ID : 18674943
نادران:

وزیران رفسنجانی رانت رافساد نمیدانستند/ دولت اصلاحات برای توجیه فساد کرباسچی سندسازی کرد/مجلس ششم درگیرفساد جزایری بود


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولتی که با شعار شفافیت آمد قرارداد محرمانه می‌بندد گفت: به انحصار گرفتن دولت توسط مجلس خلاف دموکراسی است.

به گزارش یزدرسا؛ الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  در نشست خبری ابعاد جدید قراردادهای نفتی که در خبرگزاری تسنیم، گفت: به انحصار گرفتن مجلس توسط دولت خلاف دموکراسی است.

نادران درادامه این نشست با اشاره به اقدامات و اظهارات تبلیغاتی کنونی دولت تصریح کرد، کار به جایی رسیده است که رهبر انقلاب به عنوان منصف‌ترین فرد نظام در بیاناتشان گفتند، دولت دنبال تبلیغات انتخاباتی نباشد.

وی تصریح کرد: فضاسازی رسانه‌ای- اقتصادی و رفتار کنونی دولت برای حل مشکل معیشت و اقتصاد مردم نیست،زیرا دولت هنوز جرأت نکرده است، رشد منفی اقتصادی را اعلام کند.

نادران گفت: در 2 سال نیم گذشته نقدینگی دولت 2 برابر شده است؛ این پول اگر سر سفره مردم نرفته پس کجا رفته است؟

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری ابعاد جدید قراردادهای نفتی که ظهر امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار داشت: شاید مهمترین مسئله در اقتصاد سرمایه اقتصادی است که از نوع مناسبات بین حکومت و مردم نشات می‌گیرد.

وی افزود: به ویژه اینکه دولتی که با شعار راستگویی و شفافیت و همچنین انتقاد از دولت سابق روی کار می‌آید نباید مسئولان آن دولت دروغ بگویند.

نادران در همین زمینه خاطرنشان کرد: توقع این است که دولت در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی با مردم رو راست و صادق باشد.

نادران با بیان اینکه دولت روحانی تمام فعالیت‌های اقتصادی را بر مدار برجام تعریف کرده بود، خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام دولتی در حوزه اقتصاد توسط دولت به رفع تحریم‌ها موکول شده بود که نمونه بارز آن حرف‌های زنگنه و وزیر صنعت است. دولت برجام را مرجع تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تعریف کرده است.

الیاس نادران با بیان اینکه گویا همه تحولات دنیا بر مدار برجام تعریف شده است، خاطرنشان کرد: حالا که روی کاغذ تحریم‌ها برداشته شده و در دو سال گذشته تمام وعده‌هایی که دولت داده بود، شاهد آن هستیم که رئیس جمهور یکشنبه پس از اجرای برجام دو نکته را در کشور مطرح می‌کند.

وی با تشریح نکته اول در اظهارات رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آقای روحانی ابتدا این را مطرح کرد که هزار ال سی در کشور باز شده است که بعدا معلوم شد دروغ است. همچنین ایشان این را مطرح کرد که بودجه و برنامه ششم را به موقع تحویل مجلس داده است در صورتی که طبق آیین نامه داخلی مجلس حداقل 40 روز تاخیر وجود داشته است. دولت گویا مبدا تمام مسائل را برجام قرار داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با بیان اینکه هنوز هیچ سوئیفتی باز نشده است اظهار داشت: علاوه بر این بانکی به بانک‌های مورد معامله به ما اضافه نشده و همچنین حق معاملات تجاری ما نیز کاهش یافته است. دولت راستگویان کجای این مسئله است.

نادران در ادامه با تاکید بر اینکه تمام اقدامات بیرونی و داخلی دولت حاکی از این است که دولت قصد ایجاد مجلسی دولت ساخته دارد تصریح کرد: به عنوان ناظر بیرونی اگر به این مسئله نگاه کنیم کاملا مشخص است که دولت چنین قصدی دارد. کما اینکه صراحتا به مردم این مسئله را در سخنرانی خود بیان کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت اظهار داشت: از 40 سند همکاری که در سفر ایتالیا و فرانسه انعقاد شد تنها 2 سند آن مشخص است که یکی از آن‌ها قرارداد با شرکت پژو است. سوالی که مطرح می‌شود این است که این قراردادها چه نقشی در اقتصاد و معیشت مردم دارد.

