ID : 10432206
رحماندوست:

هیچ NGO داخلی حق پذیرفتن کمک خارجی را ندارد


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد تنها موضوعی نیست که مجلس در وظیفه نظارتی‌اش کوتاهی می‌کند/ نظارت کافی بر "سمن‌ها" وجود ندارد

به گزارش یزدرسا به نقل از نسیم مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: موضوع ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد در مجلس و در کمیسیون اجتماعی مطرح شد و در کمیسیون اجتماعی هم به کارگروه تخصصی سپرده شد و در دست اقدام و بررسی است.


وی به داشتن سازوکار و چارچوب برای این سازمان‌ها شااره کرد و افزود: "سمن‌ها" باید در چارچوب نظام جمهوری اسلامی باشند و حیطه اختیاراتشان در شاکله نظام تعریف شود. عرف تمام دنیا این است که سازمان‌های مردم نهاد در چارچوب آن کشور عمل کند. این غیرمنطقی است که سمنی خود را به ثبت برساند بعد با نظام بجنگد؟.


رحماندوست به زمینه فعالیت سمن‌ها شااره کرد و ادامه داد: موضوعیت NGOها هر چیزی می‌تواند باشد مواد مخدر، مسائل اجتماعی و یا خیریه. سازمان‌های مردم نهاد یعنی به کارگیری انرژی و نیروهای مردمی. نمی‌توانیم برای این سازمان‌ها محدویت قرار بدهیم که فعالیت نکند اما برایش چارچوب تعریف می‌کنیم. سمن‌ یک واسطه‌ای است بین مردم و دولت. این سازمان حکومتی نیست، مردمی است و مردم به شکل یک سازمان، تشکیل NGO می‌دهند.


نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از روند نظارت مجلس بر امورات کشور، نظارت بر سمن‌ها را ضغیف قلمداد کرد و افزود: نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد تنها موضوعی نیست که مجلس در وظیفه نظارتی‌اش کوتاهی می‌کند. در بحث ورود کالای قاچاق به کشور، گمرک و مورد مواد مخدر دستگاه‌های اجرایی و مجلس کارهایی که انجام می‌دهند کم است. در کشور ما مقوله‌ای به نام نظارت مقفول مانده است. در خیلی از مقوله‌ها در کشور مشکل عدم نظارت داریم و وقتی عدم نظارت باشد یعنی بی‌نظمی ایجاد می‌شود. در مقوله سمن‌ها نظارت نیست البته متأسفانه در خیلی از مقوله‌های دیگر نظارت نیست.


وی به ممنوعیت پذیرش کمک سمن‌ها از منابع خارج از کشور اشاره کرد و اظهار داشت: پذیرفتن کمک خارجی تمامی NGOهای قانونی غیر از کمک‌های رسمی دولتی ممنوع است. هیچ سمنی حق ندارد یک کمک خارجی را مستقیم خود بگیرد.


رحماندوست افزود: سازوکار ورود و خروج کمک‌های خارجی به سازمان‌های مردم نهاد باید تعریف شده باشد  و الا به صورت مستقیم هیچ سازمان مردم نهادی حق ندارد کمک خارجی دریافت کند. دستگاه‌های نظارتی باید هوشیار باشند و جلوی کمک‌های خارجی منظور دار به سمن‌ها را بگیرند.

 

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.