ID : 27389996
زيلوباف اردکاني مطرح کرد

کاهش چشم گير بازار زيلو بافي/ جوانان رغبتي براي يادگيري زيلو بافي ندارند


زيلو باف اردکاني گفت: وضعیت زیلو بافی به گونه ای شده است که جوانان به خاطر زحمت زیاد و فنون خاص زیلو بافی و درآمد پایین آن نسبت به فعالیت های دیگر حاضر به یادگیری این هنر ارزشمند نیستند.

به گزارش یزد رسا به نقل از اردکان گويا؛ هنر زیلو بافی هنری دستی است که یادگاری از گذشتگان است هنری که در کویر طرفداران بیشتری دارد و خاستگاه آن در شهر هم جوار اردکان یعنی میبد است.

زیلو نوعی زیر انداز یا کف پوش است که با الیافی نخی بافته شده است و به همین علت در برابر شن های روان کویر طاقت اورده و از بین نمی رود. این هنر با آن که هنری کهن و زیباست مورد بی مهری نسل جوان و امروزی قرار گرفته است و کمتر کسی به سراغ این هنر رفته تا چراغ آن را روشن نگه دارد.

در ابتدای بازارچه مزرعه سیف زیلو بافانی کمر به احیای این هنر قدیمی بسته اند و با علاقه به کار خود ادامه می دهند.

پای صحبت این عزیزان می نشینیم تا از وضعیت این هنر قدیمی با خبر شویم.

استادکار زیلوبافی در مصاحبه با اردکان گویا گفت: از سن هفت سالگی به علت علاقه ای که به زیلو بافی داشتم شروع به آموختن این هنر کردم و حال که 65 سال از زندگیم می گذرد به همین کار مشغول بوده و از این راه کسب درآمد می کنم.

یحیی صالحی ادامه داد: در گذشته بازار فروش زیلو انقدر گرم بود که مشتریان برای دریافت سفارشات خود صف می کشیدند و عروس داماد ها برای خرید زیلو مراجعه می کردند و رنگ های مختلفی را سفارش می دادند.

وی افزود: زیلو به جز مصارف خانگی که داشت، هیئت ها و مساجد هم از آن استقبال می کردند و خیرین با نام خود در کنار زیلو، آن را سفارش می دادند اما حال وضعیت زیلو بافی به گونه ای شده است که جوانان به خاطر زحمت زیاد و فنون خاص زیلو بافی و درآمد پایین آن نسبت به فعالیت های دیگر حاضر به یادگیری این هنر ارزشمند نیستند.

پیرمرد اردکانی در خصوص رنگ های به کار رفته در زیلوبافی اظهار داشت: در بافت زیلو از رنگ های خاصی استفاده می شود که هرکدام دوبه دو در یک زیلو به کار برده می شود، از جمله این رنگ ها می توان به قهوه ای و سفید،  آبی وگلی، سبز ونارنجی، نخودی وسبز، سبز وگلی اشاره کرد.

 

 صالحی در پاسخ به این پرسش که زیلو های بافته شده توسط وی در چه مکان هایی استفاده شده است گفت: زیلو هایی بافته ام که در  مساجد شهرستان اردکان، مسجد جامع عقدا، برخی مساجد اصفهان، کربلای معلی و مسجد کوفه مورد استفاده قرار گرفته است که برای من باعث افتخار است.

زیلو باف اردکانی با اشاره به بکارگیری پنیه در بافت زیلو، آن را بسیار خنک بادوام و عاری از هرگونه حساسیت نسبت به الیاف مصنوعی دانست واز توجه برخی از افراد به این هنر ابراز خوشحالی کرد.

عباس سعیدی پناه دیگر زیلو باف اردکانی است که در کنار دوست خود به زنده نگه داشتن این هنر پرداخته است.

وی در خصوص حمایت مسئولین گفت: چندین سال پیش بود که از طرف اداره کل میراث فرهنگی به ما مبلغی برای حمایت و تشویق دادند ولی به تازگی از طرف هیچ نهادی به ما کمکی نشده است و تنها دلیل ادامه کار ما حمایت شهر هم جوار از این هنر کهن است.

زیلو باف کهنسال اردکانی ادامه داد: بازار فروش این محصول بسیار اندک است و بیشتر افرادی که به الیاف مصنوعی و فرش های ماشینی حساسیت دارند به سراغ زیلو می آیند.

سعیدی پناه افزود: تمام نخ و ابزار لازم را ازشرکت زیلوبافان میبد تهیه می کنیم و زیلوهای بافته شده را نیز به همان شرکت می فروشیم چرا که آن ها توانسته اند بازار فروش این محصول را پیدا کنند و با خرید محصولات ما سودی به دست اورده و ما رانیز دلگرم کنند.

وی در پایان از مسئولین خواست تا با نگرش مثبت به این هنر زمینه را برای آشنایی جوانان آماده کنند تا بتوانند از این هنر به سود شهر بهره ببرند.

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.