وی افزود: از 2 و نیم سال گذشته نقدینگی کشور بیش از دو برابر شده است و سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر این پول‌ها بر سر سفره مردم نرفته کجا رفته است. باید گفت هدف‌های غیر اقتصادی پشت اقدامات دولت قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در تفاهمنامه‌ای که در مورد شرکت پژو انجام شده هیچ زمان بندی مشخصی وجود ندارد خاطرنشان کرد: آقایان اتفاقاتی که قرار است در 2025 بیفتد را امروز و قبل از انتخابات مطرح می‌کنند و سوالی که مطرح است این است که آیا دولت نمی‌توانست این مسئله را بعد از اسفند مطرح کند.

الیاس نادران در ادامه اظهار داشت: از رفتار دولت این برمی‌آید که دولت در حال فضاسازی در حوزه رسانه‌ای - اقتصادی است و این امر نه بر معیشت و نه بر اقتصاد مردم تاثیر مثبت دارد. دلیل آن این است که دولت هنوز جرات نکرده رشد منفی نرخ اقتصادی را اعلام کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به انحصار گرفتن مجلس توسط دولت خلاف دموکراسی است و یادآور این است که بنی صدر در آن دوران دفتر همکاری‌های مردم بر دولت را ایجاد کرد.

نادران اظهار داشت: نباید رئیس جمهور در نشست انتخاباتی حزبی از یک جریان خاص منسوب به خود حمایت می‌کرد. کار به جایی رسیده است که رهبری به عنوان منصف ترین فرد نظام در بیاناتشان گفتند که دولت دنبال تبلیغات انتخاباتی نباشد.

نادران با انتقاد از نوع همکاری دولت با شرکت‌های اروپایی اظهار داشت: شرکت پژو در دوران تحریم ضربه بزرگی را به اقتصاد ایران زد و باید تنبیه پیشگیرانه‌ای علیه این شرکت صورت می‌گرفت تا دیگران از این به بعد جرات چنین کاری را نداشته باشند که ما این را در قراردادهای شرکت پژو شاهد نیستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون نحوه بررسی برنامه ششم توسعه توسط مجلس فعلی اظهار داشت: با اینکه دولت برنامه ششم را دیر به مجلس ارائه کرد، بنده علیرغم اینکه اکنون باید مشغول فعالیت‌های انتخاباتی باشم صبح تا غروب نشسته‌ام تا مغایرت‌ها و ایرادهای این سند اقتصادی را بررسی کنم.

وی افزود: مجبوریم بعد از 7 اسفند طرحی را ارائه دهیم و همه قراردادهای محرمانه دولت را متوقف کنیم و باید گفت که نمایندگان مکلفند از حقوق مردم در هر شرایطی دفاع کنند.

نادران در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون وضعیت ائتلاف اصولگرایان در شرایط فعلی اظهار داشت: این دوره از انتخابات براساس اطلاعاتی که من دارم اصولگرایان در بهترین شرایط ائتلاف از جهت تنظیم لیست‌های انتخاباتی در کل کشور و از جمله تهران برخوردارند.

وی در همین راستا اظهار داشت: از دو سال پیش کمیته‌های سه جانبه‌ای تشکیل شد که در‌ آنجا فرایندی برای انتخابات نامزدها پیش بینی شد و همه امضا کردند که سهم خواهی در تنظیم لیست‌ها نداشته باشند.

عضو شورای ائتلاف اصولگرایان افزود: امروز وضعیت ائتلاف اصولگرایان در مقایسه با دو دوره قبل بی نظیر است و در فضای کلی کشور هم دو جریان عمده سیاسی شکل خواهند گرفت. یکی از این جریان‌ها را دولت شکل خواهد داد و یک ائتلاف نیز ائتلاف اصولگرایان است که شکل گرفته است.

نادران پیرامون سوالی مبنی بر احتمال موفقیت سایر جریان‌ها برای ورود به مجلس اظهار داشت: لیست سیاسی قابل اعتنایی به غیر از دو جریان حاضر که بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد نخواهد بود.

