ID : 7948762
گزارشی از رويداد مهم فرهنگي و هنري يزد؛

وقتي داوران براي فيلم‌ها بغض مي‌كنند/ رونمایی از تندیس و پوستر جشنواره فيلم رضوي در یزد +تصاویر


جشنواره بين المللي امام رضا(ع) امسال در حالي دوازدهمين سال برگزاري خود را طي مي كند كه برگزاري نهمين جشنواره فيلم كوتاه و مستند آن بر عهده يزد گذاشته شده و اين جشنواره به خوبي توانسته فضايي براي همنوايي هنر و معنويت در ميان فيلمسازان جوان ايجاد كند.

به گزارش یزد رسا، در حالي كه يزد تجربه موفق چندين دوره برگزاري جشنواره خوشنويسي رضوي را در كارنامه داشت، از سال گذشته برگزاري جشنواره فيلم مستند و كوتاه رضوي بر عهده استان يزد گذاشته شد.

گرچه سال گذشته برگزاري اين جشنواره به دليل بي اطلاعي برخي از هنرمندان از جابجايي دبيرخانه جشنواره، كم تجربه بودن برگزار كنندگان جشنواره و .... با نقايصي همراه بود اما به نظر مي رسد اين جشنواره امسال در يزد حرف هاي بسياري براي گفتن دارد.

رسانه ها نيز از زمان انتشار فراخوان نهمين جشنواره فيلم مستند و كوتاه رضوي، همراه با دبيرخانه جشنواره براي درخشش اين رويداد مهم فرهنگي استان يزد تلاش كردند تا امروز به زمان آغاز به كار اين جشنواره و آغاز اكران فيلم ها و داوري ها رسيدند.

با انتشار فراخوان اين جشنواره، بيش از 308 اثر در دو بخش فيلم كوتاه و مستند به دبيرخانه جشنواره در اداره كل فرهنگ و ارشاد استان يزد رسيد و با پايان مهلت ارسال آثار، بازبيني آثار و انتخاب برگزيدگان آنها براي ورود به بخش داوري جشنواره آغاز شد.

در اين بخش فرهيختگان و صاحبنظراني همچون علي روحاني، فرهاد ورهرام، شاپور شهبازي، حسن نقاشي، اسماعيل ميهن دوست، حسين روشن بخش و ... به بازبيني و انتخاب فيلم هاي مستند و داستاني پرداختند و در نهايت 21 فيلم مستند و 38 فيلم داستاني را راهي بخش مسابقه جشنواره كردند.

در طول اين مدت دو نشست خبري برگزار شد و هنرمندان ملي در حوزه سينما و مستند نكات جالبي در مورد توليد فيلم براي جشنواره ها به ويژه جشنواره صاحب نام رضوي مطرح كردند، سخناني كه گاه بغض و اشك خود آنها را نيز به همراه داشت.

اکبر عالمی از کارگردانان بزرگ مستند ایران، ظهر امروز در مراسم رونمایی از تندیس و پوستر جشنواره فیلم کوتاه و مستند رضوی اظهار داشت: برخی فیلم‌های رسیده به جشنواره بسیار خوب بودند و اکنون که درباره آنها صحبت می‌کنم، به خود می‌بالم.

وی با اشاره به اینکه این فیلم 10 دقیقه بود اما تا پایان عمرم از ذهنم بیرون نمی‌رود، بیان کرد: این فیلم با صفر ریال بودجه تولید شده بود و به نظر من بسیار تاثیرگذار بود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در کارگاه‌هایی که طی دو سه روز برگزاری جشنواره برپا می‌شود، یک سینه سخن با کارگردانان و فیلمسازان جوان دارم، بیان کرد: هنرمندان ایرانی باید به خودباوری برسند و نگران نگاه‌های جامعه نیز نباشند.

وی با اشاره به اینکه در دوره جوانی من، نگاه خانواده‌ها به سینما، نگاهی درست نبود و اغلب آن را وقت گذرانی و بیهوده‌گری می‌دانستند، تصریح کرد: بسیار متاسفم که هنوز نیز این دیدگاه در بین خانواده‌ها وجود دارد و بسیاری از هنرمندان جوان از آن رنج می‌برند.

عالمی با تاکید بر اینکه امروز سینمای ما شانه به شانه فلسفه گام بر می‌دارد و با علومی نظیر جامعه‌شناسی، روانشناسی، سیاست و ... رقابت می‌کند، تاکید کرد: سینما امروز خرد را به مخاطبان خود هدیه می‌دهد.

مجری کارشناس برنامه هنر هفتم در دهه 70، یادآور شد: متاسفم از اینکه بگویم همواره ته مانده‌های بودجه‌ها و اعتبارات به هنر اختصاص می‌یابد و این در حالی است که امروز هنر به مثابه جن و بسم‌الله و علم و جهل در جامعه عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: امروز ناکارآمدترین زبان، زبان نصیحت و کارآمدترین زبان، زبان هنر است و ابزار هنر می‌تواند جامعه را به سمت پاکی از آلودگی‌ها ببرد.

عالمی خاطرنشان کرد: اگر ابزار هنر و سینما در اختیار انسان‌های خلاق و هنرمند قرار داده شود، اندیشه انسان به سمت تعالی حرکت می‌کند.

