ و تشویق شود و نقش ها نشان داده شود در جامعه نقش شگرفی خواهد داشت.
الان هم زنان می توانند با حفظ حرمت خانواده فرزندان خوبی را تحویل جامعه بدهند.
کمبود خاطرات زنان در کتب موجود دفاع مقدس یک خلأ فرهنگی احساس می شود.


یزدبانو: توفیق نوشتن این کتاب چگونه حاصل شد؟
با توصیه  و هدایت بسیج بانوان استان یزد  و به سفارش  و حمایت مرکز حفظ  آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه الغدیر یزد این توفیق حاصل شد که در کنگره ۷۰۰۰ شهید زن کشور در اسفند ۹۳ رونمایی شد.


یزدبانو: در مورد مطالب کتاب توضیح دهید:
در این کتاب نقش زنان استان یزد را بررسی کردم که مختص یزد نیست و یک اشارتی شد که دفاع اساسا جزء فطرت موجود است نه تنها انسان است.
عمدتا به دوسه مطلب پرداخته شد: حضور مستقیم زنان در صحنه رزم و امداد رسانی و مداوای مجروحان به ویژه زنان که مستقیم در جنگ حضور می یافتند.
یک فصلی پرداخته شد به نقش زنان در پشتیبانی و کمک رسانی به جبهه که استان یزد یکی از استان های زبانزد در فعالیت  تشکل های مختلف بانوان در هشت سال دفاع مقدس به شمار می رود.


یزدبانو: جمع آوری اطلاعات را چگونه انجام دادید؟
بسیج  جامعه زنان یزد چند جلسه ای را با خانم های فعال در ستادهای پشتیبانی هشت سال دفاع مقدس در سطح استان انجام داده است و بنده نیز  شفاها با بانوان ایثارگر و فعال در جنگ مصاحبه داشتم و از بین صحبت های آنان ۱۰۰ عنوان نقش درآمد.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


kian
madih.blogfa.com
madih.blogfa.com
madih.blogfa.com
پرتال غلامعلی مدیح
حال و احوال
اخبار
0 (0 Votes)
Posted on ۱۳۹۳/۰۷/۸ ۱۹:۲۲.
kian
madih.blogfa.com
madih.blogfa.com
madih.blogfa.com
پرتال غلامعلی مدیح
حال و احوال
اخبار
0 (0 Votes)
Posted on ۱۳۹۳/۰۷/۸ ۱۹:۲۲.