ID : 20766780

کارگاه مشارکتی جمعیت یوزآسیایی در اردکان برگزار شد+تصاویر


کارگاه مشارکتی پایش جمعیت یوز آسیایی با حضور روسای مناطق حفاظت شده زیستگاه جنوبی حفاظت یوز در ایران در پایگاه آموزشی و پژوهشی دره انجیر شهرستان اردکان برگزار شد.

به گزارش یزد رسا به نقل از اردکان گویا؛ کارگاه مشارکتی پایش جمعیت یوز آسیایی با حضور روسای مناطق حفاظت شده زیستگاه جنوبی حفاظت یوز در ایران در پایگاه آموزشی و پژوهشی دره انجیر شهرستان اردکان برگزار شد.

در این کارگاه که جمع زیادی از اساتید و صاحب نظران و محیط بانان حضور داشتند، دکتر اکبری، معاون امور محیط طبیعی محیط زیست استان یزد، ضمن خوش آمدگویی خدمت حاضرین آینده پیش روی حیوان یوز ایرانی را بسیار نگران کننده اعلام کرد و خواستار حرکتی بزرگ و اساسی در این زمینه شد.

وی با انتقاد از چنین اقدامات ملایم و لاک پشتی خواستار توجه و حمایت مالی بیشتر دولت و مسئولین در باره این گوهر کمیاب کویر ایران شد.

در ادامه مهندس کارگر معاون پژوهشی حفاظتی یوز با اشاره به اینکه مطالبات مردم و انتقادات مردم ما را مسئولیت پذیر کرده ولی خط قرمزهایی هست که نمی توانیم تلاش بیشتری کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولین نیز به مسئله یوز حساس شده اند اعلام نمود این حساسیت ها قوانین و برنامه های موثری را پیش رو داشته باشد.

یوز یک حیوان است که رفتار عشایری " کولی گونه " دارد؛ بدین گونه که محل ثابتی برای ساکن شدنش وجود ندارد و به طور طبیعی کم تراکم ترین گربه سان بزرگ دنیاست.

یوز ماده گاهآ باید با اسپرم چند یوز نر باردار  شود که این مهاجرت یوز ماده از منطقه باعث تراکم مناطق تحت پوشش و گسترده تردگی حوزه حفاظت می شود.

در ادامه پرسش و پاسخ هایی صورت گرفت وگروههایی براساس منطقه حفاظتی تشکیل و با مشارکت محیط بانان مسائل و سختی های پیش رو بیان گردید و در ادامه تدابیر و پیشنهادات نیز ارائه گردید.

از جمله مشکلاتی که اکثر موارد توسط گروه ها ارائه گردید می توان به کمبود بودجه و اعتبارات، کمبود نیرو، گستردگی محدوده یوز، تجربه ی ناقص در مورد یوز، وسعت منطقه، کریدور منطقه اشاره کرد.

مهندس عزیزی، رییس اداره حفاظت از محیط زیست و آبخیزداری شهرستان اردکان در ادامه با بیان اینکه طعمه راحت یوز پلنگ که جبیر است بسیار کاهش یافته که درگستردگی و در زاد و ولد  یوز نقش بسزایی را ایفا می نموده و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

در ادمه عزیزی با اشاره به  همیاریی های اعضای محلی، بومی نبودن پرسنل، مشکلات معیشتی و عدم شایسته در حمایت از محیط بانان خواستار رسیدگی مسئولین ذیربط  شد.

در ادامه تصمیم به دوربین گذاری سیستماتیک در مناطق، به کار گیری دوربین کافی و پخش در مناطق، دوره های نصب زمانی کوتاه مدت، ایجاد یک بانک داده مرکزی و ایجاد آموزش به محیط بانان پیش از اجرای پایش رو ضروری دانستند.

لازم به ذکر است که در این کارگاه مشارکتی از انجمن شیفتگان طبیعت و انجمن دوستداران محیط زیست اردکان نیز نمایندگانی حضور داشتند و در پایان مراسم از طرف ریاست محیط زیست اردکان از حاضرین تجلیل شد.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.