 

کیومرث پوراحمد: فیلمساز باید دغدغه فیلمسازی داشته باشد

کیومرث پوراحمد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه فیلمساز باید دغدغه فیلمسازی داشته باشد، اظهار داشت: اگر فیلمساز نسبت به فیلم خود به ویژه موضوع آن دغدغه نداشته باشد، نمی‌تواند موفق عمل کند.

خالق قصه‌های مجید تاکید کرد: دانش، ابزار و تکنیک نیز در ساخت فیلم بسیار حائز اهمیت است اما دغدغه فیلمساز بیش از هر چیز دیگری بر روی تاثیرگذاری موضوع فیلم اثر دارد.

داوران بخش ويژه جشنواره فيلم مستند و كوتاه رضوي در يزد

عالمي ادامه داد: زماني نگاه پدر من به سينما اين بود كه سينماگري و فعاليت در اين عرصه كاري عبث و بيهوده است اما اكنون متاسفم كه با پيشرفت هاي سينماي امروز، نگاه همان نگاه بيهودگي است.

وي تصريح كرد: سينما امروز شانه به شانه فلسفه حركت مي كند و كوس رقابت با جامعه شناسي، سياست و روانشناسي برداشته است.

كيومرث پوراحمد هم معتقد است: فيلمساز بايد دغدغه فيلمسازي داشته باشد زيرا در غير اين صورت حتي اگر ابزار و تكنيك و تجهيزات در اختيار داشته باشد، كارش بدون دغدغه آن هم بر روي موضوع به ثمر نمي نشيند.

وي عنوان كرد: برخي سوژه ها ناب است و بايد نگاه ناب به آنها داشت و فكر مي كنم اگر نگاه هنرمندي به سوژه اينگونه نيست يا دغدغه اي براي فيلمسازي با موضوع خاص ندارد، بهتر است به سراغ آن نرود زيرا هر چه تلاش كند، كار موفقي از آب در نخواهد آمد.

هنرمندان ديگر نيز اظهار نظرهاي بسياري در گفتگوهاي مختلف با مهر و ديگر رسانه ها در مورد جشنواره فيلم رضوي داشته اند و سوژه ها را گاهي مورد نقد قرار داده و گاهي تحسين كرده اند.

نياز به آسيب شناسي محتواي جشنواره، نياز به تجربه بيشتر در حوزه فيلمسازي رضوي، ضعف اساسي در فيلم ها به خاطر نداشتن نگاهي عميق به اثر هنري، كارهاي كليشه اي و تكراري، آثار اثرگذار و بديع و ... از مواردي بود كه طي روزها و هفته هاي گذشته در محافل هنري يزد كه تقريبا همه گوشه ای از كار جشنواره را گرفته اند، مطرح است.

اين جشنواره نكات جالب توجه نيز بسيار داشت از فيلم سازي نوجوان 14 ساله به عنوان جوانترين فيلمساز جشنواره رضوي تا معرفي هوبره و يوزپلنگ به عنوان نماد محيط زيست يزد در قالب مراسم رونمايي از تنديس و پوستر جشنواره.

از امشب سينما تك يزد نيز فيلم هاي اين جشنواره را اكران خواهد كرد و بازديد از آن براي عموم علاقمندان آزاد است.

رونمايي از پوستر و تنديس جشنواره امروز با حضور عالمي و پوراحمد در شهرداري يزد انجام شد

در روز 10 شهريورماه به عنوان نخستين روز از برگزاري جشنواره، فيلم هاي داستاني و مستند در چهار سانس در سالنهاي مختلف مجتمع سينمايي تك پخش مي شوند كه امروز 10 فيلم مستند و 10 فيلم داستاني اكران خواهد شد.

فردا، 11 شهريورماه نيز در چهار سانس 6 فيلم مستند و 16 فيلم داستاني در چهار سالن سينما تك، 12 شهريورماه 18 فيلم شامل پنج مستند و 13 فيلم كوتاه داستاني اكران خواهد شد.

پنج‌شنبه نيز زماني براي رقابت و اظهار نظر داوران جشنواره خواهد بود و سالن همايش هاي هلال احمر استان يزد، ميزبان برگزاري مراسم اختتاميه جشنواره فيلم رضوي است تا بهترين هاي جشنواره معرفي شوند.

مسئولان و دست اندركاران جشنواره امسال اميد بسياري به بين المللي شدن جشنواره فيلم مستند و كوتاه رضوي در سال آينده دارند و تيم برگزار كننده جشنواره تمام تلاش خود را در اين زمينه به كار گرفته اند.

هنرمندان و مسئولان حوزه فرهنگ و هنر يزد اميدوارند تا اين رويداد مهم فرهنگي و هنري استان يزد كه با نام امام رضا (ع) گره خورده است، بتواند گامي در راستاي ترويج سبك زندگي رضوي و بهره مندي از سيره اهل بيت (ع) و ارتقا فرهنگ و هنر استان يزد باشد.

منبع: مهر و فارس و ایرنا






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


.....
خدا پدر و مادر آقای حاجی غلامی ،حمید دشتی و خیلی که تو کامنت جاش نیست اسم بیارم .... بیامرزه که برا این جشنواره سنگ تموم گذاشتن

مرسی که افتخار و مایه سربلندی شهر من شدید
0 (0 Votes)
Posted on ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۷:۱۷.