ID : 7169111

نوبری: امیدوارم برنامه بعدی جشن هسته‌ای باشد


«کمیته صیانت از منافع ایران» همایش «خط قرمز» برای تبیین خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای با توجه به بیانات رهبر حکیم انقلاب و با نگاهی دقیق و کارشناسی به منافع ملی کشوراست .

به گزارش یزدرسا ،در این همایش که به همت کمیته صیانت از منافع مردم ایران و جمعی از تشکل‌های مردمی و دانشجویی شکل گرفت، چهره‌هایی چون آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام روح‌الله قرهی رئیس حوزه علمیه امام مهدی(عج)، ابومحمد عسگرخانی رئیس مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ناصر نوبری سفیر سابق کشورمان در شوروی و استاد دانشگاه و کچویان عضو حقیقی شورایعالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند.

 

  به گزارش کمیته صیانت از منافع ایران در ابتدای این همایش آیت‌الله حائری‌شیرازی به سخنرانی پرداخت و برخی نکات مهم درباره مذاکرات را با نگاهی به حوادث تاریخ اسلام تبیین کرد. وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: در زمان امام علی(ع) وقتی آن حضرت می‌گفتند ابن‌عباس را برای مذاکره قرار دهید، عده‌ای اعتراض می‌کردند که ابن‌عباس منصوب خود شما و صلح‌طلب نیست؛ ما ابوموسی اشعری را می‌خواهیم که بی‌طرف است. ابوموسی اشعری نیز نظرش با عبدالله عمر بود که با حضرت علی(ع) بیعت نکرده بود. 

 

 در زمان حکمیت که حضرت علی(ع) را مجبور به قبول آن کردند و مصالحه کردند سر و صداهایی بلند شد اما حضرت اعلام کردند که باید به عهدمان وفادار باشیم، اگر عهد نکرده‌ بودیم اعتراض قابل پذیرش بود اما بعد از عهد و پیمان باید به آن عمل کنیم.
نوبری: امیدوارم برنامه‌ بعدی جشن هسته‌ای باشد.

 

در ادامه این همایش ناصر نوبری، استاد دانشگاه و دیپلمات با‌سابقه کشورمان در سخنانی به تبیین خطوط قرمز در مذاکرات و پشت پرده اهداف دشمن در مقابله با ایران پرداخت. نوبری همچنین با آرزوی حصول توافق جامع با حفظ حقوق هسته‌ای ابراز امیدواری کرد، برنامه بعدی جشن پیروزی هسته‌ای باشد. نوبری بیانات رهبر انقلاب را بزرگ‌ترین کمک به تیم مذاکره‌کننده عنوان و تاکید کرد: سخنان رهبری عمیق‌ترین دلواپسی را درباره دشمن بیان کرده و نافی نقدها نیست چرا که این نقدها به نفع تیم مذاکره‌کننده است. 

 

نوبری گفت: سراسر صحبت‌های مقام معظم رهبری، هشدار، دلواپسی و گوشزد کردن ترفندهای دشمن است.‎ این سیاست حضرت آقا، بزرگ‌ترین کمک به تیم مذاکره‌کننده است. یک خلط مبحثی صورت می‌گیرد و برخی می‌گویند چون آقا فرموده‌اند به تیم اعتماد دارند، چرا نگرانی وجود دارد؟!‎ نوبری گفت: بعضی به محض اینکه رهبری اعلام حمایت از تیم مذاکره‌کننده می‌کنند، فورا خواستار تعطیلی نقدها می‌شوند در حالی که در همین سخنان رهبری عمیق‌ترین دلواپسی‌ها را درباره دشمن شاهدیم.

 

خود حضرت آقا در همان سخنان و سخنان دیگر، مرتب هشدار می‌دهند نگذارید دشمن در دستگاه محاسباتی شما اثر بگذارد و به این نتیجه منجر شود که منافع ملی از بین برود. نوبری افزود: الان آنها به یک کلمه جدید یعنی نقطه گریز گیر داده‌اند. می‌گویند چون ما به شما اعتماد نداریم و می‌ترسیم بروید سراغ بمب اتم، بنابراین باید شرایطی فراهم شود که اگر قصد کردید به آن سمت حرکت کنید،‌ ساخت موشک بین ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان ببرد تا ما فرصت اقدام متقابل داشته باشیم.

 

این یک دام است و منجر به این می‌شود که هیچگاه ما به سمت غنی‌سازی صنعتی نتوانیم پیش برویم چون تا نظام برقرار است، اعتماد آنها جلب نمی‌شود. نوبری خاطرنشان کرد: ما امیدواریم توافق به نتیجه برسد، اما براساس رعایت منافع ملی و رعایت خطوط قرمز باشد. امیدوارم جلسه بعدی را برای برگزاری یک جشن هسته‌ای در کنار هم باشیم.
عسگرخانی: هدف نهایی توافقنامه

 

خلع سلاح ایران است


ابومحمد عسگرخانی، رئیس مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با نگاه تخصصی خلع سلاح، موضوع توافقنامه را تحلیل کرد. عسگرخانی بیان داشت: 

انتظار ما به عنوان ملت ایران این است که اصل شفافیت بتواند بر اصل محرمانه بودن غلبه کند و جزئیات مذاکرات و توافق‌ها در اختیار ملت ایران قرار گیرد. هدف این موافقتنامه کاملا مشخص است و آن خلع‌سلاح جمهوری اسلامی ایران است آن هم نه خلع‌سلاح هسته‌ای بلکه خلع‌سلاح عوامل بازدارنده. وی گفت: هدف موافقتنامه، خلع سلاح جمهوری اسلامی است، نه خلع سلاح هسته‌ای.

 

می‌دانند ما سلاح هسته‌ای نداریم. بلکه منظور خلع‌سلاح موشکی ماست.‎ می‌گویند ایران باید همکاری کامل داشته باشد. محدوده این همکاری مشخص نیست تا کجاها کشیده خواهد شد. بنا براین آنها اگر خواستند محرمانه‌ترین جاهای ما را بگردند، ما حق نداریم جلوگیری کنیم.

 

همین بلایی که سر عراق آوردند. رژیم صدام تا هنگامی که ساقط شد، نتوانست همکاری کامل را اثبات کند.‎ این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با طرح این سوال که چگونه تحریم‌ها از بین می‌رود، گفت: تحریم‌ها شاخه‌های پیوندی دارند که یکسری از آنان از طریق وزارت خزانه‌داری آمریکا، یک دسته از آنها از طریق کنگره آمریکا، یکسری از طریق اتحادیه اروپا، یک دسته از طریق سازمان ملل و یک دسته از دیگر کشورها به وجود آمده است. 

 

در ادامه همایش خط قرمز سعید قاسمی، مدیر مجتمع فرهنگی میثاق گفت: کسانی که برای جک استراو فرش قرمز می‌انداختند باید هم دو باره دعوتش کنند و این مسخره‌ترین حرف بود که استراو به دیدار خانواده‌های شهدای هسته‌ای برود! وی تاکید کرد: به نظر بنده در این یک سال اخیر در خطوط موفق نبودند و ما نگران این خنده‌ها در مذاکرات هستیم.

 

وی خطاب به دانشجویان گفت: باید سوال و خواسته‌های خود را هم مطرح کنید چراکه ما اصلا بازی برد– برد نداریم. آنها می‌خواهند فرزندان و بچه‌های ما را با این گفتمان فریب دهند. آیا این دلواپسی یک استرس درونی است یا پشتوانه‌ای تاریخی دارد که اگر برای نسل امروز روشن می‌شد، الان در زمین بازی آنها نبودیم؟

وطن امروز




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.