ID : 9435281
تخریب بخشی ازبافت تاریخی شریف آباد برای گسترش حسینیه!

واکنش فرماندار اردکان به تخریب بافت تاریخی شریف آباد با هدف گسترش حسینیه


فرماندار اردکان یزد در واکنش به تخریب بخشی از بافت تاریخی محله شریف آباد این شهرستان توسط اعضای یک هیات مذهبی برای گسترش تکیه گفت: با عوامل این حرکت ناپسند برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش یزد رسا،فرماندار اردکان یزد در واکنش به تخریب بخشی از بافت تاریخی محله شریف آباد این شهرستان توسط اعضای یک هیات مذهبی برای گسترش تکیه گفت: با عوامل این حرکت ناپسند برخورد قانونی خواهد شد.

حسین اسماعیلی روز شنبه در گفتگو با ایرنا تخریب بخشی از بافت محله شریف آباد را تاسف آمیز خواند وافزود: در شرایطی که هر ساله برای زنده نگهداشتن میراث بشری، دینی و انسانی تلاش می شود نباید با بهانه ها و عناوین متفاوت، به بافت تاریخی که بی شک بخشی از میراث ارزشمند فرهنگی ماست تعدی شود.

وی بافت تاریخی شریف آباد را بستر پاک و مقدسی خواند که قرن های متمادی، عشق به امام حسین(ع) در خشت خشت آن ساری و جاری بوده و سالیان دراز، هموطنان مسلمان و زرتشتی این شهرستان در کنار یکدیگر و در مسالمت کامل زندگی کرده اند.

وی ادامه داد: محله شریف آباد، الگوی کاملی از همزیستی فرهنگ ها و ادیان مختلف است.

فرماندار اردکان با تاکید بر این که نمی توان و نباید نظم موجود در جامعه را مختل ساخت گفت: با متخلفان در این مسئله، برخورد قاطع و جدی خواهد شد و راه را بر تکرار این مسئله در شهرستان خواهیم بست.

رییس شورای اسلامی شهر اردکان هم گفت: متاسفانه با خبر شدیم عده ای بنا به هر دلیلی دست به تخریب آثار ارزشمندی زده اند که به تخریب هویت ملی یک منطقه نیز منجر شده است.

'محسن ملت' اضافه کرد: این میراث نه تنها میراث فرهنگی بلکه به میراث معنوی نیز اشاره دارد و راه و رسم زندگی کردن را برای ما به یادگار گذاشته است و تخریب آن به معنای تخریب هویت و فرهنگ اصیل ایرانی است.

وی با بیان اینکه تخریب و یا هر گونه استفاده نابجا از این سرمایه ملی نادرست است خواستار برخورد با مسببان آن شد.

اوایل آبان ماه امسال بخشی از بافت تاریخی محله شریف آباد شهر اردکان توسط افرادی بصورت غیرقانونی تخریب شد.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان پنجم آبان ماه امسال به خبرنگار ایرنا گفته بود: متاسفانه بخشی از بافت تاریخی شریف آباد اردکان توسط اعضای یک هیات مذهبی برای گسترش تکیه مذهبی تخریب شد.

'محسن میرجانی' با انتقاد از این عمل افزود: در ماه حرام گروهی به این بهانه که جامعه حساسیت مذهبی بالایی در این ماه دارد برای گسترش تکایا و حسینیه ها به تخریب بافت تاریخی اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی شریف آباد یکی از هفت بافت تاریخی ثبتی شهرستان اردکان است افزود: این بافت تاریخی هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ فرهنگی و همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و زرتشتیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: قدمت این بافت تاریخی دست کم به دوره صفوی بر می گردد و از خصوصیات ویژه آن تراکم و انسجام بافت است که در کمتر بافت های تاریخی می توان نمونه آن را سراغ گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم به خبرنگار ایرنا گفت: این اداره کل بعنوان شاکی، تخریب بافت تاریخی شریف آباد اردکان را از طریق دایره حقوقی خود در دست پیگیری دارد.

محمد مهدی شرافت با انتقاد از این عمل ناپسند گفت: کسانی که اقدام به این کار می کنند می توانند قبل از هر اقدامی با مراجعه به این اداره کل مشکل خود را با این اداره در میان بگذارند تا حل شود.

وی اظهار داشت: ادامه این روند و تخریب بدون ضابطه آثار تاریخی می تواند

ثبت ملی و جهانی بافت تاریخی اردکان را با مشکل روبرو کند.

37 اثر تاریخی و فرهنگی شهرستان اردکان در زمره آثار ملی و معنوی کشور ثبت شده که چهار اثر ان معنوی است.

اردکان در 80 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.