ID : 21869779
تجربه کنکور چقدر می ارزد؟

هزینه و درآمد 22 سال رتبه برتر کنکور برای یزدی‌ها/دانش آموز، خانواده و مدرسه؛ 3 ضلع موفقیت


آیا کنکور این‌قدر که در جامعه ما مهم جلوه داده شده است. اهمیت دارد و هزینه و درآمد کسب پیاپی 22 سال رتبه برتر کنکور برای یزد که مسئولان آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها تا این اندازه برای کنکور ارزش قائلند، چیست؟

به گزارش یزد رسا، تا چشم به هم می‌زنی هر سال در اوج گرما، تب کنکور دوباره داغ می‌شود. زمان، زمان نتیجه گرفتن بچه‌هایی است که به همراه خانواده‌هایشان یک سال هول و هراس خواندن و تست زدن داشتند. ولی آیا کنکور این‌قدر که در جامعه ما مهم جلوه داده شده است. اهمیت دارد و هزینه و درآمد کسب پیاپی 22 سال رتبه برتر کنکور برای یزد که مسئولان آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها تا این اندازه برای کنکور ارزش قائلند، چیست؟
این روزها که روزهای واپسین کنکور است تا اعلام نتایج چگونه خواهد گذشت؟
یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و کارشناس پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: راه حلی علمی‌ این است که هر سال از رتبه‌های برتر، مثلا هزار نفر را بررسی کنیم که آیا در زندگی شخصی هم موفق بوده‌اند یا نه.
«حمیدرضا قامت بلند» افزود: اگر موفق هستند تاثیر آموزشی ما خوب بوده و اگرنه به این معناست که برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها یک فشار بیهوده ایجاد کرده‌ایم که هر سال بیشتر هم می‌شود.
وی ادامه داد: باید دید چه تعداد از این افراد موفق، در استان باقی مانده‌اند. یعنی زحمت و هزینه‌ای که برای رتبه‌های برتر صورت گرفته در نهایت آیا به درد خود ما هم خورده است یا بیشتر دیگران از تلاش ما بهره‌برداری می‌کنند.
قامت بلند تاکید کرد: در همه جای دنیا نخبه‌ها شناسایی می‌شوند. مهندس و دکتر هم هست و تحصیل هم تا سطوح بالا اتفاق می‌افتد و نیاز به این همه فشار نیست.  به گفته او، در نهایت باید یک پژوهش علمی ‌در این زمینه انجام شود تا با قطعیت بتوان گفت که آیا روش تحصیل ما خوب است یا نه.

لزوم توجه به دیگر جنبه‌های زندگی کنکوری‌ها
یک دکتر روان‌سنجی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا تجربه کنکور در خانواده‌های ایرانی تاثیر مثبت دارد یا نه، گفت: به نظر می‌رسد ما می‌خواهیم این رتبه‌های برتر حفظ شود و ادامه پیدا کند و از بعد تبلیغی نیز از آن استفاده شود.
«سمیه کهدویی»اظهار کرد: در بهترین سال‌های زندگی یک فرد، یعنی سال‌های راهنمایی و دبیرستان فشار زیادی در مدارس به او وارد می‌شود. این مهم است که مدرک مهندسی از دانشگاه شریف داشته باشیم ولی از آن مهم تر روابط اجتماعی است. آیا ما به دانش آموز یاد می‌دهیم چطور ارتباط برقرار کند، ازدواج کند یا حتی شاد زندگی کند؟ ما دغدغه دانش‌آموز را از چگونه زندگی کردن تبدیل می‌کنیم به این که آیا مدرسه فلان قبول می‌شود یا خیر!
وی ادامه داد: آموزش از آنجا شروع شد که بزرگسالان متوجه شدند درگیر روزمرگی هستند و بچه‌ها وقت خالی زیادی دارند که می‌شود آن را با آموزش پر کنند. به طور منطقی 8 ساعت صرف آموزش می‌شود. چه دلیلی دارد دانش آموز تا ساعت 10 شب در قرائتخانه مدرسه بماند؟ اگر از بالا به زندگی نگاه کنیم. این همه درس خواندن کجای زندگی نوجوان و جوان ما قرار می‌گیرد و چه کمکی به فرد می‌کند؟

