ID : 13254326
سرپرست معاونت میراث فرهنگی میراث فرهنگی استان یزد خبر داد

پایان مرمت «چهار سوق» و «بازار شاهی» یزد


سرپرست معاونت میراث فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از پایان اجرای عملیات مرمتی چهار سوق و بازار شاهی یزد خبر داد.

به گزارش یزد رسا، سرپرست معاونت میراث فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از پایان اجرای عملیات مرمتی چهار سوق و بازار شاهی یزد خبر داد.


به گزارش  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محسن ذاکری نیا اظهار داشت: بازار و چهارسوق شاهی مجموعه بنایی از خشت با اندود کاه گل، گچ و خاک که سفیدکاری در برخی قسمت های آن دیده می شود و با مجموعه غرفه هایی در دو طبقه ساخته شده و به مسجد جامع کبیر یزد و مدرسه علمیه امام خمینی (ره) و مدرسه شاهزاده متصل است.

 

وی افزود: بنای بازار شاهی در گذشته ای نه چندان دور از رونق برخوردار بود و مغازه ها که بیشتر نیازهای عمومی را تأمین می کردند در آن دایر بودند اما رفته رفته با کاهش جمعیت محلات قدیم و کهولت سن صاحبان دکانها بی رونقی بر بازار حاکم شد.

 

وی افزود: متاسفانه ساختمان بازار با بلااستفاده ماند و از طرفی دکانها رو به خرابی رفتند که اکنون با اجرای عملیات مرمتی در راستای احیای بنا، این بازار رونق دوباره ای گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: بنای تاریخی چهارسوق و بازار شاهی یزد، در انتهای خیابان مسجدجامع کبیر یزد و در ضلع جنوب شرقی مسجد قرار دارد و سه بازار به چهارسوق منتهی می شود.

 

ذاکری نیا تصریح کرد: عملیات مرمتی این بنا که قدمت آن به دوران حکومت شاه یحیی بن مظفر و قرن هشتم هجری قمری می رسد، شامل دوخت و دوز ترک های دیوار، مرمت تاق و سفیدکاری مجموعه است که اکنون به پایان رسیده است.

 

وی بیان کرد: مجموعه ارزشمند تاریخی چهارسوق و بازار شاهی در سال ۱۳۸۷ و به شماره ثبتی ۲۲۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.