ID : 29731977

چند نکته درباره اعزام حجاج به سرزمین وحی


یقینا رژیم آل‌سعود و جریان تکفیری وهابیت، علاقه‌ای به حضور ایرانیان به عنوان سفیران فرهنگی و اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) به حج و حضور آن‌ها در بین سیل عظیم و میلیونی حجاج جهان اسلام ندارند.

یزدرسا؛ سرپرست حجاج ایرانی از تکمیل کاروان‌های حج و نهایی شدن سفر حجاج در مردادماه امسال گفته است. با این وجود، با توجه به فاجعه منا در مراسم حج دو سال قبل، همچنان کسانی نسبت به سفر حج امسال ایرانیان تشکیک وارد می‌کنند. به طور کلی در رابطه با حضور یا عدم حضور حجاج ایرانی در سفر حج چند نکته قابل توجه است:

1-بدون شک حکومت عربستان سعودی به عنوان میزبان حجاج سراسر جهان اسلام، وظیفه تأمین امنیت حجاج را دارد و دولت ایران نیز در این زمینه به هیچ عنوان نباید کوتاه بیاید. بخشی از رخدادهایی که در جریان حج اتفاق می‌افتد مانند فاجعه منا، به ناکارآمدی و بی‌کفایتی حاکمان سعودی مربوط می‌شود. با این همه، تردیدی نیست که بخشی از این مسائل هم به دلیل خصومت‌های رژیم آل‌سعود نسبت به ایرانیان است. در این بین، آنچه اهمیت دارد این است که دولت‌مردان و مسؤولان امور حج در داخل ایران نباید با وادادگی و انفعال نسبت به آل‌سعود، برخورد کنند بلکه حق مردم ایران است که دولت با قاطعیت امنیت آن‌ها را از سعودی‌ها تضمین بگیرد و همچنین در قبال عزت و برخورد عزت‌مندانه عربستان با مسافران حج نیز دولت باید قاطع باشد.

2-در صورتی که اعزام حجاج با عزت و کرامت و تضمین امنیت آن‌ها از سوی دولت عربستان باشد، دلیلی برای تعطیلی حج وجود ندارد. نکته قابل توجه این است که سفر حج، علاوه بر اینکه ادای فریضه و واجب دینی است؛ از منظر فرهنگی و سیاسی نیز پیام‌های خاصی را به همراه دارد و یقینا رژیم آل‌سعود و جریان تکفیری وهابیت، علاقه‌ای به حضور ایرانیان به عنوان سفیران فرهنگی و اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) به حج و حضور آن‌ها در بین سیل عظیم و میلیونی حجاج جهان اسلام ندارند. لذا علاوه بر اینکه تعطیلی حج موجب محرومیت مردم و حسرت آن‌ها از این مسئله می‌شود، از منطر اجتماعی و فرهنگی در عرصه جهانی نیز جای خالی ایران در حج، خلاء برزگی را ایجاد خواهد کرد.

3-در مواردی گفته می‌شود هزینه‌هایی که به واسطه حج پرداخت می‌شود، در راستای تقویت اقتصادی حکومت آل‌سعود است و ما نباید با اعزام حجاج، سعودی‌ها را از منظر اقتصادی تقویت کنیم. در این رابطه باید توجه داشت که اولا بخشی از هزینه‌ای که برای حج صورت می‌گیرد، صرف شرکت مسافربری و اداره حج و زیارت ایران می‌شود و و از آنچه هم که به دولت سعودی می‌رسد بخش قابل توجهی از آن صرف تدارکات مراسم حج می‌شود. نکته قابل توجه اینکه درآمدهای هنگفت سعودی از راه فروش نفت و گاز به قدری هست که میزان درآمدهای این دولت از سفر حج آن هم به واسطه حضور یا عدم حضور حجاج یک کشور، چیز زیادی به حساب نمی‌آید. البته بخش قابل توجهی از آنچه که به سعودی‌ها به عنوان درآمد حج می‌ رسد، به خریدهای حجاج در آن کشور مربوط می‌شود که این بخش نه تنها جز ضرورت حج نیست، بلکه مخل در استفاده از فرصت کم‌نظیر و مغتنم حضور در سرزمین وحی نیز هست و توصیه بزرگان و رهبر معظم انقلاب نیز پرهیز از هدر دادن فرصت مغتنم حضور در مکه و مدینه، به واسطه صرف آن به مقوله خرید در بازارهای سعودی است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.