ID : 965993

نکاتی که در روز عید سعید فطر باید بدانیم


عید سعید فطر نیز مانند تمامی اعیاد اسلامی دارای آداب و مناسک خاص خود می‌باشد

یزد رسا؛ عید سعید فطر یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمین جهان است. در تمامی سرزمین‌های اسلامی در این روز به شادی و برگزاری جشن می‌پردازند. این روز نیز مانند تمامی اعیاد اسلامی دارای آداب و مناسک خاص خود می‌باشد که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نماز عید فطر
یکی از مهم‌ترین مناسک روز عید فطر برگزاری نماز عید فطر است. این نماز در ساعات ابتدایی روز و به صورت جماعت برگزار می‌گردد؛ لذا جهت عزیمت به محل برگزاری و همچنین اقامه نماز رعایت نکات زیر لازم به نظر می‌رسد.

زمان نماز
از شب قبل زمان دقیق نماز را مطلع باشید و صبح هنگام با برنامه‌ریزی دقیق، دقایقی زودتر خود را به مکان برگزاری نماز برسانید. ترجیحا از وسائط نقلیه عمومی استفاده نمایید ولی اگر با خودرو شخصی به محل برگزاری نماز می‌روید خودرو را در مکانی دورتر از محل نماز و ترجیحا در پارکینگ‌های عمومی پارک نمایید.

زیرانداز
با توجه به اینکه روزه‌داران علاقه وافری به برگزاری نماز عید فطر دارند، برگزاری این نماز با ازدحام جمعیت همراه می‌شود؛ لذا مساجد و دیگر مکانهای برگزاری نماز جوابگوی خیل عظیم جمعیت نمی‌باشند. پیشنهاد می‌گردد حتی الامکان زیراندازی مناسب همراه خود داشته باشید. در کنار زیر انداز، همراه داشتن مهر، سجاده و کیسه ای جهت نگهداری کفش‌ها می‌تواند مناسب باشد. تمامی این وسایل را نیز می‌توانید درون یک عدد ساک دستی گذاشته و همراه داشته باشید.
 

دعای قنوت
با توجه به اینکه قنوت نماز عید فطر را معمولا حفظ نیستیم، همراه داشتن متن قنوت جهت خواندن آن و عدم اشتباه در قرائت لازم و ضروری است.

خوراکی
سنت است که قبل از اقامه نماز عید فطر مسلمین با خوردن انواع خوراکی‌ها روزه خود را افطار ‌نمایند. می‌توانیم با همراه داشتن خوراکی‌های مناسب مانند خرما، شکلات و آب افطار نماییم و یا صبح زود قبل از خروج از منزل صبحانه میل نمایید. همچنین اگر از محل‌های دورتر به محل اقامه نماز می‌روید مقداری خوراکی‌های مقوی از جمله مغز خشکبار همراه داشته باشید.


سایر موارد
در بسیاری از کشورها، نماز عید فطر در فضای باز و زیر آسمان اقامه می‌شود؛ لذا باید توجه داشته باشیم که به همراه داشتن وسائلی نظیر چتر‌های کوچک لازم و ضروری می‌باشد.

اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید، برای عزیمت به محل نماز از لباسهای با نخ طبیعی و راحت استفاده نمایید. استفاده از کلاه و ضد آفتاب نیز در جلوگیری از آسیب‌های پوستی مناسب خواهد بود.

روز عید چه بپوشیم؟
بیشتر مردم جهان در اعیاد و مناسبت‌های خود لباسهای مخصوص و ترجیحا نو بر تن می‌کنند. با توجه به اینکه عید فطر یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمین است، مسلمانان نیز با پوشیدن پوشاک نو و تمیز به استقبال این عید می‌روند. علاوه بر پوشیدن لباس‌های نو و پاکیزه، می‌توانیم از لباسهای با رنگهای شادتر و روشن‌تر استفاده نمائیم. در مواردی که امکان استفاده از لباس‌ها با رنگ شاد وجود ندارد، پوشیدن لباس‌هایی با رنگ سفید مناسب است.

پیرایش
مناسب است جهت دیدار اقوام و آشنایان روز قبل از فرا رسیدن عید اقدام به پیرایش نمائید. این امر در راستای پوشش پاکیزه و نو حس عیدانه مناسب‌تری را منتقل می‌نماید و موجب شادی خود شخص و اطرافیان او می‌گردد.

عطر
با توجه به اینکه همواره در اعیاد و دیدار اقوام و آشنایان، مسلمین با دیده بوسی عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند، استفاده از عطر پیشنهاد می‌گردد. این کار موجب ایجاد حس بهتری در اطرافیان ما می‌گردد.

مسواک
همیشه این امکان وجود دارد که دهانمان دچار بوی نامطبوع باشد. این موضوع اکثرا از نظر خودمان پنهان می‌ماند ولی باعث آزار اطرافیان می‌گردد؛ لذا مسواک نمودن دندان‌ها و همچنین استفاده از آدامس راهکار مناسبی در این زمینه خواهد بود. سعی کنید آدامس را به آرامی بجوید. به گونه ای که لب‌هایتان از یکدیگر جدا نگردد. اگر رعایت چنین مسائلی را فراموش می‌کنید می‌توانید از خوشبوکننده‌های دهان نیز استفاده نمائید.

بعد از یک ماه روزه داری عید سعید فطر بر شما مبارک باشد.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.