ID : 12710328
گزارش/

گره فرش دستباف یزد درانتظار بازشدن/پیشگیری از کپی‌برداری رقبا/رونق صادرات با ثبت جهانی فرش


استان یزد، جایگاه دهم کشور را از نظر صادرات فرش دستباف دارد و این هنرصنعت که در سال گذشته به ثبت آثار معنوی ملی رسیده است، در تلاش برای جهانی شدن و ثبت در فهرست آثار معنوی جهان است...

به گزارش یزد رسا، استان یزد، جایگاه دهم کشور را از نظر صادرات فرش دستباف دارد و این هنرصنعت که در سال گذشته به ثبت آثار معنوی ملی رسیده است، در تلاش برای جهانی شدن و ثبت در فهرست آثار معنوی جهان است.

 

 استان، جایگاه دهم کشور را از نظر صادرات فرش دستباف دارد و این هنرصنعت که در سال گذشته به ثبت آثار معنوی ملی رسیده است، در تلاش برای جهانی شدن و ثبت در فهرست آثار معنوی جهان است.
 

قالی‌بافی از هنرهای سنتی مردم استان به شمار می‌رود، به طوری که در گذشته اکثر بانوان یزدی در خانه دارقالی علم و دخترانشان را به بافت قالی مشغول می‌کردند و این دست‌بافته‌ها به عنوان جهیزیه دختران، همراه آنها راهی خانه بخت می‌شد.
 

با گسترش این هنر، شاهد ایجاد کارگاه‌هایی برای انسجام‌بخشی بافندگان و تولید انبوه فرش دستباف بودیم که این روند اگرچه کندتر اما همچنان ادامه دارد و کارگاه‌های زیادی در این زمینه در استان مشغول فعالیت هستند.
 

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به جهانی شدن فرش زیبای دستباف یزد در آینده نزدیک گفت: سازمان جهانی  مالکیت فکری که یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل است، کار ثبت جهانی فرش دستباف استان را دنبال می‌کند.
 

«محمدمهدی نبی‌زاده» افزود: با پیگیری‌های مرکز ملی فرش کشور و اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در یک سال گذشته با کار کارشناسی مستمر و مطابق قوانین بین‌المللی، نامزدی فرش دستباف یزد برای تبدیل شدن به یک برند جهانی طرح و پیگیری شده است.
 


پیشگیری از کپی‌برداری رقبا
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: سازمان جهانی مالکیت فکری سازمان ملل، با هدف حمایت و تشویق از آثار خلاقانه و ابتکاری ملل مختلف، پیشنهاد ثبت جهانی فرش دستباف یزد را مطرح کرد و فرش دستباف یزد با حمایت این سازمان در حال جهانی شدن در سازمان یونسکو است.

وی درباره مزایای ثبت جهانی شدن فرش دستباف استان گفت: فرش دستباف با جهانی شدن، برندی از کشورمان خواهد بود که به این ترتیب از کپی برداری و سوء استفاده رقبا محفوظ می‌ماند.

این مسئول ادامه داد: به این ترتیب فرشی که تا دیروز طرح و نقش‌های آن از سوی بعضی کشورهای سودجو، کپی‌برداری و به نام فرش ایرانی به بازارهای جهانی صادر می‌شد، اصالت خود را باز‌می‌یابد.

نبی‌زاده افزود: با ثبت جهانی فرش‌های دستباف ایرانی، از جمله فرش دستباف یزد، دیگر امکان کپی‌برداری و سوء استفاده برخی رقبا از بین خواهد رفت و گامی ‌برای بهبود کمی‌و کیفی فرش برداشته می‌شود.
 


رونق صادرات با ثبت جهانی فرش
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: همزمان با طرح ثبت فرش دستباف استان، فرش‌های دستباف 10 منطقه  جغرافیایی کشور از جمله شهرهای مشهد، کاشمر، کرمان، نایین، اردبیل، کاشان، همدان، ترکمن گلستان و ساروق هم در صف نامزدی جهانی شدن هستند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با ثبت جهانی فرش دستباف استان، مشکلات این فرش در زمینه  صادرات، کیفیت و مشکلات بافندگان و قالیبافان هم به زودی برطرف شود.

به گفته این مسئول، ارزش صادراتی فرش دستباف استان در 5 گذشته، یک میلیون و 65 هزار دلار بوده است؛ به این ترتیب استان از حیث صادرات فرش دستباف در بین 20 استان صادرکننده این فرش در جایگاه دهم کشور قرار گرفته است.

وی افزود: جایگاه استان در صادرات فرش دستباف در سال 1388، هشتم، در سال‌1389، نهم، در سال‌1390 و 1391 یازدهم و در سال‌1392 ششم و در سال‌1393 به جایگاه دهم رسید.
 


جهانی شدن فرش اردکان در گام  بعدی
نبی‌زاده گفت: فرش دستباف هر کدام از شهرستان‌های استان نیز دارای سبک، طرح، نقشه و ویژگی‌های شاخصی است که با توجه و رفع مشکلات، کیفیت آنها روز به روز بهتر می‌شود.

وی افزود: قرار است بعد از ثبت جهانی فرش دستباف یزد، فرش دستباف اردکان به عنوان نامزد جهانی شدن به سازمان یونسکو معرفی شود و از این رو مسئولان در حال پیگیری مراحل مورد نیاز آن هستند.

این مسئول با بیان اینکه بازار فرش دستباف تا حدودی با رکود روبه‌رو شده است، اظهار امیدواری کرد: دولت تدبیر و امید با اتخاذ تدابیر مناسب، گره‌های پیچیده این صنعت مهم را باز کند و افق‌های روشنی را در این هنر که ریشه در آب و خاک ایران دارد، بگشاید.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به دایر شدن دانشکده فرش در استان، گفت: کارشناسان برای بهره‌گیری از برند جهانی شدن فرش یزد، از طرح و ایده‌های نو و رنگ‌های مناسبی برای  رفع نواقص فرش استفاده کرده‌اند تا این فرش بازارهای صادراتی را قبضه کند.

نبی‌زاده گفت: صادرات فرش دستباف استان به رغم تحریم‌ها، رونق گرفته است و سالانه متراژ بالایی از فرش دستباف استان به کشورهای خارجی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، کانادا، اتریش، لبنان و روسیه صادر می‌شود.

این مسئول عقیده دارد با برطرف شدن موانع و مشکلات این هنر صنعت، در آینده شاهد شکوفایی اقتصاد استان در سایه صادرات فرش دستباف خواهیم بود چرا که عرضه تولیدات این صنعت استان در بازارهای داخلی و خارج بهبود یافته است.
 


* تولید سالانه 200 هزار مترمربع فرش دستباف
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: سالانه بیش از 200‌هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید می‌شود که ارزش هرمتر مربع آن بین1/5 ‌تا‌5‌میلیون ریال است.
 
«محمدرضا نبی‌زاده» افزود: 70‌هزار نفر در زمینه تولید فرش دستباف در استان مشغول هستند که فقط 30‌هزار نفر آنها فعالیت ثمربخش و دائمی ‌دارند.
انتهای پیام/ع



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.