ID : 12052955
یادداشت/محمد تقی حیدری

چرایی و چگونگی همدلی و همزبانی


تقابل اسلام آمریکایی به سرکردگی استکبار جهانی (که باچهره خشن وغیر اسلامی داعش به نمایش گذاشته شده) با اسلام ناب محمدی(ص) که ملل مستضعف جهان اعم از شیعه و سنی چشم بدان دوخته اند؛این را به ما می فهماند که می بایست ام القرای جهان اسلام با استحکام هرچه بیشتر به وظیفه الهی و دینی خود عمل نماید. وانجام این مهم جز با همدلی و همزبانی میسر نمی باشد.

یزد رسا؛

«اخلاص عمل به محضر یار بیار               بگذر ز زبان،دل سوی دلدار بیار

در  بحردل ار گوهر صدقی داری                ما طالب اوییم و خریدار بیار»          (جامی)

بی شک نامگذاری سال ها درابتدای هرسال توسط رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی از روی حکمت، مصلحت، تدبیر،هوشیاری   بی نظیر وبر اساس شرایط ویژه ی هرسال انجام می پذیرد؛که چراغ هدایتی است برای مردم ودولتمردان تا با عمل به آن سعادت دنیوی واخروی خود را کسب نمایند. پر واضح است اگر خواسته باشیم از تحقق این شعار ها در بیست وچند سال اخیر چه از طرف دولت ها و چه از طرف آحاد مردم ارزیابی داشته باشیم، باید اذهان کنیم که نمره قابل قبولی نمیتوان داد. چراکه با نگاه اجمالی به این نامگذاری ها، از طرفی ژرف اندیشی و دید وسیع حضرت آقا و از طرف دیگر عملکرد دولت ها ومردم و میزان پیشرفت کشور که میبایست در اوج قله ها قرار داشته باشیم،همه چیز را نمایان میسازد.

 نگاه اجمالی به شعار سال های گذشته؛تاملی دوباره:

سال تحول درونی و اصلاح امور،تحکیم معنویت،وجدان کاری‌ و انضباط اجتمایی،صرفه جویی،سال حضرت امام خمینی(ره)،سال امیر المومنین(ع)،عزت وافتخار حسینی،نهضت خدمت رسانی، سال پاسگویی،اصلاح الگوی مصرف، همت وکار مضاعف، جهاد اقتصادی،تولید ملی، حمایت از کار وسرمایه ایرانی، اتحاد ملی وانسجام اسلامی، سال پیامبر اعظم(ص)،سال نوآوری وشکوفایی،عزم ملی مدیرت جهادی و...........

به هرحال  آنچه که گذشت،گذشت اما سال94 چرا همدلی و همزبانی.؟ ویا به عبارت دیگر:

الف- چرایی نام گذاری سال 94 .؟

بنده به اتفاق دوستان وآشنایان قبل از سال جدید بار ها به این موضوع فکر کردیم که آیا شعار سال94 چه خواهد بود.؟ شعار های مختلفی به ذهنمان خطور کرد مگر این نام که الحق والانصاف بسیار مهم،اساسی و با ژرف اندیشی دیدبان و سکاندار انقلاب اسلامی معین ومشخص گردید. اما دلایل و چرایی این نامگذاری بسیار زیاد است که به صورت خلاصه به چند مورد از آن اشاره میگردد.

1-ایران اسلامی ام القرای جهان اسلام:

تقابل اسلام آمریکایی به سرکردگی استکبار جهانی (که باچهره خشن وغیر اسلامی داعش به نمایش گذاشته شده) با اسلام ناب محمدی(ص) که ملل مستضعف جهان اعم از شیعه و سنی چشم بدان دوخته اند؛این را به ما می فهماند که می بایست ام القرای جهان اسلام با استحکام هرچه بیشتر به وظیفه الهی و دینی خود عمل نماید. وانجام این مهم جز با همدلی و همزبانی میسر نمی باشد. بنابراین باید توجه داشت که نشست وبرخواست و قدم زدن بامستکبرین به عنوان نماد ام القرای جهان اسلام میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره ی تنومند انقلاب اسلامی وارد آورد.

2- در پیش رو داشتن دو انتخابات سرنوشت ساز:

درسال 94 به حول وقوه الهی انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی با شکوه هرچه بیشتر برگزار خواهد شد؛واین درحالی است که دشمنان خارجی دندان های خود را تیز کرده وبا چهره تزویر و زور با نگاه طمع کارانه مترصد فرصت هستند تا این دو جایگاه مهم را به صورت غیر مستقیم به اشغال خود درآورند و از طرفی دوستان انقلاب اسلامی چه در داخل و چه در خارج چشم امیدشان به این نظام الهی است. بنابراین ملتی بزرگ با آزمونی بزرگ برای مایوس کردن دشمنان و امیدوار کردن دوستان کمر همت بسته و باهمدلی وهم زبانی کامل وبامدد الهی و عنایت حضرت صاحب الامر(عج) از این میدان نیز سرفراز بیرون خواهد آمد انشاالله.

