ID : 40967779
جای خالی واسطه‌گری ازدواج در یزد؛

واسطه‌گری ازدواج سنتی دینی که باید احیا شود


واسطه‌گری در ازدواج، از مؤثرترین راه های رونق بخشی به روند ازدواج و بهبود سطح کیفی آن در جامعه است. توجه و احیاء دوباره این سنت حسنه بستر ازدواج را برای جوانان فراهم کنیم.

به گزارش یزدرسا، ازدواج سنت رسول خدا(ص) است و جزو نیازهای ضروری بشر به شمار می‌رود، اما متأسفانه به علت سختی شرایط اقتصادی و ناهموار بودن بستر اشتغال و معیشت برای جوانان؛ سن ازدواج بالا رفته که سبب به وجود آمدن تبعات نامطلوب بسیاری در جامعه می‌شود.
 
وساطت برای ازدواج دو جوان و قرار دادن شرایط معقول برای مراسم عقد و عروسی نه تنها ازدواج را آسان می‌کند، بلکه در نزد خداوند بسیار پسندیده است، تا آنجا که در کلام اهل بیت مدح شده است.
 
واسطه گری در ازدواج، از مؤثرترین راه های رونق بخشی به روند ازدواج و بهبود سطح کیفی آن در جامعه است. توجه و احیاء دوباره این سنت حسنه، نیازمند شناخت اهمیت و ارزش وساطت است که می‌توان آن را در روایات و احادیث و در کلام بزرگان مشاهده کرد.
 
در سوره‌ی مبارکه نور، آن‌جا که خداوند متعال می‌فرماید «وَأَنْکِحُوا الْأَیامى‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُم»، به گفته علما دستور «َأَنْکِحُوا» خطاب به جامعه‌ی اسلامی صادر شده است و تمام اعضای این جامعه را دربرمی‌گیرد. یعنی همه مأمور می‌شوند که زمینه را برای ازدواج پسران و دختران فراهم کنند. 
 
 
در حدیثی از امام صادق(ع) نیز آمده است: «هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف آمیز] می‌کند.» در روایت دیگری نیز از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده است که فرمودند: «بهترین شفاعت‌ها این است که شفاعت شود بین دو نفر در ازدواج تا بالاخره زیر یک سقف قرار بگیرند.»
 
به نظر می‌رسد که در ادبیات دینی مسئله‌ واسطه‌گری در ازدواج، مسئله‌ای حائز اهمیت است. به هرحال، فردی که می‌خواهد ازدواج کند، در خیلی از موارد کسی را نمی‌شناسد که مستقیماً سراغ او برود و نیازمند این است که از افرادی کمک بگیرد.
 
 رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار دانشجویی ماه رمضان چند سال گذشته نیز با اشاره به اهمیت مسأله‌ی ازدواج جوانان، درباره‌ی عواقب بی‌تفاوتی در جامعه نسبت به این مسأله و تبعات سخت آن برای کشور هشدار دادند. ایشان خود جوان‌ها، خانواده‌ها و مسئولان مربوط را به اقدامات عملی برای حل این مشکل دعوت کردند و یکی از راهکارها را احیای سنت واسطه‌گری در ازدواج دانستند و فرمودند: «در گذشته معمول بود که براى ازدواج، افراد خیّر و مؤمنى پیدا می‌شدند، واسطه‌‌گرى می‌کردند، دخترهاى مناسب را، پسرهاى مناسب را، معرفى می‌کردند، ازدواج‌ها را راه مى‌‌انداختند؛ این کارها باید انجام بگیرد؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتى در این زمینه به‌‌وجود بیاید.»
 
 
حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی کارشناس فرهنگی در این زمینه در گفتگو با یزدرسا، گفت: بر اساس آمار اداره ثبت و احوال، در سه ماهه اول امسال(۱۴۰۲)، آمار طلاق و ازدواج در بسیاری از شهرها، برابر بود. اما بر اساس مستندات آماری و تحلیلی، این تساوی در آمار، به خاطر بالا رفتن طلاق نبود بلکه به دلیل پایین آمدن آمار ازدواج بود.
 
وی با بیان اینکه جا دارد که کاهش آمار ازدواج به عنوان یک ضایعه فرهنگی مورد بررسی ویژه قرار گیرد، افزود: گسست اجتماعی و میل به فردگرائی و انزوا طلبی که رهاورد و سوغات فرهنگ غربی برای جوامع اسلامی است، یکی از عمده‌ترین دلایل این آسیب فرهنگی است.
 
این استاد حوزه علمیه یزد ادامه داد: برای مبارزه با این منکر اجتماعی باید اقداماتی را انجام داد که از جمله آن، احیای سنت‌های فراموش شده دینی و اخلاقی‌اند که یکی از این سنت‌های دینی، «واسطه‌گری» در ازدواج است. 
 
خسروی اضافه کرد: در گذشته، نوعاً این کار توسط بزرگترهای فامیل انجام می‌شد اما در زمان ما به علت مهاجرت‌های مکرر و تغییر ترکیب شهرنشینان و عدم شناخت همسایه‌ها و... دیگر این سنت حسنه از میان رفته است در حالی که در لسان دین مبین اسلام، یکی از اعمال مستحبی با ضریب استحباب فوق العاده، واسطه‌گری در ازدواج است. 
 
وی ادامه داد: روایتی از امین وحی، پیامبر اکرم(ص) این گونه می فرماید:«هر کس در ازدواج زن و مردى تلاش کند، خداوند به تعداد هر مویى از بدنش شهرى در بهشت به او کرامت می‌‏فرماید و پاداشش مانند کسى است که  پیغمبرى را خریده و در راه خدا آزاد کرده و اگر موقع رفتن به خانه خود از دنیا برود، در قیامت جزو شهیدان خواهد بود.
 
 
این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: لازم است برای احیای این سنت حسنه، همگان آستین همت بالا زنند و دست به کار شوند. اما از آنجایی که این کار یک مهارت و هم چنین یک فعل اخلاقی است، باید کسانی که انگیزه دارند، در این زمینه مهارت آموزند و کسانی که مهارت دارند، انگیزه و ایمان خویش را تقویت کنند تا در عرصه عمل شاهد حسن سیرت و صورت این سنت حسنه باشیم. و اینکه گفته می‌شود که: «بعدها همه چیز به گردن ما می‌افتد»، تنها یک بهانه برای فرار از تکلیف است که شایسته افراد بی‌مهارت و  یا مسئولیت‌گریز است.
 
یکی از معضلات جامعه، تاخیر در ازدواج است؛ جمعیت مجرد جامعه رو به افزایش است و عدم ازدواج جوانان آسیب‌های اجتماعی را به بار خواهد آورد. باید با احیای سنت معرفی در ازدواج، این بستر ازدواج را برای جوانان فراهم کنیم.
 
وساطت در ازدواج بدان معنا است که مؤمنان نسبت به وضعیت و شرایط برادران دینی خود بی تفاوت نیستند و هر اقدامی در جهت اصلاح و صلاح آنان باشد انجام می‌دهند و چه اقدامی می‌تواند بهتر و حیاتی‌تر از معرفی کردن دو جوان به یکدیگر به منظور ازدواج و برپایی سنت پیامبر باشد.
 
انتهای پیام/ع
 
گزارش: فاطمه عبدلی



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.