ID : 27633299
گزارش عملکرد یک ماه اخیر شبکه بهداشت مهریز؛

پلمپ هفت واحد صنفی متخلف در مهریز


رئیس شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: در یک ماه اخیر، جمعاً 1830 مورد بازدید توسط اکیپ بهداشتی و 7 مورد پلمپ واحد متخلف توسط این اداره انجام شده است.

به گزارش یزد رسا به نقل از صبح مهریز؛ رئیس شبکه بهداشت و درمان مهریز در نشست خبری با اصحاب رسانه از اعمال 7 مورد پلمپ در مهریز خبرداد و گفت: طی بازدید از اماکن عمومی و بهداشتی و حساس یا با اطلاع رسانی مردم از طریق سامانه تلفنی رایگان 190، مواد غذایی این اماکن مورد آزمایش و حتی نمونه گیری قرار می گیرد و در صورت صحت تخلف، پلمپ یا تعطیلی موقت که حدود 7 روز است اعمال می شود.

رئیس کمیته خدمات بهداشتی سلامت و محیط زیست  سفر به 5 اکیپ بهداشتی و بازرسی برای بازدید از اماکن مختلف بهداشتی و عمومی و بررسی کیفیت مواد غذایی توزیعی اشاره کرد و گفت:  785 مورد بازدید از مراکز بهداشتی، 477 مورد بازدید از اماکن عمومی، 429 مورد بازدید از اماکن بین راهی و 7 مورد بازدید از سامانه آبرسانی و جمعاً 1830 مورد بازدید توسط این اکیپ انجام شده  است.

سید مهدی حسینی درخصوص وضعیت نانوایی و کیفیت پخت نان افزود: درمورد جوش شیرین و میزان نمک مصرفی در نان و هم چنین میزان پروکسید روغن در اماکنی که مواد غذایی ارائه می دهند، با دستگاه های دقیق و مجهز قابل بررسی است.

این مسئول از ساخت مرکز فوریت های بهداشت محیط شهرستان  که حالت شبه اورژانس دارد یاد کرد و گفت: نظارت بر مراکز حساس و رستوران ها و شیرینی پزی ها  که به ویژه در ایام عید نوروز فعال هستند از کارهای این مرکز است  و «بسیج نوروزی» از نیمه اسفند تا نیمه فروردین در قالب اکیپ های بهداشتی با سرکشی به اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی در ایام نوروز به شهروندان مهریزی و مسافران نوروزی خدمت رسانی می کنند.

وی با اشاره به 4 پایگاه امداد جاده ای در مهریز تصریح کرد: پایگاه کنجکوه، میانکوه، سریزد و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) 4 پایگاه امداد جاده ای این شهرستان هستند و قرار است یک پایگاه اورژانس 115 جدید نیز در سطح شهر تاسیس شود.

سید مهدی حسینی با بیان اینکه برای تخصیص یک دستگاه آمبولانس بنز، نامه نگاری ها و رایزنی های لازم صورت گرفته است خاطرنشان کرد: دو دستگاه آمبولانس تویوتا برای انتقال بیماران از مراکز روستایی به شهر و یک دستگاه آمبولانس بنز که کاملاً تجهیز است برای اورژانس 115 مسجد ابوالفضل تحویل گرفته شده است.

این مسئول  با بیان اینکه تخریب و بازسازی شبکه های بهداشت روستایی از اوایل امسال در دستور کار قرار گرفته و بخشی از اعتبار آن توسط خیّران تامین شده است افزود: تخریب و بازسازی مرکز بهداشت روستایی تنگ چنار که از اوایل سال آینده آغاز می شود و همچنین مرکز بهداشت شهیدرجایی در دست اجرای این طرح است و نقشه ساختمان مرکز بهداشت روستای منشاد تایید شده است و به زودی مناقصه آن آغاز خواهد شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان مهریز همچنین از تکمیل طبقه زیر زمین ساختمان ستادی و بهره برداری از مرکز جامع سلامت بنادک سادات با اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال و ساخت پایگاه بهداشتی گردکوه با هزینه خیّری دو میلیارد ریال خبر داد.

سید مهدی حسینی درمورد تخصیص اعتبار  جهت تخریب و بهسازی مراکز یاد شده شبکه های بهداشت و درمان شهرستان نیز اضافه کرد: 50 درصد از اعتبار لازم را وزارت خانه و 25 درصد نیز علوم پزشکی تامین می کند و 25 درصد باقیمانده را این مرکز از طریق درآمدهای اختصاصی و کمک های خیری تامین می کند. خیّران کمک های شایانی در این زمینه کرده اند و درآینده نیز به کمک های خیران حتی در زمینه تامین تجهیزات پزشکی نیازمندیم.

وی از سامانه جامع سیب سلامت یاد کرد و گفت: در این طرح، هر فرد می تواند با مراجعه به مراکز بهداشتی ودرمانی و پایگاه های بهداشت با ارائه کارت ملی از خدمات بهداشتی بهره مند واطلاعات سلامت خود را بروز رسانی کند.

در ادامه کارشناس مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت ودرمان شهرستان مهریز درخصوص مرکز جامع اطلاع رسانی وزارت بهداشت جهت رسیدگی فوری به شکایات بهداشتی موسوم به سامانه تلفنی رایگان 190 تصریح کرد: این سامانه برای اولین بار در کل کشور، در شهرستان مهریز راه اندازی شده است و شهروندان مهریزی می توانند در صورت رؤیت هر گونه تخلف بهداشتی از طریق این سامانه با کارشناسان بهداشتی و بازرسان ارتباط برقرار کنند و حدود دو ساعت پس از تماس  واعلام تخلف یا مسمومیت، موضوع از سوی این مرکز  پیگیری می شود.

نقی زمانی  با بیان اینکه  بیشتر شکایت های بهداشتی در مهریز،  درمورد مواد غذایی و اجناس تاریخ گذشته بوده است ادامه داد:  این سامانه، مرکز رسیدگی فوری به شکایت های بهداشتی است و توسط کارشناسان تهران کنترل می شود  و در سال جاری، 2500 مورد شکایت بهداشتی از طریق این سامانه درکل استان صورت گرفته است که از این تعداد، 185 مورد آن مربوط به مهریز بوده است.

سید مهدی حسینی نیز  با اشاره به اینکه مهریز قطب سلامتی استان است، در مورد شیوع آنفلوآنزای مرغی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، شبکه بهداشت و علوم پزشکی نیز در این موضوع ورود کرده اند و خوشبختانه با بررسی ها و تحقیقات انجام شده، هیچ مورد انسانی یا حیوانی مبتلا به این بیماری خطرناک در مهریز گزارش نشده است.

انتهای پیام/ج




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.