3- مذاکرات هسته ای:

  براساس آیه شریفه قرآن کریم که میفرماید(لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا) که به هیچ وجه کافرین نمیبایست بر مومنان سلطه داشته باشند و بر اساس سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند:(من به مذاکرات خوش بین نیستم) ودر جای دیگری فرمودند:(اینها حیله گرند و از پشت خنجر میزنند) و به حکم عقل ومنطق وتجربه بعید به نظر میرسد این مذاکرات به سرانجام مطلوبی برسد.شاید در این مذاکرات به صورت ظاهر توافقی هم صورت پذیرد و این به عنوان یک تجربه برای کشور مفید باشد اما با قاطعیت باید گفت که کلید حل مشکلات کشور خصوصا مسائل اقتصادی همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نگاه به درون است نه نگاه به بیرون.نگاه به درون یعنی به کار گرفتن تمام امکانات،استعداد وسرمایه ی کشور با همدلی وهم زبانی ملت و دولت برای فتح قله های عزت،شرف و پیشرفت و کسب سعادت دنیوی واخروی مردم.

4-فتنه وفتنه گران:

به فرموده قران مجید:(الفنته اشد من القتل) فتنه از قتل هم بالا تر است. ملت ما خوب میداند که هنوز با گذشت بیش از 5 سال از فتنه 88 هنوز سران آن به اشتباه فاحش و گناه نابخشودنی خو اعتراف نکرده اند و برخی از اذناب آنان به دنبال مطرح کردن خود در فضا های مختلف رسانه ای و غیر رسانه ای هستند. آنان مانند مارهای سمی خطرناک هستند که یخ زده وحالا آفتاب برآنان تابیده و دوباره جان گرفته؛بنابراین برای مقابله با این دسیسه ی خطرناک،هوشیاری،بصیرت،همدلی وهمزبانی ملت و دولت لازم وضروری است.

ب- چگونگی ایجاد همدلی وهمزبانی:

آیات وروایات مشحون از انجام این مهم برای بشریت در طول تاریخ است که به چند نمونه از آن اشاره میگردد

1-توکل و توجه به خداوند متعال:       (الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکرالله،الا بذکر الله تطمئن القلوب) رعد 28

مومنین باید توجه نمایند که کلید ورمز اطمینان قلوب ذکر خداست پس در این سال هرچه بیشتر باید به این موضوع توجه داشته باشیم تا در پرتو ذکر خدا همدلی ها وهمزبانی ها بیشتر شود.به هر حال قلب مومن هم به یاد خدا آرام میگیرد و هم از قهر او میترسد،مثل کودکی که هم به والدین آرام میگیرد وهم از آنان حساب میبرد.

 

2- توجه،توسل به نبی مکرم اسلام وائمه اطهار(ع):

پیامبر اسلام(ص) میفرمایند:(همانا خداوند متعال ذر زمین ظرف هایی دارد.بدانید که آن ظرف ها،همان دل ها هستند،پس دوست داشتنی ترین دل ها نزد خداوند،رقت آمیز ترین و صاف ترین و سخت ترین آنها است. بارقت ترین آنها برای برادران و صاف ترین آنها از گناهان و سخت ترین آنها در راه خداست.) کنز العمال 1225

حضرت امام علی(ع) نیز در این زمینه میفرمایند:(از بگو مگوی بیهوده وستیزه کردن بپرهیزید،زیرا این دوکار،دل هارا نسبت به برادران بیمار میکنند و از آنها نفاق میروید) الکافی ج2ص300

3- گوش به فرمان ولایت امر:

حضرت امام رحمه الله علیه فرمودند:(پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت نرسد) هم شرع و هم عقل و هم منتطق حکم میکند که گوش به فرمان رهبر فرزانه انقلاب باشیم ولذا احزاب،گروه ها، دولت، مجلس شورای اسلامی،قوه قضاییه و احاد مردم میبایست در عمل و نه در شعار گوش به فرمان باشند و از حسادت ها و قدرت طلبی ها و........ به خدا پناه ببرند که اینهتا ممکن نیست مگر با توکل بر خداوند،همدلی وهمزبانی که شعار امسال است و ان شاالله با عمل به این رهنمود مهم حضرت آقا، دشمنان را بیش از پیش نا امید و دوستان را امیدوار خواهیم کرد.

و در پایان به قول هاتف اصفهانی:

چشم دل باز کن که جان بینی      آنچه نادیدنی ست آن بینی

والسلام               

محمد تقی حیدری فروردین 1394

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.