ID : 39420517

چند نکته بر سر طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به زبان ساده


نکته مهم اینکه این طرح از مرداد سال گذشته در مجلس مطرح بوده است که هر بار به دلایلی مسکوت مانده است و احتمالا کسانی که از رانت بیشتری بهره می برند،بیشتر از این تأخیر خوشحال هستند.

به گزارش یزدرسا، پیرامون طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی چند نکته به زبان ساده قابل بیان است:

1-دعوا سر چیست؟ دعوا سر این است که تا امروز بحث زیرساخت قانونی نداشته است و و همه شرکت ها هر طوری که می خواستند با مردم تا میکردن، از طرف دیگه داده های مردم هم بی صاحب بود و پلتفرم ها مثل کافه بازار هیچ مسئولیتی در قبال نشت داده ها نداشتن. الان جریمه مالی سنگین(تا 30 درصد درآمد سالیانه) برای آن ها دیده شده.

2-قبل از این وزارت ارتباطات خودش قانون مینوشت، خودش اجرا میکرد، خودش ناظر خودش بود. الان قانون نویسی(سیاست گذاری و رگولاتوری) از دست قوه مجریه خارج شده و به کمیسیون زیر نظر شورای عالی فضای مجازی منتقل شده که این اولا پس با تغییر دولت ها قوانین به نفع عده ای عوض نمیشن و ثانیا ناظر از مجری جدا شده است.

3-بحث ترافیک هم اینجا مهم شده، الان دولت، در ارمنستان CDN (چیزی شبیه به سرور مثلا که هزینه انتقال داده رو کاهش و سرعتش رو افزایش میده) اینستاگرام رو راه انداخته که هزینه اینترنتش برای ایرانی ها داخلی میافته، اما پولی که از مردم میگیره پول ترافیک خارجیه، یعنی 2 برابر! این هم در قانون اصلاح شده و دیگر دولت نمی تواند از این کارها بکند.

4-تا امروز کمیته تعیین مصادیق بود که هرچی رو که میخواست فیلتر میکرد، الان اگه خدمتی مشابه ایرانی (با لفظ جایگزین مناسب- یعنی باید دقیقا مثل همان باشه توی کارکرد و...) نداشته باشه فیلتر نمیشود. یعنی اینستا فیلتر نمیشود.

5-خارجی‌ها می توانند بیان دفتر بزنن در ایران و نمایندگی رسمی داشته باشند، ایران هم به آن ها امکانات می دهد و حتی مجوزهای مالی مثل ابزار پرداخت به اینستاگرام! (یعنی نیازی به کارت به کارت کردن نیست و خود اینستا درگاه پرداخت داشته باشه که کلی جلوی کلاه برداری رو میگیره)

6-تا امروز داده های مردم رها بوده، از موقع تصویب قانون میره ذیل اصل 25 قانون اساسی و امنیتی ها هم دیگه به آن دسترسی نخواهند داشت مگر با حکم قاضی اصل 25.

7-دعوا سر چیست؟ خیلی ها دارند با داده مردم بصورت غیرقانونی کاسبی میکنند، دستشون بسته می شود، بسیاری از شرکت های رانتی پول در می آوردن و انحصار دارن توی بازار، الان با باز شدن و آمدن امکان رقیب خارجی به هم ریختن. کلی از روابط و حمایت ها و وام ها که تا دیروز رفاقتی داده می شد الان باید شفاف بشه و اعلام بشود و در یک کلمه فضای مجازی صاحب دار می شود. 

8-نکته مهم اینکه این طرح از مرداد سال گذشته در مجلس مطرح بوده است که هر بار به دلایلی مسکوت مانده است و احتمالا کسانی که از رانت بیشتری بهره می برند،بیشتر از این تأخیر خوشحال هستند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.