ID : 39356065

کسری مخازن آب یزد ۲۵۰ میلیون متر مکعب است


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد با تشریح وضعیت منابع آب استان گفت: میزان کسری مخازن استان ۲۵۰ میلیون مترمکعب است و از همه بخش ها انتظار می رود در زمینه مدیریت مصرف آب مشارکت کنند.

به گزارش یزدرسا، محمد مهدی جوادیان زاده روز دوشنبه به مناسبت هفته صرفه جویی در آب (یکم تا هفتم تیرماه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان یزد یکی استان‌های خشک و کم آب کشور است افزود: این استان  از نظر کسری مخزن در میان ۳۱ استان کشور در جایگاه پنجم قرار دارد که بسیار نگران کننده است و وضعیت بهره برداری از منابع در سال‌های گذشته بیش از میزان توان دشت‌ها بوده است که همین موضوع باعث کسری مخزن می‌شود.

وی در خصوص منابع آب تجدید پذیر استان یزد نیز گفت: یزد در این زمینه در رتبه دوم کشور کمترین حجم آب تجدیدپذیر کشور قرار دارد که این موضوع بسیار نگران کننده است. 

این مسوول با بیان اینکه اقتصاد استان بر پایه کشاورزی و صنعت است، تصریح کرد: نمی توانیم به این ۲ مقوله اهمیت نداد و یا  آنها را حذف کرد، بلکه باید برای مدیریت مصرف آب برنامه ریزی و از همین آب محدود به بهترین شکلی استفاده شود تا اشتغال و  ارزش افزوده بخش اقتصادی و منابع آب شرب هر دو حفظ شوند و سهم هر شهروند یزدی از منابع آب ۷۰۰ مترمکعب است که این سهم نسبت به سرانه کشور بسیار پایین است .

جوادیان زاده گفت: در حوزه مدیریت منابع آب ۲ نگرانی در زمینه کمی و کیفی وجود دارد، به علت برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی، علاوه بر افت سفره های زیرزمینی، آب از کیفیت لازم برخوردار نبوده و شور شده است. 

وی خاطر نشان کرد:آمارها نشان می دهد طی ۴۵ سال گذشته در دشت یزد  اردکان، هر ۱۵ سال، ۶.۵  میلی متر سطح  آب پایین آمده و همین امر موجب شور شدن منابع آب شده است. 

جوادیان زاده  افزود:در تمامی دشت‌های استان بیش از میزان آب ورودی از منابع آب های زیرزمینی بهره برداری می شود  و به همین علت اکثر دشت ها در شرایط ممنوعه قرار دارند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد بیشترین کاهش حجم آب زیرزمینی را مربوط به آبخوان دشت یزد - اردکان دانست و میزان برداشت آب از  سفره های زیرزمینی  را ۹۰۰ میلیون متر مکعب بیان کرد و گفت : فقط  ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد سفره های زیر زمینی استان می شود که این برداشت های بی رویه  موجب کسری مخازن شده است. 

​​​​​​این مسوول در بخشی از سخنان خود  با بیان اینکه توسعه صنعتی خارج از چارچوپ زیستی محیط نباید صورت گیرد افزود: فاضلابی که در استان تولید و داخل زمین می شود،  طبق بررسی ها آلوده به فلزات سنگین نشده که این خبر خوبی است، اگر فلزات وارد زمین شود و خطر بالایی دارد و  تصفیه آن بسیار سخت شده و هزینه بالای را می طلبد. 

جوادیان زاده ادامه داد: بعد از ۲.۵  سال سند سازگاری استان با کم آبی تصویب و در این سند دقیقا مشخص شده هر بخش باید چه مقدار صرفه جویی انجام دهد، این سند بین سازمانی است با همکاری دستگاه‌های متولی هربخش تدوین شده و امید است در اجرای  آن هم همکاری و مساعدت وجود از سوی همه دستگاه ها وجود داشته باشند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد خاطر نشان کرد: مقادیر صرفه جویی در این سند، طی ۲ مرحله و تا سال ۱۴۱۱ برنامه ریزی شده ، بطوریکه صرفه جویی ۴۸ درصد آب بخش در کشاورزی، ۱۵ درصد در بخش صنعت و ۱۰ درصد در بخش شرب و بهداشت در آن در نظر گرفته شده است. 

جوادیان زاده  با بیان اینکه برنامه ریزی شد تا سال ۱۴۰۵ افت سفره های زیر زمینی به صفر برسد، خاطر نشان کرد: امیدواریم با اجرای این سند شاهد احیا قنوات و آبخوان های استان باشیم. 

 وی هدف اصلی شرکت آب منطقه ای را تامین آب مطلوب و پایدار برای کلیه ذینفعان دانست و با بیان اینکه برنامه ریزی حفاظت از منابع قلیل آب زیرزمینی در استان در قالب نقشه راه انجام شده، اهداف مختلف آن را طرح تحویل حجمی در چارچوب سند سازگاری با کم آبی، نصب کنتور هوشمند آب، جلوگیری از اضافه برداشت ها، پر کردن چاه های غیرمجاز، بروزرسانی پروانه های چاه ها، تدقیق اطلاعات سامانه دوسویه و کنتور برای حسابداری دقیق تر آب عنوان کرد. 

وی همچنین در خصوص طرح تحویل حجمی آب برای بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۹ اظهار داشت: در این طرح بجای اجرای خاموشی آمرانه و همزمان چاه های کشاورزی، حجم آب مشخص شده برای هر چاه، تحویل بهره برداران شد تا مدیریت مصرف توسط خود کشاورز اجرا شود.

جوادیان زاده در خصوص مزایای این طرح اظهار داشت: نصب کنتور هوشمند امکان اجرای طرح تحویل حجمی و مدیریت مصرف توسط بهره بردار را فراهم می کند و در ثبت ساعات برداشت آب و میزان حجم آب، کارایی دارد.

وی با بیان اینکه میزان بارش در استان نسبت به ۲ سال گذشته کاهش یافته و در سال گذشته  ۱۱۱ میلیمتر و در سال آبی جاری را ۷۲.۵ میلیمتر مکعب بوده است، گفت: این آمارها نشان می دهد در سال‌جاری ۳۵ درصد بارش در استان کاهش داشته است بدین ترتیب در شرایط سخت خشکسالی قرار داریم. 

جوادیان زاده از تخصیص ۲۵۰ میلیون متر مکعب سهم آب از  خط انتقالی دریای عمان به استان یزد خبر داد و افزود: در این ابر پروژه هشت سرمایه گذار مشارکت دارند و از مجموع آب تخصیص یافته به استان ۲۰۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به صنعت و ۵۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی پر بازده اختصاص می یابد.

وی اظهار امیدواری کرد طرح انتقال آب دریای عمان ظرف پنج سال آینده در فاز نخست مورد بهره برداری قرار گیرد.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.