ID : 36240838
وزیر آموزش‌وپرورش‌ در یزد عنوان کرد

کاهش 50درصدی مدارس ناایمن کشور/سواد حرکتی از الزامات نظام آموزشی است


وزیر آموزش‌وپرورش گفت: درگذشته نشانه‌ و نمادهای خلقت که نمادهای مؤثر در تربیت هستند در مدرسه به‌وضوح قابل‌مشاهده بود ولی امروز به دلایل مختلف این موارد جای خود را به موزاییک و آسفالت داده‌اند

به گزارش  خبرنگار یزدرسا،  وزیر آموزش‌وپرورش صبح امروز در آیین افتتاحیه هشتمین همایش معماری ایرانی مدرسه ایرانی اظهار کرد: در کشور ما به‌ویژه بعد از اسلام، سیر تغییر مدارس بسیار روبه‌جلو و پیشرفت بوده و تغییرات بزرگی در آن حاصل‌شده است و درگذشته حتی مسجد و مدرسه یکی بودند اما بعدها به‌تدریج مدارس جدا شدند اما در کنار مساجد همچنان یک مجموعه را تشکیل می‌دادند.

سید محمد بطحایی خاطرنشان کرد: بعدازآن در دوره دیگری، مدرسه به‌تدریج با الهام گرفتن از کاروانسراها، حجره حجره شدند و پس‌ازآن حجره‌ها جدا شدند و مکتبخانه‌ها شکل گرفتند و بعدازآن مکتبخانه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند و مجموعه‌ای از آن‌ها، کلاس‌های مدرسه را تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه این سیر نشان می‌دهد آن چیزی که ما بعد از ورود اسلام به‌عنوان مدرسه از آن یاد می‌کردیم یک سری ویژگی‌هایی بودند که متأسفانه در سیر تغییر و تحولات، بخشی از این ویژگی‌ها از بین رفت، اذعان کرد: یکی از این ویژگی‌ها وجود محل عبادت و نیایش بود که سمت‌وسوی یادگیری را هدایت می‌کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: موضوع دوم این بود که درگذشته نشانه‌ها و نمادهای خلقت در مدرسه به‌وضوح قابل‌مشاهده بود و الآن هم در مدارسی که همچنان از گذشته باقی‌مانده مشاهده می‌کنیم که آب و حوض، گلخانه، گیاه، درختان و موارد مختلف دیگر که نمادهای مؤثر در تربیت هستند را داشتیم ولی امروز به دلایل مختلف این موارد جای خود را به موزاییک و آسفالت داده‌اند.

فضای آموزشی امروز خود یک معلم است

بطحایی با اشاره به اینکه در دنیای امروز بسیاری از مؤلفه‌ها و مفاهیمش با گذشته تفاوت پیداکرده است، خاطرنشان کرد: محیط‌های آموزشی از این قاعده مستثنا نبوده و تعریف و کارکرد آن با گذشته بسیار متفاوت شده است؛ محیط آموزشی امروز معنایی بسیار فراتر از گذشته دارد و امروز این محیط‌ها فاقد حدوحصر برای کنترل و مدیریت هستند و مدرسه به‌عنوان یک محیط رسمی آموزشی متأثر از این تأثیرات بوده است.

وی با بیان اینکه تغییرات نسبتاً پایدار در نگرش و رفتار یادگیرنده اتفاق افتاده که این تغییرات در فضای آموزشی نیز اثرگذار بوده است، گفت: پایداری در این تغییر یکی از ویژگی‌های مهم یادگیری است؛ اگر یادگیری اتفاق بیفتد اما از پایداری و ثبات برخوردار نباشد، اطلاق یادگیری بر آن موضوعیت ندارد و این یکی از چالش‌های امروز آموزش‌وپرورش ما است.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: با این تعریف ساده از یادگیری، الآن باید یک علامت سؤال بسیار بزرگ روی بسیاری از فعالیت‌هایمان بگذاریم چون بخشی از فعالیت‌های ما منجر به تغییرات و ماندگاری این تغییرات نمی‌شود.

