ID : 31532193

هزینه‌تراشی‌های متعدد برای پیاده‌روی اربعین با چه مبنایی؟


به راستی چرا چنین هزینه‌هایی بر زائرین اربعین تحمیل می‌شود و آیا واقعا این امکان وجود ندارد که این هزینه‌ها کاسته شود؟ و اصلا پایه و اساس این خرج‌تراشی‌ها برای زائرین چه چیزی است؟!

به گزارش یزدرسا، حضور پرشور مردم در راهپیمایی اربعین هر ساله حماسه‌ای عظیم خلق می‌کند و علاوه بر اینکه قدرت عظیم مسلمانان را به رخ جهانیان می‌کشد، از نظر معنوی نیز تأثیر بسزایی بر روی شرکت‌کنندگان در این مراسم دارد.

با این همه، هزینه‌تراشی‌هایی که به بهانه‌های مختلف برای زائرین اربعین صورت می‌گیرد، مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده و حتی عاملی است که موجب می‌شود برخی‌ها از این سفر بازبمانند!

بر اساس دستورالعمل ستاد مرکزی اربعین 40 دلار هزینه برای ویزا، 10 هزار و 900 تومان برای حق‌الزحمه کارگزاری، 18 هزار و 800 تومان جهت بیمه ایران و 6 هزار و 200 تومان بابت خدمات درمانی (هلال احمر) بعد از ثبت نام در سامانه سماح از زائران اربعین دریافت می‌شود. این در حالی است که افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، موجب افزایش بیش از پیش هزینه ویزا نیز شده است.

لذا بر اساس هزینه‌های مذکور، تقریبا هزینه صدور روادید چیزی حدود 200 هزار تومان می‌شود. افزون بر هزینه ویزا، کرایه ایاب و ذهاب به مرزها وجود دارد که البته طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این هزینه هم باید دو برابر شود و در نهایت هزینه هنگفتی بر دوش زائرین می‌افتد.

مبلغی که هلال احمر از زائرین اربعین که جمعیت آن‌ها بالغ بر 3 میلیون نفر می‌شود، می گیرد چیزی حدود 186 میلیارد می‌شود. با توجه به اینکه تقاضای حضور در راهپیمایی اربعین بین اعضای داوطلب و رسمی جمعیت هلال احمر بسیار زیاد است و هیچ اضافه کار و مأموریتی به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، بر چه اساس و بر مبنای چه قانونی هلال احمر از زائران اربعین پول می‌‌گیرد؟

به راستی از میان حدود 3 میلیون زائر اربعین، برای چند نفرشان مشکل پیش می‌آید که همه را مجبور به پرداخت هزینه بیمه می‌کنند و آیا دولت نمی‌تواند به جای دریافت حق بیمه از همه زائران، هزینه تعداد اندکی که احتمالا دچار مشکل می‌شوند، را پرداخت کند؟!

این هزینه‌ها برای اربعین در شرایطی است که سفر به برخی کشورهای خارجی منطقه بدون ویزا انجام می شود.

به راستی چرا چنین هزینه‌هایی بر زائرین اربعین تحمیل می‌شود و آیا واقعا این امکان وجود ندارد که این هزینه‌ها کاسته شود؟ و اصلا پایه و اساس این خرج‌تراشی‌ها برای زائرین چه چیزی است؟!

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.