ID : 39387344
استاد حوزه و دانشگاه:

همه ادیان و حتی گروه‌های غیرمذهبی در گذشته نسبت به رعایت حجاب و عفاف اهتمام داشتند


حجت‌الاسلام ابویی گفت: تمام ادیان و تمام اجتماعات حتی گروه‌ها و جمعیت‌های غیرمذهبی در گذشته خود را نسبت به حجاب و حیا و پاسداشت عفت عمومی ملتزم می‌دانستند.

حجت‌الاسلام محمدرضا ابویی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: مسئله حجاب و حیا هر دو از لوازم زندگی جمعی و اجتماعی انسان‌ها در همه ادیان گذشته است.

وی افزود: این موضوع از نظر عقلی یک مسئله عمومی است؛ یعنی هر انسان عاقلی متوجه می‌شود که برهنگی شرم‌آور و بی‌حیایی موجب ضرر زدن به فرد و جامعه است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به همین جهت است که تمام ادیان و تمام اجتماعات حتی گروه‌ها و جمعیت‌های غیرمذهبی در گذشته خود را نسبت به حجاب و حیا و پاسداشت عفت عمومی ملتزم می‌دانستند.

ابویی اضافه کرد: اما در حدود یک سده یا کمتر است که بشریت دچار تفکر مادی‌گرایی شدید شده و لذت‌ها و هواهای نفسانی به اولویت برای او تبدیل شده و بشر را از نهاد فطری خودش دور کرده است.

وی تأکید کرد: در هیچ فرهنگی از فرهنگ‌های ملت‌ها و مذاهب مختلف گذشته، رها و یلگی وجود نداشته و امروز هم پیراوان واقعی ادیان و عقلای عالم نسبت به برهنگی مطلق و لاابالی‌گری موضع شدید دارند و آن را نمی‌پذیرند.

مسئول بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد تصریح کرد: در واقع انسان‌محوری که معیار بشر دوره کنونی شده به نوعی پیروی از مکتب پوچ‌‎گرایی و مادی‌گرایی است و البته هرچند ممکن است، مدتی این مسائل رواج و عومیت داشته باشد اما قطعا در آینده آن فطرت بشر بیدار می‌شود چرا که انسان فطرتی الهی دارد.

ابویی خاطرنشان کرد: اگر حجاب مطابق فطرت نبود و اگر تقید به امور اجتماعی و عفاف عمومی مطلوب بشر نبود هیچ وقت خداوند در قرآن کریم آن را امر نکرده و انسان را برای رعایت آن تشویق نمی‌کرد.

وی یادآور شد: هر آنچه در دین مبین اسلام وجود دارد چه دستورات فردی چه دستورات اجتماعی، همگی دایرمدار مکنونات فطری است که خداوند انسان را بر اساس آن سرشته و وجودش را قرار داده است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.