ID : 6946832
گزارشی از تخلفات در فضای مجازی

هکرهای سامانه هاي رايانه اي؛محروم از امتيازات اجتماعي/تخلف اجتماعي منحصر به خارج از خانه نیست


هک و نفوذ به سامانه هاي رايانه اي و مخابراتي با نيت و قصد مجرمانه اي که در قانون جرايم رايانه اي تعريف شده است و متخلف از آن پس يک فرد "سابقه دار" محسوب شده و در آينده از بسياري از امتيازات اجتماعي نظير ادامه تحصيل، اشتغال و .... محروم خواهند بود.

به گزارش یزد رسا، هک و نفوذ به سامانه هاي رايانه اي و مخابراتي با نيت و قصد مجرمانه اي که در قانون جرايم رايانه اي تعريف شده است، جرم تلقي مي شود و مجازات دارد.

اين افراد بايستي بدانند که در بيشتر موارد اقدام آنان جرم تلقي شده و در صورت شناسايي پليسي و برخورد قضايي مجازاتي را براي آن در پي دارد،‌و از آن پس يک فرد " سابقه دار" محسوب شده و در آينده از بسياري از امتيازات اجتماعي نظير ادامه تحصيل، اشتغال و .... محروم خواهند بود .

نکاتي ذيل تذکراتي به اين قبيبل ماجراجويان و نيز ساير کساني است که ممکن است قرباني اين کنجکاوي ها شوند.

ورود به سامانه هاي رايانه اي و مخابراتي به منظورهاي مختلف ، نخست عملي غيراخلاقي محسوب مي شود، همان طور که بالا رفتن از ديوار خانه مردم و سرقت در فضاي واقعي مذموم است.

سرقت دارايي هاي رايانه اي نيز جرم اخلاقي و جرم قانوني محسوب مي شود.

خريدو فروش باگ ها و اطلاعات منافذ کشف شده سايت هاي اينترنتي ، خصوصاً سايت هاي مهم و حساس و ارائه راهنمايي در اين خصوص در انجمن ها ، اطلاق هاي گفتگو و شبکه هاي اجتماعي ، خريد و فروش نرم افزارهاي غيرقانوني هک و کرک و استخدام افراد براي اقدام به هک و کرک ، جرم محسوب شده و پليس با شناسايي اين دسته از افراد با آنان برخورد قانوني خواهد کرد.

بسياري از والدين تصور مي کنند که بزه و تخلف اجتماعي جوانان و نوجوانان جايي خارج از چارچوب خانه و خانواده اتفاق مي افتد و بنابراين اگر فرزند نوجوان کنجکاو آن ها در خانه و با رايانه و اينترنت نسبت به هک و نفوذ اقدام کند ،مجرم نيست و از اين رو در برابر اقدامات پليس و تصميمات دستگاه قضايي مقاومت مي کنند ، لذا بايسته است والدين نسبت به فعاليت هاي خانگي در خانه فرزندانشان حساسيت بيشتري به خرج دهند.

افزايش امنيت سخت افزاري و نرم افزاري رايانه و سيستم هاي رايانه اي و اينترنتي يک اصل اساسي در فضاي مجازي است، لذا براي جلوگيري از آسيب هاي ناشي از هک و نفوذ،‌مديران سامانه هاي رايانه اي و مخابراتي و افراد بايستي با استفاده از تدابير امنيتي مناسب نسبت به حفظ سامانه هاي خود اقدام کنند.

شايان ذکر است که قانون بر " تدابير امنيتي " تاکيد ويژه اي دارد واز اين رو مديران سامانه هايي که تدابير امنيتي را لحاظ نکرده باشند نيز بايد در برابر قانون پاسخگو باشند.

تدابير امنيتي شامل کليه اقدامات فني مثل استفاده از آنتي ويروس ها و فايروال ها ، سرورهاي بک آپ و نيز تعيين سطح دسترسي کاربران و اقدامات محيطي در ايمن سازي و به سازي مکاني محل نصب و خدمات دهي سامانه هاي رايانه اي است .

رئيس پليس فتا فرماندهي انتظامي استان يزد




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.