الیاس نادران با تاکید بر اینکه مجلس باید دولت‌ساز و ناظر بر رفتار دولت باشد خاطرنشان کرد: اصول دموکراسی اقتضا می‌کند که مجلس مستقل از دولت باشد.

وی در ادامه با تشریح ریشه‌های فساد در کشور خاطرنشان کرد: در مبارزه با فساد ریشه های فساد در کشور بعد از انقلاب یکی در بحث اقتصادی و در زمان جنگ بود که به افراد مختلف ارزهای 7 تومانی داده شد و ایجاد رانت کرد.

وی افزود: مدیران آقای هاشمی رانت‌های اطلاعاتی، سیاسی، قدرت و اقتصادی را فساد نمی‌دانستند.

وی افزود: در بحث خصوصی‌سازی هم فروشنده و خریدار یک نفر بود و یک نفر به عنوان وزیر و هم زمان خریدار قراردادها را امضا می‌کرد.

الیاس نادران در همین راستا خاطرنشان کرد: تا قبل از پرونده رحیمی و هاشمی، پرونده‌ای را در حوزه فساد اقتصادی نمی‌بینید که افرادی در دولت در ان نقش داشته باشند و محاکمه شوند.

وی با بیان اینکه نگرانی‌های اقتصادی نیز امروز در مسئله فسادهای اقتصادی وجود دارد اظهار داشت: در مورد پرونده بابک زنجانی مجلس فعلی جانانه وارد عمل شد که نمونه آن نامه‌ای خطاب به قوه قضائیه در مورد فرار خاوری بود. ما در مبارزه با فساد با احدی حتی اصولگرایان مماشاتی نداریم.

نادران اظهار داشت: در تعریف مدیران ارشد دولت فعلی نیز رانت فساد تلقی نمی‌شود و به همین دلیل برخی جاها کوتاهی‌هایی شده است.

نادران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره چرایی افزایش شاخص بورس گفت: زمانی که دولت یازدهم استقرار یافت شاخص بورس 85 هزار واحد بود و علی‌رغم تحریم دو ساله انتظار بر این بود که این شاخص تنزل یابد.

وی با اشاره به تعقیب سیاست‌ها و نوع رفتار دولت و نیز اعتماد بیش از حد به سیاست خارجی که موجب سقوط شاخص بورس و نرخ رشد و اشتغال و تعمیق رکود شد اظهار داشت: بعد از اعلام رفع تحریم‌ها بورس به حداقل شیب خود که 61 هزار واحد است رسیده بود و به دنبال علائمی می‌‌گشت که رشد در آن ایجاد شود که چند عامل در آن موثر بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین عامل این بود که دولت قیمت خرید خوراک پتروشیمی‌ها را 40 درصد کاهش داد و به بازار برای خرید سهام آن علامت داد.

وی رشد نقدینگی بیش از 500 هزار میلیارد تومانی را به عنوان عامل دوم افزایش شاخص بورس برشمرد و خاطرنشان کرد: این نقدینگی افزایش یافته باید در جایی هزینه می‌شد و از آنجا که بازار سرمایه رقیب بازار پول است قرارداد پژو نیز وضعیت خودروسازان را بهبود بخشید و دولت هم با وام 25 میلیون تومانی کمک کرد که سهام خودروسازی بالا برود.

نادران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پس از برجام نقدینگی افزایش یافته و وضعیت معیشتی مردم بدتر شده است و آثار مثبتی نیز در بازار نمی‌بینیم گفت: سیاست‌های تعدیل اقتصادی که یک بار در زمان آقای هاشمی رفسنجانی شکست آن تجربه شده است دوباره در حال اجرا است.

وی ادامه داد: دولت امید دارد از طریق سیاست خارجی و نظام بین‌الملل مشکلات اقتصادی را حل کند که این هم ضد اقتصاد ملی و هم ضد رونق است و منابع باقی مانده داخلی را هم از بین می‌برد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ما خواهان رونق صنعت داخلی و افزایش اشتغال کارگران خودمان هستیم نه کارگران پژوی فرانسه گفت: اصل هم‌زبانی و تعامل خوب است البته آنها که خیانت کرده‌اند تکلیف‌شان جدا است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.