ID : 33909162

پرداخت تسهیلات اشتغال به فعالان صنایع دستی ابرکوه


رئیس اداره میراث فرهنگی ابرکوه گفت: افراد دارای کارت صنعتگری و مجوز صنایع دستی می توانند جهت دریافت تسهیلات اشتغالزایی فراگیر و روستایی، اقدام کنند.

به گزارش یزدرسا، مجاهد کرباسی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، ضمن اشاره به اقدامات انجام شده میراث جهت توسعه صنایع دستی شهرستان اظهار کرد: در این راستا افرادی که کارت صنعتگری و مجوز صنایع دستی میراث فرهنگی دارند، می توانند جهت دریافت تسهیلات اشتغالزایی فراگیر و روستایی، اقدام کنند.

کرباسی افزود: در حال حاضر تعداد ۲۵ نفر در قالب مشاغل خانگی در رشته های مختلف از جمله گلیم بافی، جهت دریافت این تسهیلات با هدف رونق بخشیدن به رشته های مختلف صنایع دستی، که اکثراً از مهردشت می باشند به بانک عامل معرفی شده اند.

وی به مبلغ یک صد میلیون ریال برای هر متقاضی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری های بیشتر که بین شهرداری مهردشت و میراث فرهنگی انجام می شود، هر چه سریع تر مرکز آموزش صنایع دستی در محل باغ خانه اسدخان مهردشت راه اندازی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه، عنوان کرد: مقدمات راه اندازی این مرکز در شهر ابرکوه انجام شده و در آینده نزدیک با همت فعالین صنایع دستی شاهد بهره برداری آن خواهیم بود.

کرباسی ضمن اشاره به احیاء صنایع دستی چنته بافی، عاروسک جلی، پاپوش و کیف نمدی، سفره خمیر از جنس پنبه (پس از 45 سال) در ابرکوه توسط هنرمند شهرستانی حامد اکرمی، خاطر نشان کرد: کارگاه نمد مالی، گیوه دوزی، مشبک، معرق و منبت چوب از جمله صنایع دستی دیگر ابرکوه است که توسط پیشکسوتان شهرستان آقایان اکرمی، آدمی، صفری، خاموشی و دیگران احیاء و در حال حاضر در ابرکوه فعال می باشد.

وی بیان کرد: رشته های قفل سازی، چنته بافی، گیوه دوزی و عاروسک جلی از جمله صنایع دستی ابرکوه هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند و سایر رشته های صنایع دستی اعم از چرم دوزی، قلم زنی روی مس، نقاشی روی شیشه و پارچه، نگارگری، حجم سازی، چهل تکه دوزی نیز در شهرستان رونق دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه، در پایان از احداث بازارچه‌ موقت صنایع دستی در محوطه ورودی سرو کهن سال، به همت تعدادی از صنعتگران این حوزه و کمیته سرو، در ایام نوروز 97 خبر داد.

نمدبافی

 

نقاشی روی شیشه

 

نقاشی روی چوب

 

قلم زنی روی مس

 

منبت کاری

 

نقش برجسته روی چوب

 

چهل تیکه دوزی

 

عاروسک جلی

 

چنته بافی

 

گیوه دوزی

 

قفل سازی

 

بافت و بریدن سفره خمیر

 

چرم دوزی

انتهای پیام/ف
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.