ID : 29500347
هشدار فرماندار ابرکوه در خصوص بحران آب؛

کشاورزان ابرکوهی در ساعات اولیه صبح و عصر چاه های خود را روشن کنند


فرماندار ابرکوه گفت: کشاورزان باید بارعایت الگوی مصرف آب وتغییر الگوی کاشت محصولات درمدیریت برداشت آب کشاورزی درکاهش بحران آبی تلاش کنند.

به گزارش یزدرسا، سیدنبی رسولی فرماندار ابرکوه، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آفت آبهای زیر زمینی دراین شهرستان ضمن هشدار به کشاورزان در زمینه برداشت آب کشاورزی اظهارکرد: بهترین راهکارهای استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاوری توسعه طرح های آبیاری نوین است.

وی با اشاره به روند آبیاری در مزارع کشاورزی در ساعات خنکی هوا افزود : کشاورزان نسبت به روشن کردن چاه های کشاورزی در ساعات اولیه صبح و عصرها اقدام کنند.

فرماندار ابرکوه همچنین خاطرنشان کرد : کشاورزان در زمان پیک مصرف برق (ساعت 12 تا 16) چاههای کشاورزی خود را خاموش کنند و از 20 ساعت برق رایگان نیز بهره مند شوند.

فرماندار و رییس شورای حفاظت آب شهرستان ابرکوه ادامه داد: برای مدیریت در برداشت آب از تعداد 648 حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان بیش از 90 درصد آن به کنتر هوشمند مجهز شده است.

رسولی اضافه کرد: با اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی درسال گذشته و نصب کنترل هوشمند بر روی چاههای کشاورزی برداشت آب از پنج هزار و 500 لیتر در ثانیه به 4 هزار لیتر در ثانیه رسیده است.

نماینده عالی دولت در ابرکوه با بیان اینکه تاکنون سه هزار هکتار از باغات و اراضی شهرستان ابرکوه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است تصریح کرد: اجرای یکهزار هکتار از باغات و اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار ، توسعه کاشت محصولات گلخانه ای ، زعفران و پسته در سال زراعی جاری برای استفاده بهینه از آب کشاورزی در دستور کار مسئولان جهادکشاورزی ابرکوه است.

فرماندار ابرکوه اضافه کرد: در اجرای طرح خاموشی چاههای کشاورزی و مصوبات شورای حفاظت آب سال گذشته بیش از 12 میلیون مترمکعب آب در دشتهای این شهرستان صرفه جویی شد.بخاطر تداوم خشکسالی و کاهش نزولات جوی در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات ابرکوه هم اکنون 11 رشته جاری و مابقی خشکیده است.

نماینده عالی دولت درابرکوه تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون با مسدود کردن 39 حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان در مجموع از برداشت غیر مجاز چهار و نیم میلیون مترمکعب آب از منابع آب زیر زمینی این شهرستان جلوگیری شد. 

انتهای پیام / ک




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.