ID : 38008020
مدیرکل محیط زیست استان یزد مطرح کرد

کمبود محیط بان، مهمترین چالش محیط زیستی استان یزد


نیره پور ملائی در تشریح چالش های زیست محیطی استان یزد گفت: مهمترین چالش محیط زیست استان یزد کمبود نیروی محیط بان است.

نیره پور ملائی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، در تشریح چالش های زیست محیطی استان یزد گفت: وسعت استان یزد7میلیون و 450000 هكتار است که از اين مقدار 1275078 هكتار آن یعنی 15 درصد این وسعت در قالب 15 منطقه حفاظتي (چهارگانه و شكار ممنوع) توسط اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد حفاظت مي شود.

مدیرکل محیط زیست استان یزد با بیان اینکه سرانه محيط بان در استان يزد عملاً 19 هزار هكتار است اظهار داشت: تمامی این مناطق و سايت هاي تكثير و پرورش حيات وحش تحت حفاظت، تنها توسط 67 محيط بان حفاظت مي شود و این سرانه با استانداردهاي جهاني و ملي فاصله زيادي دارد.  بنابراین مهمترین چالش محیط زیست استان یزد کمبود نیروی محیط بان است.

وی تخریب زیستگاه ها و کریدورهای زیستی را دیگر چالش این سازمان بیان کرد و اظهار داشت:  بارزترین نمودهای تخریب زیستگاه، فعالیت های معدنی گسترده است.  معادنی که بدون ایجاد ارزش افزوده لازم، دست به تخریب منابع فیزیکی نظیرآب، خاک، هوا و منابع بیولوژیکی مانند گیاه، جانور زده و در ازای این برداشت از طبیعت، گاهاً مسوولانه رفتار نمی کنند.

پورملائی احداث راه های دسترسی و توسعه آن بدون رعایت الزامات زیست محیطی و عدم توجه به تلفات جاده ای و همچنین در نظر گرفتن و اجرای تمهیدات پیشگیرانه و کنترلی آن را از دیگر تهدیدات فراروی محیط زیست استان دانست.

مدیرکل محیط زیست استان، شکار غیرمجاز و مخاطرات طبیعی مانند آتش سوزی و خشکسالی را هم  از دغدغه های محیط زیستی استان برشمرد و ابراز داشت: تجهیزات پیشرفته شکارچیان غیر مجاز در مقابل محدودیت های سازمان حفاظت محیط زیست برای خرید تجهیزات پیشرفته به ویژه موتورسیکلت های با قدرت موتور بالا  زمینه های شکار غیرمجاز را افزایش خواهد داد.

وی افزود: آتش سوزی سالانه نیز باعث تخریب قسمتهایی از جنگلها و مراتع استان می شود هر چند سهم این عامل در استان یزد نسبت به سایر استانها کمتر است اما از انجا که در اکثر موارد عامل انسانی و بی توجهی و بی احتیاطی گردشگران و .. ، منجر به آتش سوزی می شود آموزش، تقویت امکانات و جلب مشارکت جوامع بومی و محلی می تواند در کاهش خسارات ناشی از این پدیده موثر باشد.

پورملائی تصریح کرد: خشکسالی هم می تواند به سوء تغذیه و پایین آمدن سطح ایمنی حیات وحش منجر شده، شیوع بیماری های حیات وحش را دامن بزند  ضمن اینکه  زاد آوری و تاب آوری نوزادان را کاهش و بر روند رشد جمعیت تاثیر منفی می گذارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در اثر خشکسالی، گرایش حیات وحش به مزارع افزایش یافته و زمینه شکار غیر مجاز بالاتر می رود. هر چند خوشبختانه در دو سال اخیر با افزایش بارش های جوی و بهبود وضعیت پوشش گیاهی مراتع، شاهد رشد جمعیت های حیات وحش شاخص استان بوده ایم.

انتهای پیام/ح




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.