وی اذعان کرد: مدارس باید شیوه زندگی را به دانش‌آموزان آموزش داده باشد؛ فضای آموزشی امروز خود یک معلم و نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان ایفا می‌کند.

بطحایی چیدمان تجهیزات مدارس را از ضرورت‌های تأثیرگذاری فضای آموزشی خواند و تصریح کرد: ما از مدارس انتظار داریم وقتی دانش آموزان فارغ‌التحصیل می‌شوند شیوه زندگی را آموخته باشند؛ دانش‌آموز ما از درسی که می‌آموزد نمره 20 می‌گیرد ولی وقتی درصحنه زندگی قرار می‌گیرند مدل رفتار و تصمیمی کاملاً متفاوت با آن چیزی که آموزش می‌بینند متفاوت است.

نظام آموزشی ایران از فضای آموزشی غفلت کرده است

وی کارایی نظام آموزشی کشور را خوب ارزیابی کرد و افزود: متأسفانه نظام آموزشی ایران از فضای آموزشی که مهم‌ترین عوامل مؤثر در یادگیری بوده، غفلت کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مدرسه مرکب از ارکانی است که امروزه محیط یادگیری را می‌سازد و بر روی بچه‌ها در آن محیط با تعریف ارائه‌شده یادگیری اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: اگر ما باید به فضای آموزشی توجه کنیم، اولین ضرورت پیش رو این است که فضای آموزشی یکی از عوامل مؤثر در یادگیری است.

وی تصریح کرد: تجهیزات آموزشی ما در مدرسه باید مرتباً مورد واکاوی و تجدیدنظر قرارگرفته و بروز شوند؛ فضای آموزشی امروز دارای روح است و خودش یک ارگانیسم است و به همین دلیل به‌شدت و سرعت در یادگیری بچه‌های امروز مؤثر است.

بطحایی گفت: این باعث تأسف است که در کنار یک مجموعه اداری بسیار شیک و خوب، یک محلی وجود دارد که نام آن مدرسه است ولی روی آن تنها می‌توان نام دخمه را گذاشت؛ اینکه مدارس ما از سرویس بهداشتی به‌اندازه لازم و باکیفیت مناسب بهره‌مند نباشند یا حیاط آن بسیار کوچک باشد که بچه‌های ما نتوانند از آن استفاده کنند اصلاً نمی‌تواند اهداف نظام آموزشی را محقق کند.

ازلحاظ سواد حرکتی در فقر به سر می‌بریم

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: محرمیت یکی از چالش‌های جدی مدارس کشور است؛ سواد حرکتی یکی از ضروری‌ترین مؤلفه‌های آموزشی امروز است.

وی ادامه داد: عدم تحرک لازم ازجمله مهم‌ترین دغدغه مدارس دخترانه است؛ در این سال‌ها با تغییراتی که در بافت شهرسازی کشور رخ‌داده و خانه‌های یک طبقه تبدیل به برج‌های چندطبقه شده، مدارس ما با همین فضاهای اندک و محدود، امکان تحرک را به دانش‌آموزان نمی‌دهد.

بطحایی افزود: وزارتخانه به دنبال این است که سالن‌های کوچک را بتوانیم با اولویت مدارس دخترانه سالن‌های 200 متر سرپوشیده بسازی و دانش آموزان در این سالن‌ها سواد حرکتی را کسب کنند.

کاهش مدارس ناایمن ایران

وزیر آموزش و پروش خاطرنشان کرد: علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی که با آن مواجه هستیم، با توجه نمایندگان مجلس ‌به آموزش و فضاهای آموزشی، اعتبارات خیلی خوبی برای سال آینده ما دیده‌شده که امیدوارم با تحقق این اعتبارات، سال آینده یکی از موفق‌ترین سال‌ها در عملکرد بهینه‌سازی و کیفیت‌بخشی به فضاهای آموزشی باشد.

وی تصریح کرد: امروز مدارس ناایمن ایران از 80 درصد به 30 درصد کاهش پیداکرده است؛ تمام مسئولان و متصدیان باید به این باور برسند که تأمین مدارس استاندارد مهم‌ترین رسالت تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی کشور است.

انتهای پیام/3857




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.