ID : 7902257
استاد حوزه و دانشگاه در همایش همسران و دختران آزادگان یزد:

پاداش «تربیت و تعلیم دختران» همجواری با خداوند است/ «پاکدامنی» ارزشی والا برای دختران


استاد حوزه و دانشگاه در همایش همسران و دختران آزادگان یزد، پاکدامنی را برای دختران ارزش دانست و گفت : در روایات پاداش تربیت و تعلیم صحیح یک دختر برای والدین این است که خداوند برای آن دو دربهشت جا باز می کند .

به گزارش یزدرسا به نقل از خبرنگار یزدبانو، آزاده نیک پوردرجمع همسران و دختران آزاده در همایش یاران صبور که به مناسبت دهه کرامت برگزار شد با اشاره به سنت بسیار زشت جاهلیت در زنده به گورکردن دختران و تصویر سیاه جاهلیت نسبت به دختر اظهارداشت : قرآن حالات جاهلیت را نسبت به وجود دختر از سیاهی چهره، خشم وا حساس سرشکستگی بیان می کند و آنان را در مورد زنده به گور کردن دختران سخت مورد مؤاخذه و خطاب قرار می دهد .


نیکپور به جایگاه عالی زن و منزلت دختر در خانواده در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: در روایات پاداش تربیت و تعلیم صحیح یک دختر برای والدین این است که خداوند برای آن دو دربهشت جا باز می کند .


وی افزود:  پیامبر گرامی اسلام به شخصی که دختردار شده بود فرمودند: دخترگل خوشبویی است که رزقش برخدا، سنگینی اش برزمین و سایه اش آسمان است وغصه روزی اش را نخور.


این کارشناس دینی نام گذاری روز ولادت حضرت معصومه (س) به روز دختر را مبارک دانست و خاطرنشان کرد: محبت به دختر ناودان رحمت خدا را بر سر انسان جاری می کند از این رو والدین می توانند با خرید هدیه در این روز برای فرزندان و خصوصا دخترانشان عشق به اهل بیت علیهم السلام را در دلشان نهادینه کنند.


نیک پور در بخش دیگر سخنش به مقام زنان منتخب و ممتحن در قرآن اشاره کرد و اظهارداشت: قرآن کتاب جاویدان زندگی است و وقتی به زنان پیامبر توصیه های خاص دارد می توان از آن برای جایگاه برخی زنان جامعه خودمان هم استفاده کنیم که «یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن ..» ای زنان پیامبر شما مثل دیگر زنان نیستید واگر مثل دیگران رفتار نکنید و با تقوا پیشه ساختن درجایگاه خود بمانید، رحمت ویژه خداوند شامل حالتان می شود.


وی درادامه گفت: برخی زنان پیغمبر از غنائم جنگی مطالباتی برای زندگی مادی شان داشتند و البته خداوند اتمام حجت می کند که اختیار با خودتان است یا  بهره مندی از مادیات یا حیات پربرکت و معنویت با رسول خدا و عده ای با بی ظرفیتی مادیات را ترجیح دادند.


این استاد حوزه و دانشگاه افراد را در ایمان متفاوت دانست و ابراز داشت : نگاه کنید که زنان آزاده هم مسیر صبر را در دوران اسارت همسر یکسان نپیمودند وامروزهم خانواده های آزادگان با مسائل این عزیزان در زندگی درگیرهستند ولی هدف از آفرینش انسان این است که چه کسی بیشتر بندگی می کند و خوشبخت کسی است که در مسیرخدا باشد.


نیکپور احساس شکست یا پیروزی هنگام صبر در برابر خشم را بسته به جهان بینی افراد دانست و اذعان کرد: اگر هدف ما رضای خدا باشد نه حرف مردم آنگاه خیلی از صبر و سکوت ها یمان معنای دیگر یافته و ما را به ثواب می رساند و شکست دور شدن ازهدف الهی است.


وی به الگوهای قرآنی و اسلامی پرداخت و گفت:  چرا چهار زن برای همه انسانها الگو معرفی شده اند؟ زنان معمولا تأثیر پذیرترند تا تأثیرگذار و این زنان به دلیل تأثیرگذاری بالا الگو معرفی شده اند.


این کارشناس مذهبی  پیوندهای مکتبی را در قیامت نجات دهنده خواند و تصریح کرد: برخی زنان مثل زن حضرت لوط و حضرت نوح علیهم السلام در قرآن از جهت خیانت به امانت ایمان به راه خدا و جدایی از راه پیامبربه عنوان الگوهای منفی، برای عبرت گیری معرفی شده اند و برخی دیگر مثل زن فرعون و حضرت مریم سلام الله علیها از جهت عدم تأثیرپذیری از محیط آلوده، معامله با خدا، پاکدامنی و مقام عرفانی به عنوان الگوهای مثبت معرفی شده اند.


نیکپور،  پاکدامنی را برای دختران ارزش برشمرد و خاطرنشان کرد : زن فرعون درعرفان مقامی داشت که از خداوند بهشت نخواست بلکه جوار رحمت او را درخواست کرد «رب ابن لی عندک فی الجنة..» واین نشانگر آن است که افراد در انتخاب راه خداوند آزاد و از کمک او بهره مندند و کسی بهانه ای برای سستی وعدم ایمان نزد خداوند نخواهد داشت .


وی درپایان به زودگذر بودن دنیای فانی اشاره کرد و معامله هوشمندانه و از سرامید و آگاهی را با خداوند سرنوشت ساز خواند.




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.