ID : 859746
رئیس اداره مراقبت از بيماري هاي دامي اداره كل دامپزشكي استان يزد:

کاهش چشمگیر کانون های سیاه زخم در استان یزد


رييس اداره مراقبت از بيماري هاي دامي اداره كل دامپزشكي استان يزد گفت:در سال هاي گذشته كانون هاي بيماري در استان كاهش شديد داشته است به طوري كه از سال 1386 هرساله فقط دو كانون مشكوك بيماري گزارش گرديده است و در 5 سال گذشته مورد انساني بيماري در استان گزارش نشده است.

به گزارش یزد رسا، بيماري شاربن يكي از بيماري هاي حاد و كشنده دام ها بويژه علفخواران است كه در گذشته هاي دور باعث تلفات و مرگ ناگهاني در دام ها مي گرديده است. اهميت اين بيماري بدليل قابل انتقال بودن آن به انسان و نيز بقاء طولاني باكتري در خاك مي باشد.

رييس اداره بررسي ها، آموزش و مراقبت از بيماري هاي دامي اداره كل دامپزشكي استان يزد گفت: با توجه به واكسيناسيون فراگير در طول سال هاي گذشته كانون هاي بيماري در استان كاهش شديد داشته است، به طوري كه از سال 1386 هرساله فقط دو كانون مشكوك بيماري گزارش گرديده است. وقوع بيماري در جمعيت انساني نيز كاهش چشمگيري داشته است بطوريكه در 5 سال گذشته مورد انساني بيماري در استان گزارش نشده است.

دكتر محمد عبدالحسين زاده در ادامه افزود: آخرين كانون بيماري در دام ها در استان مربوط به دامنه هاي جنوبي شيركوه در خردادماه سال جاري مي باشد. با توجه به كاهش كانون هاي بيماري و ادامه واكسيناسيون فراگير دام ها مي تواند باعث افزايش استرس در دام ها و كاهش توليد ناشي از عوارض احتمالي واكسن در بزها و همچنين صرف هزينه هاي اقتصادي مي گردد و ازطرفي از حجم فعاليت مبارزه عليه ساير بيماري هاي نو پديد يا بازپديد دامي مي كاهد.

اين مقام مسئول گفت: در استراتژي جديد سازمان دامپزشكي كشور واكسيناسيون شاربن در سال آينده صرفاً محدود به كانون هاي قبلي بيماري مي گردد و حجم واكسن مصرفي شاربن در استان بين 75% كاهش مي يابد از طرفي مراقبت فعال بيماري شاربن و آزمايش و پيگيري هر گونه تلفات ناگهاني در دام ها تا تائيديه رد بيماري شاربن انجام خواهد شد.

وي در پايان متذكر شد: از علائم بيماري شاربن در دام ها تب بالا، مرگ ناگهاني، خروج خون غليظ سياه رنگ از بيني و منافذ بدن و بادكردن سريع لاشه مي باشد و به منظور جلوگيري از پخش باكتري دام هاي مشكوك به هيچ وجه نبايد كالبدگشايي گردند و لاشه دام هاي مشكوك بايد به طريق مناسب سوزانده شود و يا در عمق 2 متري زمين دفن شود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.