ID : 22739167

وقتی مدیران با حقوق نجومی خط قرمز دولت می‌شوند


حسن روحانی در حالی از مدیران نجومی بگیر حمایت می کند که این نوع ادبیات او در واقع تکرار ادبیات رئیس جمهور قبلی در رابطه با خط قرمز دانستن برخی از اعضای کابینه است، با این تفاوت که آقای احمدی نژاد صرفا تعداد محدودی از اعضای ارشد دولت را خط قرمز کابینه عنوان کرده بود.

یزد رسا؛ از ماجرای فیش های نجومی مدیران دولت یازدهم ماه ها می گذرد و همچنان شاهد اظهارنظرهای متناقض مسئولان دولتی در این رابطه هستیم. وزیری این فیش ها را حق مدیران دولت می داند، وزیر دیگر آن را رخدادی معمولی عنوان می کند که نیزی به این همه سر و صدا نداشت و دیگری هم از رسانه ها به خاطر افشای این مسئله تشکر می کند اما بعد از چند روز عذرخواهی اش را پس می گیرد. رئیس جمهور هم که زمانی می خواهد این مسئله کوچک تبدیل به رخدادی ملی نشود، یک ماه بعد آن را مسئله ای ملی عنوان می کند. اما در این میان جای برخورد با متخلفان خالی است این در حالی است که رهبر انقلاب مکرر بر لزوم برخورد با مدیران متخلف تاکید کرده اند. همین تعلل دولتی ها در برخورد با متخلفان موجب شد تا سخنگوی قوه قضائیه این بار قاطعانه‌تر از گذشته موضع بگیرد و با دولت اتمام حجت کرده و از عزم جزم دستگاه قضا برای برخورد با مدیران فاسد سخن بگوید: «به نظرم می‌رسد فرصت کافی بوده و ما هم نامه نوشتیم اگر کسانی فکر می‌کنند پول ناحق دریافت کرده‌اند آن را بازگردانند، بنابراین اگر دستگاه قضا وارد شد، عده‌ای را احضار کرد و گفت باید مجازات شوند گله‌ای نشود و نگویند می‌خواستند با دولت یا یک جناح برخورد کنند. به نظرم یک اتمام حجت کافی در بحث فیش‌های حقوقی صورت گرفته است.»

این موضع‌گیری محسنی اژه‌ای در حالی صورت گرفت که رئیس جمهور یک روز بعد از آن و در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی نسبت به آن واکنش نشان داد و ابراز داشت: «دولت در برخورد با فساد به ریشه‌ها می‌پردازد و در بحث حقوق‌های نامتعارف نیز دولت به ریشه‌ها پرداخت تا ضمن قانونی شفاف، مقام  ذی‌نفع نتواند تصمیم‌گیر باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت لازم را به عمل آورند. با بگیر و ببند و اینها فساد حل نمی‌شود، باید با ریشه‌های فساد برخورد کنیم. اگر کسی جایی حقوق غیرعادلانه گرفته است، فکر نکنیم باید در قوه قضائیه صف درست کنیم و چوب و شلاق بیاوریم! اول از چوبه‌‌دار شروع می‌کنیم بعد پایین می‌آییم درحالیکه باید قانون را درست کنیم.»

این سخنان رئیس جمهور که در واقع نوعی حمایت از مدیران نجومی دولت است، در حالی بیان شد که قبل از آن دولت بر قاطعیت خود در برخورد با متخلفان سخن گفته بود و مدعی شده بود با کسی عقد اخوت نبسته است. حسن روحانی در حالی از مدیران نجومی بگیر حمایت می کند که این نوع ادبیات او در واقع تکرار ادبیات رئیس جمهور قبلی در رابطه با خط قرمز دانستن برخی از اعضای کابینه است، با این تفاوت که آقای احمدی نژاد صرفا تعداد محدودی از اعضای ارشد دولت را خط قرمز کابینه عنوان کرده بود اما آقای روحانی با این سخنان همه مدیران نجومی بگیر بدنه دولت را مورد حمایت قرار داد.

علاوه بر این، واکنش خیلی زود رئیس جمهور به مواضع قاطعانه سخنگوی دستگاه قضا مبنی بر برخورد قوه قضائیه با مدیران متخلف دولت، به معنای اذعان رئیس جمهور به حضور مدیران فاسد در دولت و نوعی واهمه از برخورد قوه قضائیه با آن ها نیز است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.