ID : 3602758
کارشناس عوامل بیولوژیک خسارت زا به بناهای تاریخی استان یزد:

وضعیت مسجد جامع ابرکوه نیاز به پیشگیری دارد/موریانه موثرترین عامل بیولوژیکی خسارت به بنا


کارشناس عوامل بیولوژیک خسارت زا استان، در بازدید از مسجد جامع ابرکوه گفت: خسارت ناشی از موریانه به این مسجد زیاد نیست، اما باید اقداماتی جهت پالایش، کنترل و پیشگیری از تخریب انجام شود.

به گزارش یزدرسا به نقل از سرو ابرکوه، کارشناسان عوامل بیولوژیک خسارت زا به بناهای تاریخی استان یزد، به همراه سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان با هدف آسیب شناسی مسجد جامع، از این بنای تاریخی بازدید کردند.

مرضیه صفار کارشناس عوامل بیولوژیک خسارت زا به بناهای تاریخی، پس از بازدید از مسجد جامع و مشاهده آسیب های وارد شده توسط موریانه ها و حشرات زیرزمینی اظهار داشت: شواهد نشان می دهد که بسیاری از آسیب های وارده به این بنا تازه و مربوط به زمان حاضر می باشد و این نشان دهنده این است که هم اکنون نیز در بین دیوارها موجودات و موریانه ها در حال تخریب بنا می باشند و باید جلوی این تخریب گرفته شود.

صفار ادامه داد: موثرترین عامل بیولوژیکی که موجب خسارت بنا می شود موریانه است. در قسمت هایی که لایه های بیرونی تخریب شده اند، علائم تغذیه و گالری موریانه دیده می شود. موریانه ها از زیر زمین برای تغذیه و استفاده از کاه های موجود در بنا، تونل و گالری حفر می کنند و به مرور زمان خشت های دیوار حالت اسفنجی پیدا کرده و مقاومت خود را در برابر زلزله از دست خواهد داد.

وی در رابطه با جلوگیری از تخریب مسجد جامع ابرکوه گفت: در مرحله اول جهت بررسی میزان خسارت، عمل مونیتورینگ و ردیابی و در مرحله بعد برنامه ریزی برای  کنترل و در صورت لزوم عملیات تزریق سم اجرا می شود.

صفار با تاکید بر اینکه نتیجه آسیب شناسی این بنا، ۲ ماه طول می کشد، گفت: هزینه های مونیتورینگ زیاد نیست، اما برای ایجاد سد شیمیایی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال و نصب ایستگاه های طعمه ای ۵۰۵ تا ۷۰ میلیون ریال، باید هزینه شود.

این کارشناس مربوطه در پایان گفت: نتیجه این بازدید این است که مسجد در وضعیت اورژانسی نیست و این بررسی ها، با هدف پالایش و کنترل و پیشگیری لازم است.

عباس قدیریان سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اظهار داشت: با توجه به طرح جامع مسجد جامع که آماده اجرایی شدن می باشد، مشکلات و موارد خسارت زا به این بنای تاریخی بررسی و به صورت ریشه ای برطرف خواهد شد.

قدیریان افزود: در حال حاضر اساسی ترین مشکل، موریانه هایی هستند که از گذشته تا کنون در پایه ها و دیوارهای بنا رسوخ کرده و در حال تونل زنی در آن می باشند که رفته رفته موجب تخریب بنا می شود. اولین اقدام اداره میراث ابرکوه، بررسی میزان آسیب ها با کمک کارشناسان و استفاده از مونیتورینگ  می باشد و پس از کنترل این موضوع، مرمت و بازسازی بنا را آغاز می شود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.