برتری یزدی‌ها در کنکور و تاثیر آن در پیشرفت
یک دانشجوی رشته دکتری جامعه شناسی و عضو بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه ویژگی‌هایی در یزد هست که بیش از 20 سال است رتبه برتر کشور را در میان استان‌های کشور در حوزه کنکور به‌دست می‌آوریم و آیا این برتری در پیشرفت جامعه یزد و یزدی‌ها موثر بوده یا خیر‌، اظهار کرد: البته این مساله نیاز به کار پژوهشی دارد. کسب رتبه برتر در چنین آزمایش بزرگی به خودی خود برای یزد یک پیروزی است و نباید انکار کرد که زحمات زیادی در این زمینه کشیده می‌شود و نباید اجر آن ضایع شود.
«سید محسن موسوی» افزود: باید سعی کنیم این روند هر سال ادامه پیدا کند. ولی همچنین باید از این موضوع به عنوان فرصتی برای آینده استان هم استفاده کرد. مسئولان همان‌قدر که به این نتیجه می‌نازند، باید به آینده این افراد هم توجه داشته باشند که آیا بعدا هم از دانشجوها به عنوان افراد فرهیخته و نخبه در بدنه دولت و سیستم آموزشی استفاده می‌شود یا خیر.
وی تصریح کرد: خوشحالی از این موضوع تعهد سنگینی هم به همراه دارد که متاسفانه در این زمینه بسیار کوتاهی می‌شود. هنوز هیچ بانک اطلاعاتی‌ای از رتبه‌های برترمان نداریم که این افراد کجا هستند، در چه وضعی قرار دارند و آیا افسرده هستند یا همچنان موفقند.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از نخبگان یزدی که مهاجرت کرده‌اند برای تجدید دیدارها در فرصت‌های فراغت به یزد سر می‌زنند و تمایل زیادی دارند که به زادگاهشان خدمت کنند ولی افسوس شرایط این کار را مهیا نکرده‌ایم. مگر چه امکانی برای مشارکت این افراد وجود دارد؟
موسوی عنوان کرد: از طرفی نخبگانی که در یزد پرورش پیدا کرده اند از یزد مهاجرت می‌کنند، در حالی که برای آنها در این استان وقت و هزینه صرف شده است و از آن طرف مهاجران برای کارگری وارد یزد می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت که این موضوع، کیفیت نیروی انسانی یزد را پایین می‌آورد.
وی در پایان گفت: باید سیستم دولتی پیشرفته باشد، صنایع مدرن در یزد شکل بگیرند و نیز باید آی تی در یزد اول باشد تا بتوان از نخبه‌ها در استان استفاده کرد.

همشهری/

انتهای پیام/س*




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


محمد
ای کاش یزد رتبه اول کنکور نمی شد،

همونطور که از دست دادن نخبگان کشور به سمت خارج مهم است، از دست دادن نخبگان به سمت خارج از « استان » هم مهم است،

چرا ما باید بهترین ذهن ها را پرورش بدهیم و به سمت تهران و اصفهان روانه کنیم ؟ چرا؟

در یک مراسم بودم ، اساتید دانشگاه یزد و تعدادی معلم آنجا بودند، یک معلم میکرفون را گرفت و با ذوق می گفت که ما فلان تعداد سال در کنکور اول شده ایم که ناگهان یکی از اساتید نخبه دانشکده ی ریاضی دانشگاه یزد بلند پاسخ داد «ای کاش اول نمی شدیم! »

واقعا چرا ؟ چند نفرشون که از یزد برای تحصیل رفتند برگشتند؟
0 (0 Votes)
Posted on ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ ۱۱:۵۸.